Obchody šidí jako o život: Téměř polovina slevových akcí není úplně „košer“

Autor: bud - 
13. června 2016
14:23

Obchody lákají na slevy, často ale podvádí. Během letošních novoročních výprodejů provedla Česká obchodní inspekce (ČOI) 2 tisíce kontrol a na nedostatky narazila ve 40 procentech případů. Až 2 z 5 slev či akcí tak porušují zákonem daná pravidla. Inspektoři zároveň udělili více než 500 pokut za 4,3 milionu korun. Největší pokutu, celkem 800 tisíc korun, musí zaplatit Penny Market, následuje Tesco s pokutou 435 tisíc.

„Problematická zjištění se dlouhodobě pohybují mezi 40 až 47 procenty. Nezáleží tedy na ročním období, slevy už jsou dnes celoroční. Když se podíváte do hypermarketů, je to jedná velká sleva,“ řekl Blesk.cz mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. Obvykle podle něj inspektoři narazí na problém u 2 z 5 kontrol.

Celkem provedla inspekce během prvních třech měsíců tohoto roku 1973 kontrol, nedostatky zjistila v 777 případech. Inspektoři zároveň zakázali prodej 7255 kusů nejrůznějších výrobků a 882 bot, které nesplňovaly požadavky kvality. Hodnota zakázaného zboží překročila 950 tisíc korun.

Pokuta 800 tisíc pro Penny Market

Ve stejném období nabyly právní moci i pokuty za celkem 4,3 milionu korun. Největší dostal řetězec Penny Market, a to 800 tisíc korun. Následovaly dvě pokuty pro Ahold (provozuje síť Albert) ve výši 350 tisíc a pokuta 435 tisíc korun pro řetězec Tesco.

Nejvíce prohřešků zaznamenali inspektoři v Jihočeském, Jihomoravském, Zlínském, Moravskoslezském a Olomouckém kraji a na Vysočině, kde byla problematická více než polovina kontrolovaných akčních nabídek. Naproti tomu v Praze nebo ve středních Čechách to bylo jen něco kolem 16 procent akcí.

Problematické bývá hlavně nesprávné účtování ceny u pokladny nebo špatné informování o ceně. Často například obchodníci uvedou, že se sleva vztahuje na všechno zboží v regálu, to je však nepřípustné. „Spotřebitel musí znát konečnou cenu a není možné počítat s tím, že bude po obchodě chodit s kalkulačkou a přepočítávat, kolik co stojí,“ upozorňuje Fröhlich

Blíží se letní slevy, pozor na ně

Na problémy v obchodech stále častěji upozorňují přímo zákazníci. Obvykle však nereagují dostatečně rychle, takže inspektoři nestihnout špatnou slevu prověřit dříve, než příslušná akce či sleva skončí. „Spotřebitel často dá svůj podnět do obálky a pošle. Než nám to dojde, je po akci a pak už není co kontrolovat,“ řekl Fröhlich. Podle něj je potřeba využít některý z rychlejších komunikačních prostředků, případně mohou lidé navštívit přímo některé z regionálních pracovišť.

A to platí i pro nadcházející období letních slev a výprodejů. Zákazníci by si měli nejvíce dávat pozor na špatné účtování cen u pokladny. „Pokud se cena liší, a pokud na to přijdou, měli by na chybu upozornit na místě a žádat peníze zpět. Spotřebitel má právo na cenu, která je uvedena v regálu. Hlavně by se neměli nechat přesvědčit k tomu, že výrobek mají vrátit a dostat zpátky původní peníze. Mají na tu cenu nárok,“ uvedl Fröhlich.

Zobrazit celou diskusi