
Češi „rejdí“ na sociálních sítích. Počítač ale zvládá jen pětina z nich

Při hledání nové práce lidé stále více využívají počítač. 9 z 10 zájemců zkouší internetové pracovní portály a více než polovina se spoléhá na sociální sítě, jako je třeba Facebook. Se znalostí počítačů jsou na tom však Češi docela bídně – podle expertů mají více než tři čtvrtiny zásadní počítačové neznalosti.
Češi si o sobě většinou myslí, že práci s počítačem hravě zvládnou. Jenže realita je často zcela jiná. Podle rozsáhlého průzkumu počítačové gramotnosti, který v roce 2014 uskutečnila agentura STEM, si s počítačem nerozumí přes 70 procent lidí, dobré znalosti pak má jen necelá desetina.
Situaci potvrzují také experti, podle kterých mají lidé problém i se základními kancelářskými aplikacemi, jako jsou Word či Excel. Jejich znalost přitom většina firem běžně požaduje. „Pokud mají lidé své znalosti například Excelu prokázat v konkrétním testu, zjistí, že zvládnou sotva 10 procent požadovaných úkolů, které simulují běžný pracovní režim,“ řekl Blesk.cz ředitel počítačové školy Gopas Jan Dvořák. Problémy mají hlavně s formátováním buněk, vytvářením grafů i s jednoduchým sčítáním čísel ve sloupečku.
Lidé přeceňují své znalosti
Podle Dvořáka jsou lidé často přesvědčení, že aplikace bez problémů zvládnou, jenže ve skutečnosti je tomu přesně naopak. „Rozumnou uživatelskou úroveň prokáže jen asi 20 procent lidí,“ dodává Dvořák. A čísla naznačuje i zmiňovaný průzkum – 4 z 5 Čechů označuje své počítačové znalosti za dobré, reálně však přesně tento počet počítače dostatečně neovládá.
Zmíněné nedostatky ale rozhodně nebrání v tom, aby lidé trávili čas na internetu a sociálních sítích. Třeba na Facebooku má v současné době svůj účet více než polovina českých uživatelů internetu – 4,5 milionu. V oblibě jsou hlavně mobilní telefony s internetem – podle nedávné studie společnosti KPMG každý Čech spotřebuje v průměru až 600 MB dat měsíčně.
Hledání práce na Facebooku
Stále častěji se sociální sítě využívají nejen k získávání informací, komunikaci nebo seznamování, ale také při hledání práce. Zkušenosti personální agentury Grafton Recruitment ukazují, že v posledních letech výrazně roste počet těch, kteří právě přes ně hledají novou práci.
„K největší změně za uplynulý rok došlo na sociálních sítích, které k hledání práce využívá o dvacet procentních bodů více kandidátů než v loňském roce,“ uvedla Jitka Součková ze společnosti Grafton. Podle ní za stejnou dobu dokonce o polovinu klesl počet zájemců o práci, kteří účet na sociální síti nemají.
A lidem se to podle expertů může vyplatit. Právě na sociální sítě se totiž ve velkém přesouvají i nabídky firem. „Přes Facebook se hledají kandidáti pro téměř všechny profese, ale dominují pracovníci do výroby a administrativy,“ uvedla Součková s tím, že roste i využívání profesní sítě LinkedIn, kde je zaregistrováno asi 600 tisíc Čechů. Nejčastěji podle ní lidé práci hledají na internetových pracovních portálech (93 procent), naopak klasický tisk nebo služeb úřadu práce využívá jen malá část lidí (kolem 10 procent).
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.