EET za dveřmi, ale ručně psané účtenky vítězí. Hospody pokladny odkládají
Přesně za měsíc odstartuje naostro elektronická evidence tržeb (EET), kterou prosadil ministr financí Andrej Babiš (ANO). Zatím to ale vypadá, že hotely a restaurace, kterých se novinka v první vlně týká, se do pořizování nezbytných pokladen příliš nehrnou. A pokud ano, tak hledají to nejlacinější řešení. Mnozí podnikatelé dodnes netuší, jestli se jich EET vůbec týká, a 30 tisíc z nich zatím nemá potřebné autentizační údaje.
Prvním listopadovým dnem odstartoval zkušení provoz EET. V podstatě to znamená, že se podnikatelé mohou k systému připojit a vyzkoušet si, jestli jim registrační pokladna správně funguje. Jenže zkušenosti prodejců pokladen ukazují, že řada podnikatelů přípravy odkládá – jak je u Čechů zvykem – na poslední chvíli.
„Jsme sami překvapeni, že zájem o dobrovolné listopadové evidování tržeb je nulový. Z více než 1000 zákazníků nemáme žádného, který by se chtěl od dnešního dne připojit k EET a nepovinně evidovat své tržby měsíc dopředu,“ popisuje Zbyněk Švec, zakladatel pokladního systému Septim.cz, tedy jednoho z řešení, které mohou podnikatelé využívat.
Třetina restaurací EET neřeší
A jeho slova potvrzují i další výrobci. Například poskytovatel systému Rychlá Pokladna odhaduje, že připraveno na EET je zatím jen asi 40 procent z celkem 30 tisíc restaurací, kterých se novinka od prosince dotkne. „Zhruba 30 až 35 procent podniků se problematikou zařízení pro EET vůbec ještě nezačalo nezabývat,“ odhaduje jednatel společnosti One Pub Pavel Friedrich.
Evidence tržeb je dále povinná pro hotely a ostatní ubytovací zařízení – celkem jde asi o 50 tisíc subjektů. Do dnešního dne přitom Finanční správa vydala jen asi 21 tisíc autentizačních údajů k EET, zbylých 29 tisíc podnikatelů nebo firem je doposud nemá. Úředníci přitom zůstávají optimističtí. „Očekáváme, že si evidenci tržeb v pilotním provozu vyzkouší většina podnikatelů, kterých se EET týká od prosince 2016. Kdo má pokladní zařízení technicky připravené evidovat, může začít zkušebně evidovat,“ uvedla mluvčí Finanční správy Petra Petlachová.
Jenže mnozí podnikatelé se v problematice EET zatím příliš neorientují a často ani netuší, jestli se jich tato novinka dotýká. Na otázky tohoto typu v těchto dnech odpovídá nejen Finanční správa, ale i Hospodářská komora (HK). „Dotazy se nejčastěji týkají toho, jestli se jich povinnost EET týká a od kdy a co si mají pořídit. Zaznamenali jsme i požadavky na technickou podporu při zprovoznění,“ uvedl poradce prezidenta HK Jakub Rainish.
Podle něj si více než polovina dotčených podnikatelů doposud při své práci vystačila s tužkou a ručně psanými účtenkami. Složitou pokladnu měla jen malá část z nich.
Poptávka po nejlevnějším řešení
Rozsáhlý průzkum Komory mezi podnikateli ukázal, že až 48 procent z nich nechce do zařizování EET vložit více peněz, než je nezbytně nutné. „Převažující trend je pořídit si co nejjednodušší a nejlevnější zařízení pouze ke splnění základních povinností,“ říká Rainish. Jen necelých 7 procent podle průzkumu plánuje pořízení komplexního a důmyslného pokladního řešení.
Udivuje mě ten bohorovný klid těch, kterých se to týká,koupě, instalace, nastavení není otázkou pár minut, až jim napaří mastné pokuty za nepřihlášení, tak teprve pak si asi uvědomí, co by bylo levnější, EET nebo pokuta. A stejně se budou muset přihlásit nebo živnost zrušit, jinak je za měsíc další pokuta nemine.