Od 1. prosince se spustí první vlna elektronické evidence tržeb (EET), která se týká restaurací a hotelů. O tři měsíce později se připojí obchodníci. EET musí vést všichni podnikatelé, kteří inkasují peníze v hotovosti nebo při platbě kartou. Aby podnikatel mohl tržby evidovat, musí si pořídit funkční pokladní zařízení s připojením na internet, požádat finanční správu o autentizační údaje a zaregistrovat se v aplikaci. Kdo své povinnosti nesplní, hrozí mu pokuta až ve výši půl milionu korun a uzavření provozovny. Připravili jsme sumář častých otázek a odpovědí, které se EET týkají.
EET už „stojí za kasou“. Známe odpovědi na 15 zásadních otázek
1.Koho se EET týká?
2.Existují výjimky z EET?
Ano. Evidovanými tržbami nejsou tržby státu, územního samosprávného celku, příspěvkové organizace, České národní banky či držitele poštovní licence. Evidovanou tržbou nejsou také například tržby bank, spořitelních družstev, pojišťoven, investičních fondů nebo penzijních společností.
Veškeré potřebné informace k EET najdete ve speciální příloze na serveru Podnikatel.cz.
3.Odkdy EET startuje?
První vlny podnikatelů se EET dotkne již od 1. prosince. Půjde slovy zákona o ubytovací a stravovací služby, tedy o hotely, penziony, restaurace a hospody. Výjimku mají stánky s občerstvením a farmářské trhy, které budou muset tržby evidovat až od března 2018. S nimi také lékaři, právníci nebo účetní. Už od 1. března 2017 pak budou muset vést EET i obchodníci, a to včetně e-shopů. Jako poslední se do EET zapojí v červnu 2018 vybraná řemesla a výrobní činností.
4.Co musí podnikatelé splnit za povinnosti?
Podnikatelé mají v rámci EET několik povinností. Těmi hlavními jsou zaevidování tržby nejpozději v okamžiku jejího uskutečnění, tedy zaslání datové zprávy o uskutečněné tržbě finančnímu úřadu, a vydání účtenky zákazníkovi. Podnikatelé také musí splnit informační povinnost a nastavit údaje v aplikaci EET na webu finanční správy. Do ní se podnikatelé musí přihlásit skrz autentizační údaje, o jejichž vydání musí ještě před přijetím první evidované tržby požádat finanční správu.
5.Jak požádat o autentizační údaje?
Autentizační údaje slouží k přístupu na společné technické zařízení správce daně umožňující poplatníkovi správu certifikátu pro evidenci tržeb a údajů pro správu evidence tržeb.
Žádost může podnikatel podat pouze:
- prostřednictvím společného technického zařízení správce daně datovou zprávou s ověřenou identitou této osoby způsobem, kterým se lze přihlásit do její datové schránky, a to ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně, nebo
- ústně do protokolu, a to u kteréhokoliv věcně příslušného správce daně.
V první vlně se má EET dotknout 40 až 50 tisíc podnikatelů. Prozatím o autentizační údaje požádalo 35 tisíc z nich.
6.Co když se podnikatel nemůže připojit na internet?
Pokud podnikatel nemá stále připojení k internetu a má schválenou výjimku od finanční správy, může vést tržby ve zjednodušeném režimu. Ve zjednodušeném režimu se mohou evidovat také tržby, jejichž evidování běžným způsobem by znemožnilo nebo zásadně ztížilo plynulý a hospodárný výkon činnosti, ze které tyto tržby plynou.
Údaje musí podnikatel v případě zjednodušeného režimu odeslat finanční správě do 5 dnů od uskutečnění evidované tržby. Zároveň podnikatel nemusí uvádět na účtence fiskální identifikační kód.
7.Musí podnikatelé informovat o EET?
Ano. Na místě, kde se provádějí evidované tržby, musí viset informační oznámení, které je dostatečně viditelné a čitelné. U tržeb evidovaných na internetu je nutné toto informační oznámení také umístit na web. Pokud jde o tržby evidované v běžném režimu, oznámení musí znít: „Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.“
8.Co všechno musí být na účtence?
Účtenka obsahuje tyto povinné údaje:
- fiskální identifikační kód,
- daňové identifikační číslo poplatníka,
- označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna,
- označení pokladního zařízení, na kterém je tržba evidována,
- pořadové číslo účtenky,
- datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena dříve,
- celkovou částku tržby,
- bezpečnostní kód poplatníka,
- údaj, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu.
Údajem o evidované tržbě uváděným na účtence je také daňové identifikační číslo poplatníka, který pověřil evidováním této tržby poplatníka, který tržbu eviduje. Nemá-li poplatník povinnost uvádět na účtence fiskální identifikační kód, je povinen na účtence uvádět svůj podpisový kód.
9.Musí si zákazník převzít účtenku?
10.Jaké informace se posílají úřadům?
Zákon určuje, které údaje o tržbě musí podnikatelé úřadům poslat. Jde o:
- daňové identifikační číslo poplatníka,
- označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna,
- označení pokladního zařízení, na kterém je tržba evidována,
- pořadové číslo účtenky,
- datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena dříve,
- celkovou částku tržby,
- bezpečnostní kód poplatníka,
- podpisový kód poplatníka,
- údaj, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu.
11. Jaké zařízení na EET si podnikatelé musí pořídit?
Finanční správa nijak nepřikazuje, jaké pokladní zařízení si podnikatelé musí pořídit. Je tak zcela na jednotlivých podnikatelích, zda si pořídí velkou komplexní pokladnu, či si třeba jen nainstalují aplikaci do svého telefonu. Na pořízení pokladního řešení je navíc stanovena pro fyzické osoby sleva na dani, která činí 5 000 korun.
12.Bude slibovaná účtenková loterie?
13.Jaké jsou sankce?
V případě, že fyzická osoba, fyzická podnikající osoba či právnická osoba závažným způsobem úmyslně ztíží nebo zmaří evidenci tržeb, může dostat pokutu až do výše 500 000 Kč. Pokud kontrola zjistí zvlášť závažné porušení povinnosti zasílat údaje o evidované tržbě nebo vydávat účtenky, nařídí okamžité
- uzavření provozovny nebo
- pozastavení výkonu činnosti, při které dochází k evidenci tržeb.
14.Jak budou kontroly vypadat
15.Jsou ještě nějaké změny v souvislosti s EET?
Ty mně čumět nebudeš nikde a ja budu " optimalizovat "