Úterý 23. dubna 2024
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Zataženo, déšť 7°C

Třetina cestovek loni pohořela při kontrolách. Pokuty přesáhly 700 tisíc

Autor: sou - 
22. února 2016
19:50

Klamou se zájezdy, reklamacemi i destinacemi. Třetina kontrolovaných cestovních kanceláří a agentur v loňském roce neprošla kontrolami České obchodní inspekce. Problémy měly také s dodržováním obecně závazných právních předpisů. Pokuty přesahují 700 tisíc korun, v dalších desítkách případů probíhá správní řízení.

„Neúplné nebo klamavé informace o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace, včetně klamání o délce lhůty k jejímu podání, prokázali inspektoři při každé šesté kontrole, uvedl ústřední ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecký.

Poskytovatelé služeb cestovního ruchu nadále užívají zakázané nekalé obchodní praktiky, neboť neinformují spotřebitele s náležitou odbornou péčí a pravdivě o zájezdech či vybraných destinacích,“ dodal Bezecký s tím, že některé cestovky také nedodržují ani formální náležitosti přijetí a vyřízení reklamace nebo lhůtu k jejich vyřízení. 

Inspektoři během loňského roku provedli celkově 310 kontrol. „V průběhu roku přijala Česká obchodní inspekce přes dvě stě podání spotřebitelů, nespokojených s nabídkou a úrovní služeb poskytovaných cestovními kancelářemi a agenturami, a následně s vyřízením uplatněné reklamace,“ upřesňuje ČOI. 

Porušení obecně právní předpisů zjistili inspektoři ve 117 případech, což představuje více než třetinu kontrovaných. Procentuálně nejhůř vyšel Jihomoravský a Zlínských kraj, kde inspektoři zjistili pochybení v 60 procentech případů. Téměř polovina cestovních kanceláří a agentur propadla ve Středočeském kraji a v Praze. V Libereckém kraji bylo nekalých obchodníků 42 procent. 

Největší problém? Reklamace

Nejčastějším prohřeškem pak bylo neposkytnutí řádných informací o reklamaci. Cestovní kanceláře a agentury například neinformovaly o tom, dokdy zákazník může zájezd reklamovat, uváděly nepravdivé informace o délce této lhůty nebo si jednostranně prodlužovaly její délku k vyřízení reklamace.

Téměř pětina obchodníků používala podle inspektorů nekalé praktiky. „Spočívaly například v uvádění neúplných či přímo nepravdivých informací o umístění a vybavenosti ubytovacího zařízení, o podmínkách navýšení ceny zájezdu či o specifických podmínkách poskytování deklarovaných slev,“ informuje ČOI. 

U 17 kontrol pak inspektoři prokázali neposkytnutí řádných informací o ceně poskytovaných služeb cestovního ruchu. Prodejci ale kromě zákona o spotřebiteli porušili i zákon o některých podmínkách podnikání a výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu.

Pokut bylo přes 80

V rámci celoroční kontrolní akce bylo uloženo 82 pokut v celkové hodnotě přesahují 700 tisíc korun. „Z výsledků kontrol poskytovatelů služeb cestovního ruchu vyplývá, že na trhu ještě stále působí cestovní kanceláře a cestovní agentury, které mají problémy s dodržováním základních požadavků stanovených pro tuto oblast podnikání obecně závaznými právními předpisy,“ dodává ČOI. 

Největší problém vidí hlavně v poskytování pravdivých a úplných informací o podmínkách a rozsahu odpovědnosti za vadné plnění, o nabízených službách a plnění formálních náležitostí při vyřizování reklamací spotřebitelů. 

Reklamace od cestovní kanceláře se domáhala i paní Romana:

fotrpjotr ( 23. února 2016 05:14 )

http://www.prerovskenoviny.eu/vase-clanky/to-dnes-poslal-znamy-sametovy-propagator-demokracie-v-deva desatych-letech-minuleho-stoleti

Zobrazit celou diskusi