Středa 24. dubna 2024
Zataženo, déšť 7°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Češi o zemětřesení na Kosu: Úprk z hotelů, noc na lehátkách a výpadek proudu

Autor: Kateřina Moravcová, ula, ČTK -
21. července 2017
15:05

Kateřina (40) je na dovolené deset kilometrů od hlavního města ostrova Kos, kde došlo v noci k zemětřesení. Stejně jako ostatní hosté strávila noc na lehátkách u hotelu, v němž nejde od incidentu proud. Podle ní jsou hosté vyděšení, ona sama se ale rozhodla zůstat na ostrově až do konce zájezdu, tedy do pondělí. Noc pod širým nebem trávila většina turistů. Doba, po kterou byli lidé nuceni pobývat venku i síla zaznamenaných otřesů a prožitku se výrazně liší podle toho, jak daleko od hlavního města, tedy epicentra, se turisté nacházeli.

Kateřina: Byli jsme úplně bez informací

Kateřina (40) byla se svou kamarádkou ještě vzhůru a seděly na balkoně, když pocítily, jak se země zhoupla. „Jako by se vám podlomila kolena, ostrov se zhoupnul a my jsme viděly na obzoru záblesk, něco jako výbuch, možná to souvisí s tím, že teď nejde v hotelu proud,“ řekla Kateřina Blesk.cz

Personál hotelu vzápětí začal klepat na dveře pokojů a vyhánět hosty ven. Kateřinina kamarádka, matka dvou holčiček (4 a 6 let), stihla vzít deku, jinak všichni museli hotel opustit v pyžamech.

Zatímco děti spaly, dospělí nezamhouřili oka, otřesy se totiž v průběhu noci opakovaly.

„Kdybychom neměli mobily s internetem, tak nevíme nic. Delegátce jsme psali v osm ráno, ona jen odepsala, že další otřesy nehrozí. Překvapilo mě, že neměla vůbec snahu nás najít, nějak kontaktovat, do této chvíle ještě nedorazila,“ popisuje Kateřina.

„V hlavním městě jsme byli včera večer na výletě a fotili jsme se u budov, které prý spadly. Jsme rádi, že se nám nic nestalo, snad už to máme za sebou,“ řekla Kateřina, která z dovolené utíkat nehodlá.

Rodina Vítkova: Takto jsme si dovolenou nepředstavovali

Rodina Vítkova tráví svou dovolenou v letovisku Lambi, které je asi 5 kilometrů vzdálené od hlavního města. Právě v metropoli při zemětřesení zemřeli dva lidé.

„Kolem půl druhé v noci nás vzbudila série silných otřesů a dost nás to vyděsilo. V pokoji se pohyboval nábytek a věci padaly na zem. Otřesy doprovázel velký rachot, mysleli jsme, že do nás něco narazilo,“ podělila se o své zážitky rodina Vítkova. Všichni turisté vyšli ven z hotelu. Nešla elektřina a netekla voda.

„V hotelu hlásili ve třech jazycích – i v češtině, co se děje a že musíme ven z budov. A když po dvou a půl hodině obnovili elektřinu, tak ať se nezamykáme, aby se v případě dalšího výpadku zámek nezasekl a my se dostali ven. Personál nám rozdával deky, vodu a kafe. Byli velmi ochotní. My se ale rozhodli spolu s dalšími strávit zbytek noci venku na lehátkách,“ dodala rodina. Země se podle jejich slov chvěla i během dne, ale ne tak silně. V okolí hotelu nebylo nic zničeného. Jen moře bylo rozbouřené.

Další česká turistka Tereza by měla spolu s rodinou dnes z Kosu odletět. Ona, její manžel a děti také strávili noc před hotelem.

„Češi, kteří přiletěli včera nebo dnes, si okamžitě začali shánět letenku zpátky domů, bojí se. Všichni jsou před hotelem na lehátkách. V našem hotelu byla vylitá voda z bazénu, popraskané mřížky, na zemi pukliny, všechno zboží v hotelových prodejnách bylo popadané,“ řekla Tereza Blesk.cz

Jana: Na tohle nikdy nezapomenu

Pro další Češku - Janu Švejnohovou z Bystřice pod Pernštejnem - byla dnešní noc „děsivá“, venku kvůli otřesům zůstala nakonec až do šesti do rána.

