Vypuštěný bazén, zmatený průvodce bez češtiny: Cestovka nabídla odškodné sto korun
Pan Alois se vydal na dovolenou a čekal tříhvězdičkový hotel s polopenzí, který sliboval katalog cestovní kanceláře. Lidmila se zase těšila na pohádkovou dovolenou na Kubě s průvodcem. Alois ovšem dostal vypuštěný bazén a Lidmila průvodce, který o zemi netušil vůbec nic. Po návratu oba své zájezdy reklamovali. Od cestovek se však místo kompenzace dočkali odmítnutí a minimální slevy.
Na začátku září loňského roku si pan Alois V. se třemi svými přáteli zaplatil luxusní dovolenou v tříhvězdičkovém hotelu na ostrově Rhodos. Katalog sliboval luxusní ubytování a tedy týden bez starostí. Po příjezdu však čtveřice přátel zažila rozčarování. „Byli jsme ubytováni ve vedlejší budově hotelu a v pokoji, který neodpovídal nabídce. Hned jsme požádali o přemístění do hlavní budovy, ale personál hotelu nám nevyhověl,“ líčí situaci Alois.
Kromě nevyhovujícího pokoje s malou koupelnou klientům vadil fakt, že bazén, který byl součástí hotelu a který měli mít k dispozici, byl po celou dobu jejich pobytu vypuštěn. Druhý den se Alois pokoušel vyjednat vyřešení situace s delegátkou cestovní kanceláře a sepsal dokonce reklamační protokol, nic se však nezměnilo.
Po návratu do České republiky poslali přátelé cestovní kanceláři žádost o uhrazení odškodného za nevydařený zájezd, ta jim však odmítla cokoliv zaplatit. Alois se tak musel obrátit na právníka.
VIDEO: „Ověřte si, co je v ceně.“ Expert varuje před drahými seniorskými zájezdy
Zpožděný let, neschopný delegát
Ještě horší dovolenou zažila paní Lidmila s manželem, která dostala vysněný zájezd na Kubu k životnímu jubileu. Už při cestě na místo museli manželé přetrpět neplánovaný devítihodinový přestup na Azorských ostrovech a následně i v Dominikánské republice. „Ve smlouvě bylo uvedeno, že se jedná o přímý let Praha-Varadero. Nebyla to pravda,“ popsala Lidmila. Tato situace sice nevznikla vinou cestovní kanceláře, ale za zpožděný let cestujícím také náleželo odškodnění.
Po příletu navíc na manžele čekalo další nemilé překvapení, ubytováni bylo v jiném hotelu, než bylo původně smluveno. „Ve smlouvě jsme měli pobyt ve Varaderu v hotelu Be Live Turquesa. Ale bez vysvětlení jsme byli ubytováni v hotelu Villa Cuba,“ vzpomíná Lidmila. Tím vše neskončilo. Delegát, který je celou výpravu po Kubě provázel, neuměl téměř vůbec česky. „Jeho znalosti reálií na Kubě byly navíc velmi chatrné. Bez knižního průvodce by se poznávací zájezd ztenčil na prostou vyhlídkovou cestu autobusem,“ doplňuje Lidmila.
VIDEO: Která dovolenková destinace je bezpečná?
Sleva 100 korun na příští zájezd
Po návratu domů se paní Lidmila pokusila vyjednat u cestovní kanceláře odškodnění. „Na reklamaci dovolené se mi dostalo zamítavého stanoviska, respektive přiznání náhrady 100 Kč při zakoupení dalšího zájezdu. To jsem považovala a stále považuji takřka za urážlivý výsměch,“ dodává paní Lidmila a stejně jako pan Alois se obrátila na právníka.
Stále častější reklamace
Paní Lidmile se podařilo nakonec získat odškodnění ve výši 24 tisíc korun. V případě pana Aloise právník odeslal cestovní kanceláři předžalobní výzvu, ve které vyzval k uhrazení částky. Cestovní kancelář vzápětí obrátila a čtveřici přátel vyplatila odškodné více než deset tisíc korun.
„Firmy často sázejí na to, že lidé sami nebudou nárok nijak vymáhat, a proto ho nechtějí vyplatit, i když na něj má klient nárok. Jakmile se ale do případu zapojí právník, většinou se situace změní,“ popisuje právník společnosti Vaše nároky.cz Petr Novák.
VIDEO: Na dovolenou cestuje stále více rizikových skupin, hlavně malé děti a senioři. Co jim hrozí?
Co můžete všechno reklamovat?
Případ obou klientů není ojedinělý. Za posledních pár let několikanásobně vzrostl počet reklamací dovolených. Klienti cestovních kanceláří mohou reklamovat jak ubytování, tak i například stravu nebo služby delegáta. Důležitý je však dostatek důkazů. Cestující, kteří se cítí být poškozeni, by si měli vady zájezdu vyfotit nebo si uschovat kontakt na případné svědky.
„Jednou z nejdůležitějších věcí, které cestující pro úspěšnou reklamaci dovolené musí udělat, je zájezd reklamovat do třiceti dní od jeho skončení. Pokud tak neučiní, může cestovní kancelář namítat promlčení nároku na odškodnění,“ dodává právník.
Reklamovat můžete jednoduše vše, co vám cestovní kancelář slíbila, ale nesplnila. Slevu z ceny zájezdu můžete žádat nejen za porušení cestovní smlouvy, ale také v případě nepravdivých informací na webových stránkách či v katalogu cestovky.
Výše odškodnění se stanovuje podle množství a závažnosti závad. I když v České republice není závazná, soudy se často pro stanovení náhrady škody obracejí na frankfurtskou tabulku.