Česko má nedostatek letišť. Armáda objíždí zemi a hledá další pro případ nouze
Závažný problém související s obranyschopností země odhalil Generální štáb Armády České republiky. Pokud by v Česku vypukl válečný konflikt nebo přišla živelná katastrofa, armáda nemá dostatek funkčních vojenských letišť. V současnosti jsou k dispozici čtyři plus dva dálniční úseky, které se dají použít jako přistávací plochy. Za socialismu jich přitom bylo šestnáct. Armáda se tak poohlíží po nových, informuje páteční deník Právo.
Nejen že bylo za socialismu využívaných šestnáct vojenských letišť, armáda měla k dispozici ještě desítky záložních. Uplynulo ale několik let a zbyly jen čtyři – v Čáslavi, Náměšti, Praze-Kbelích a v Pardubicích. Vedle toho se dají pro přistávání letadel využít dva úseky dálnice D1 u Vyškova a Měřína u Jihlavy.
To ale se zhoršující se bezpečnostní situací ve světě není dostačující. A nemusí ani přijít válka – stačí, aby Česko postihla závažná živelná katastrofa, a nedostatek vojenských letišť se rovněž projeví. Vojáci tak začali na jaře letošního roku objíždět bývalá vojenská nebo soukromá letiště a zjišťují, jak by se v případě krize dala využít.
Podle informací Práva se armáda snaží získat jedno letiště v každém kraji. Ideální stav by tak byl čtrnáct přistávacích ploch, které budou schopné bez větší přípravy přijímat letadla. Potvrdilo to i ministerstvo obrany a dodalo, že plán je zatím utajený. „Koncepce řešící stav a rozvoj letištní sítě v ČR se připravuje, jedná se o režimový dokument, který bude předložen Bezpečnostní radě státu a poté vládě. Z těchto důvodu nebudeme detaily zveřejňovat,“ řekl deníku mluvčí ministerstva Jan Pejšek.
Jakmile vláda koncepci odsouhlasí, vyhlédnutá letiště budou zařazena mezi „objekty důležité pro ochranu státu“, což znamená, že dostanou speciální právní ochranu. Ta se projeví ve chvíli, pokud by chtěl majitel objektu plochu prodat – musel by k tomu získat souhlas ministerstva obrany. V případě jakéhokoli ohrožení by se objekt také dostal pod ochranu vojáků. V neposlední řadě koncepce počítá s výcvikem jednotek pro obsluhu letišť.
Poslanec: Opuštění letiště? Chyba
Celkem by aktualizace sítě vojenských letišť měla přijít na sto milionů korun. A už jsou i první vyhlédnutá – například bývalé vojenské letiště v Plzni-Líních. „Mluvil jsem s nimi o tomto záměru. Pro mě jsou to dobré zprávy, protože vojáci kromě bezpečí a pomoci v nouzi přinášejí regionu větší zaměstnanost a rozvoj,“ řekl Právu hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard. Plzeňské letiště v současnosti spravuje soukromá firma.
Armáda také uvažuje o nepoužívaných vojenských letištích Bechyně, Hradčany u Mimoně, Kámen u Pacova nebo Planá u Českých Budějovic a několika soukromých letištích v Havlíčkově Brodě, Jihlavě a Kunovicích. První dvě jmenované spravují aerokluby.
Návrat do ještě nedávno používaného objektu plánuje armáda v Bochoři u Přerova. Ze zdejší plochy létala s vrtulníky, ale přestěhovala je do Náměště nad Oslavou. „Byla to chyba, že se třeba z letiště v Přerově vojáci odstěhovali. Už kvůli navyšování rozpočtu a zvyšování počtu vojáků bude potřeba více letišť,“ sdělil Právu člen branného výboru Sněmovny Antonín Seďa (ČSSD).
Letiště Žatec nebylo největší.