Dítěti neprodají limonádu, cizince „natáhnou“. Inspekce pokutuje diskriminaci
Kontroly České obchodní inspekce (ČOI) odhalily pět případů diskriminace. Z celkového počtu 346 kontrol tuzemští obchodníci navíc téměř v polovině případů chybně či vůbec neoznačili ceny nebo porušili další zásady prodeje a spotřebitelé zaplatili jiné částky, než skutečně měli. ČOI uložila za první čtvrtletí letošního roku 157 pokut ve výši více než 1,1 milionu korun.
„Cizinci šli do jedné restaurace u Pražského hradu, objednali si jídlo a počkali na vyúčtování. Oproti české kontrole, která v restauraci také byla a chovala se jako spotřebitel, cizincům obsluha naúčtovala o 10–15 procent vyšší cenu za své služby. To Čechům naúčtováno nebylo. V jídelním lístku pro cizince dokonce restaurace uvedla, že k jídlu účtují příplatek. To nejde, obsluha si nemůže účtovat poplatek za obsluhu, i kdyby to napsala do jídelního lístku. A druhá věc je, že to naúčtovali jenom cizincům, což je diskriminace z důvodu národnosti,“ řekl pro Blesk.cz mluvčí ČOI Jan Fröhlich.
V aktuálním šetření byla diskriminace spotřebitelů zjištěna pouze v 1,45 procentech případů. V souvislosti s prokázaným diskriminačním jednáním ve dvou případech ČOI rozdala pokutu 380 tisíc korun. Diskriminace spotřebitelů je dnes podle Fröhlicha nízká. „Situace se od devadesátých let, kdy byla diskriminace národnosti či etnik častější, zlepšila,“ řekl.
ČOI běžně při ověřování možného diskriminačního jednání využívá také například romských inspektorek či cizinců. Jak informoval Fröhlich, v prvním čtvrtletí ke kontrolám přizvali také brazilské studenty, které čeští inspektoři znali, aby si zjistili, zda poskytují obchodníci všem stejné služby. „Do restaurace tak přijde jeden český inspekční tým a jeden zahraniční a chová se jako spotřebitel. Výjimkou nejsou ani romští inspektoři. ČOI je vysílá na kontrolu realitních kanceláří, zda Romům nabízejí stejné podmínky při pronajímání bytů apod,“ řekl Fröhlich.
Neznalost složení nápojů neomlouvá
Mimo kontroly diskriminačního jednání, inspektoři ověřují například servírování nápojů, informování o ceně a vyúčtování či předložení dokladu o zaplacení. Tato pravidla nebyla dodržena ve 149 případech. „Ve 38 případech se jednalo o porušení zásad poctivosti a prodeje, to znamená, že spotřebitelé zaplatili částku jinou oproti tomu, co zaplatit skutečně měli. Třiatřicetkrát neinformovali obchodníci spotřebitele o cenách. Například nabízejí nápoj, který chybí v ceníku. Spotřebitele neseznámí s cenou. Až šestnáctkrát nebyly prodávané výrobky viditelně a srozumitelně označeny,“ upřesnil Fröhlich.
Za diskriminační lze považovat také odmítnutí prodeje nápoje z důvodu věku. „V jednom případě se stalo, že prodejce nechtěl dítěti prodat Sládkovou limonádu. Není ale důvod ji dítěti neprodat, protože neobsahuje alkohol. Dotyčný to zřejmě nevěděl, ale v takovém případě je potřeba znát složení nápojů, jinak se jedná o diskriminaci z důvodu věku,“ uzavřel Fröhlich.
Fuj to jsem se lekl u té úvodní fotky, instinktivně jsem si zkontroloval peněženku a udělal test na HIV.