Dvě třetiny dieselů v Česku „smrdí“ přes míru. STK se víc zaměří na filtry

Video se připravuje ...
Autor: Mii - 
18. července 2017
10:20

Po českých silnicích se pohybují stovky tisíc aut, které nemají funkční filtr nebo jezdí bez něj a vypouští tak do ovzduší zdraví škodlivé látky. Problém se týká dvou ze tří dieselových aut, informuje Ústřední automotoklub ČR (ÚAMK). Píše to úterní deník Právo.

„Z průzkumu na dvou tisících vozidlech v Praze, Českých Budějovicích a Kladně vyplynulo, že problém mají dvě ze tří aut,“ potvrdil Právu mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.

Podle ministerstva dopravy by filtr pevných částic mělo mít v Česku asi 700 tisíc vozidel, starší vozidla je mít nemusí. „Na silnicích jsou tak další stovky tisíc aut, která jsou stará a nemají povinnost mít filtr,“ popisoval mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Kontrolu funkčnosti filtrů provádí Stanice technické kontroly (STK). I kvůli rozsáhlému problému mezi dieselovými vozidly se její provoz od prosince zpřísní.

„Kontrola měření emisí výrazně přitvrdí, bude nutné pořizovat obrazový záznam vozidel. Co se týká kontroly filtrů pevných částic, ministerstvo dopravy začalo v rámci řešení problematiky jejich neoprávněných demontáží, respektive dalších možností rozpoznání takových vozidel v provozu, a v rámci technických prohlídek spolupracovat se Svazem dovozců automobilů,“ řekl dále Právu Neřold.

VIDEO: Kolem emisí se točila i kauza automobilky Volkswagen. Evropané zřejmě za ni nedostanou odškodnění

Video  Za falešné emise Volkswagenu odškodnění pro Evropany? „Nemáme na ně páky,“ zuří Jourová.  - David Budai, Jan Jedlička
Video se připravuje ...

„Cílem této spolupráce je definovat pro jednotlivé značky vozidel postupy, které by demontáž filtrů pevných částic zjistily. Obecně ale platí, že u vozidel, jejichž technická způsobilost byla schválena s filtrem pevných částic, je jeho odstranění nebo znefunkčnění bráněno jako zásah do jeho schválení. Vozidlo se tak stává technicky nezpůsobilé,“ uzavřel mluvčí pro Právo.

Filtry výrazně zlevnily

Vedle STK kontroluje technický stav vozidel i Policie ČR. Ta tak dělá přímo v provozu. Nemá ale zařízení na mobilní monitorování emisí. „Problém vnímáme, chceme ale hlavně zefektivnit stávající systém a zjistit, zda bude nutné přijmout další opatření,“ uvedl Právu šéf dopravní policie Tomáš Lerch.

Lidem, kteří budou muset pořízení nového filtru řešit, nicméně aktuální situace přeje. Ceny filtrů v poslední době výrazně klesly, mnohdy až o desítky tisíc korun.

moiaza ( 18. července 2017 11:51 )

To je jako s některými politiky. Také už v politice smrdí přes míru. Třeba Kalousek, Mareček Bendů, knížepán a další a další. Také by se měla na to nějaká "STK" zaměřit. Žádný výkon a šílena spotřeba státní poklady.

havran2 ( 18. července 2017 11:41 )

A co autobusy a nákladní auta ? ? ?

Zobrazit celou diskusi