„Nikdy jsem nezažila zemětřesení a ještě o takové intenzitě. Myslím, že na tohle nikdy nezapomenu, protože člověk zjistí, jak rychle se něco může zbortit,“ uvedla. Od úterý je tato devatenáctiletá studentka s rodiči a bratrem ubytována v hotelu v oblasti Lambi, pouhé dva kilometry severně od centra metropole ostrova.

Otřesy a hluk, který zemětřesení okolo 00:30 SELČ způsobilo, pokládala nejprve za projíždějící nákladní automobil. „Rychle jsem byla vyvedena z omylu a probudila bratra,“ pokračovala Švejnohová. Společně nejprve hledali útočiště v dveřním rámu, neboť z četby věděli, že tam by mělo být bezpečněji. Po konci prvních otřesů se spolu s dalšími hosty vydali z hotelu ven.

„Mohli jsme vidět, jak se například vylil bazén a popadaly nějaké sochy. Moc informací jsme neměli, jenom jsme měli zůstat venku a nechodit vůbec do budov,“ popsala situaci. Ona sama proto vyhledávala podrobnosti na Twitteru a sdělovala je dalším hostům. Ti se postupně pokoušeli usnout na lehátkách či sedátkách z hotelového lobby a od bazénu.

„Mysleli jsme si, že za chvilku bude konec, ale zemětřesení se v různých intenzitách vracelo,“ uvedla Švejnohová. Proto bylo podle ní náročné usnout. „V tu chvíli člověk vnímal jakékoliv otřesy i posun židlí. Dalo by se říct, že tu chvilkově vládla i panika,“ připustila.

Bára: Všichni jsou tu v šoku

Brňanku Báru Hudečkovou otřesy probudily v jejím hotelu v letovisku Kardamena asi 30 kilometrů od hlavního města ostrova. „Byli jsme ubytovaní ve třetím patře, a tak jsem cítila pohyb postele a v koupelně nám popadaly věci. Co ale vím, tak lidé ubytovaní v přízemí toto necítili,“ sdělila ČTK tato devatenáctiletá studentka, která je na Kosu s rodiči.

Nic tak dramatického Hudečková nezažila. Na Twitteru v noci s pobavením konstatovala, že z pokoje si automaticky i hluboko po půlnoci vzala kromě pasu a mobilního telefonu také sluneční brýle.

„Je mi strašně líto personálu tady. Snaží se, jakože je všechno ok, ale je prostě vidět, že jsou z toho všichni v šoku,“ napsala také. Evakuováni za příznivého, byť větrného počasí, byli podle české turistky všichni obyvatelé jejího hotelu s přibližně 250 pokoji.

„Dovolenou mi to nezkazilo, jelikož dnes odlétám, ale nic příjemného to nebylo,“ uzavřela Hudečková.

11karel11 ( 22. července 2017 23:34 )

Užijte si drahou dovolenou, je to součást života. V ČR je také krásně.

kristinn ( 21. července 2017 17:12 )

najlepšie bude čľapkať sa niekde v bazéne a doma. Veď: "Ach, Čechy krásné, Čechy mé!", napísal za onoho času František Hrubín, ak sa nemýlim. A z tej krásy iste doteraz veľa neubudlo...

pomoooc-hori ( 21. července 2017 16:57 )

Dřepte doma na pérdeli kašpaři, a nic se vám nestane.

AliceNovakova3 ( 21. července 2017 16:17 )

Kdysi jsem od někoho slyšela, že v případě nějaké hromadné kalamity se záchranáři co nejdříve věnují lehce zraněných, protože ti vytváří největší paniku. A tento případ o tom svědčí. Byl to určitě nepříjemný pocit, ale v podstatě pokud se dostali zdrávi ven, tak není třeba kolem nich poskakovat a být u nich hned delegátka. Určitě měli záchranáři jiné starosti v místech, kde šlo skutečně o zdraví. Delegáty také bombardovali telefonáty a u všech být nemohou. Protože v přímém ohrožení života tito lidé nejsou, tak mají čas vytvářet velký humbuk. Prostě příroda zase ukázala svou moc, ale tou trpí nejvíce domorodci. Jsou v životě mnohem horší věci, než ležet na lehátku v teplých krajích venku a dělat z toho celosvětovou tragédii. Hlavně ať jsou rádi, že se jim nic nestalo.