Manželé Růžičkovi se v říjnu 2015 vydali na dovolenou do Turecka, cestovní kancelář jim však dva týdny klidu značně znepříjemnila. Dovolenou jim totiž náhle o dva dny zkrátila. Když manželé zájezd reklamovali, cestovka jejich požadavek neuznala. Obrátili se tedy na soud, kde nakonec vyhráli. Co všechno můžete reklamovat, když se dovolená nevydaří?
Růžičkovým zkrátila cestovka dovolenou. Odškodnění se domohli až u soudu
1.Zkrácená dovolená za 40 tisíc
Manželé Růžičkovi si předminulý rok v říjnu zaplatili 40 tisíc korun za dva týdny dovolené v Turecku.
Zpočátku se vše vyvíjelo dobře, v druhé půlce dovolené se ale objevila nečekaná komplikace. Cestovní kancelář jim chtěla dovolenou zkrátit. „S tím jsme nesouhlasili, půlku dovolené jsme ale žili v nejistotě z toho, co se stane,“ popsal Jan Růžička.
Cestovní kancelář nakonec pobyt i přes nesouhlas zkrátila a Růžičkovi tak byli nuceni nastalou situaci řešit. „Museli jsme si zařídit nový odvoz na letiště a z letiště a do poslední chvíle jsme ani neznali přesný čas odletu,“ přiblížil Jan. Když zájezd u cestovní kanceláře reklamoval, ta reklamaci jako oprávněnou neuznala.
2.Pomohl až právník
Se svým nárokem se manželé Růžičkovi obrátili na právníka. „Jednalo se o závažné porušení smlouvy a po cestovní kanceláři jsme tak požadovali odškodné podle tzv. Frankfurtské tabulky slev. Kancelář ji odmítla zaplatit, a proto jsme případ předali soudu,“ vysvětlil advokát společnosti Vaše nároky.cz Petr Novák.
Soud rozhodl ve prospěch manželů Růžičkových, kteří tak získali odškodné necelých pět tisíc korun. Jejich případ však není ojedinělý, cestovní kanceláře se často zdráhají vyplatit odškodné za snížení kvality zájezdu nebo jeho zkrácení. V takovém případě by se klienti měli obrátit na právníka.
3.Co vše lze reklamovat?
Reklamovat u dovolené můžete v podstatě vše, co vám cestovní kancelář slíbila, ale nesplnila. Může se jednat o nevyhovující ubytování, nedostatečnou hygienu, špatnou stravu či neúplné služby. Co vše lze tedy reklamovat?
Ubytování:
- jiný než slíbený hotel
- hotel s méně hvězdičkami
- jiný typ pokoje (dvoulůžkový místo apartmánu)
- chybějící bazén, pokud byl přislíben
- chybějící balkon s výhledem na moře, pokud byl přislíben
- nefunkční klimatizaci
- příliš malé prostory
- nevyhovující zařízení
- špinavou či nedostupnou pláž
- nehezké okolí (výhled na popelnice)
Hygiena
- plíseň a špínu
- hmyz na pokoji
- hluk ve dne i v noci
Strava
- zkažené či nevyhovující jídlo
- jiný typ stravovaní (plná penze namísto all inclusive)
Služby
- nedostatečný či žádný úklid
- chybějící animační program, pokud byl přislíben
- nevyhovující či žádné služby delegáta
- zkrácení dovolené
K reklamaci výše zmíněných závad je však potřeba dostatek důkazů. Pokud je nemáte, bude velice složité donutit cestovní kancelář k vyplacení odškodnění. Důkazní materiály je navíc nutné pořizovat chytře. Není totiž důkaz jako důkaz. I jedna kvalitní fotografie může mít větší váhu, než deset nekvalitních.
Podívejte se na příběh Romany, která za zkaženou dovolenou nedostala nic:
Video Místo pláže bahno: Romana nedostane za zkaženou dovolenou nicVideo se připravuje ...4.Jaké je potřeba mít důkazy?
Fotografie
Základním důkazem u reklamace dovolené bývají fotografie závad, je však potřeba mít k dispozici takové, které prokazatelně zachycují vadu, která byla součástí vaší dovolené. Jestliže si například chcete stěžovat na šváby, které jste měli v pronajatém apartmánu, je potřeba hmyz zachytit v kontextu s pokojem či hotelem, aby bylo nezpochybnitelné, že jste snímek pořídili na zakoupené dovolené nikoliv na své chatě na Vysočině. Stejné pravidlo platí i u fotografií jídla či dalších nedostatků.
Video
Dalším pádným důkazem mohou být videozáznamy. Vhodné jsou například na prokázání přílišného hluku či nedostatečného zařízení pokoje. Stejně jako u fotografií je však podstatné, aby bylo jasné, kde byl záznam pořízen. Jestliže z balkonu natočíte hlasitou diskotéku, kdy jen blikají světýlka ve tmě, a nepůjde poznat, kde jste při natáčení byli, důkaz bude mít velmi nízkou hodnotu.
Svědci
Mezi důležité důkazy patří také výpovědi svědků. Svědky mohou být ostatní návštěvníci hotelu či účastníci zájezdu, kteří byli taktéž se službami cestovní kanceláře nespokojeni. Pokud jste během dovolené navázali přátelské vztahy s ostatními rodinami či cestujícími, není nic jednoduššího než je požádat o případné svědectví.
Nabídka cestovní kanceláře
Jedním z posledních důležitých důkazů je také nabídka, kterou vám cestovní kancelář dala a na základě které jste si zájezd zakoupili. Může se jednat o tištěný katalog, internetové stránky nebo podepsanou smlouvu. Jestli je v nabídce jasně stanoven hotel jménem Yacht a vy dostanete hotel jménem Colombo, máte téměř vyhráno. Je totiž zřetelné, že vás cestovní kancelář podvedla. Zkuste proto na tento fakt myslet ještě před nástupem na dovolenou a nabídku si pečlivě uložte.
5.Jak postupovat při reklamaci dovolené?
- Vady řešte již na místě.
- Pokud se nic nezmění, zjednejte si nápravu sami.
- Sepište vady a nechte si seznam podepsat delegátem.
- Po návratu z dovolené zájezd reklamujte. Pozor, lhůta je 30 dní od skončení dovolené!
- Sepište reklamaci a do měsíce od návratu ji zašlete cestovní kanceláři.
- Nezapomeňte přiložit všechny potřebné důkazy.
- Jestli CK nereaguje nebo je její stanovisko zamítavé, obraťte se na právníka.