Děti s tablety a počítači v lavicích hloupnou? Mezinárodní srovnání varuje

Máte radost, že vaše děti ve škole používají tablety a počítače? Možná byste se měli spíš obávat, jestli technika ve výuce nekazí u vašich potomků jejich potenciál. Alarmující data přinesla Česká školní inspekce, která srovnala údaje o používání výpočetní techniky ve školách s výsledky žáků v prestižních mezinárodních srovnávacích testech PISA a ICILS. Vede přemíra techniky k hloupnutí dětí?
Podle deníku MF Dnes, který na šetření upozornil, nejde o malé rozdíly. Zatímco 45 procent dětí z méně úspěšných gymnázií použilo za poslední měsíc alespoň jednou počítač, u velmi úspěšných gymnázií je to jen desetina studentů. Na gymnáziích s průměrnými výsledky v testech to bylo 22 procent studentů.
Podobné to je i na základních školách. Na velmi úspěšných používalo při výuce počítače jen 22 procent dětí, na průměrných 30 procent a na méně úspěšných třetina dětí. „Z analýzy vyplývá především to, že používání výpočetní techniky není automaticky spojeno se zvýšením kvality vzdělávání,“ vysvětluje pro MF Dnes vrchní školní inspektor Tomáš Zatloukal. Výsledky ale prý nejde chápat tak, že by kvůli tabletům děti hlouply, ale spíše jako upozornění, že kde zaostává výuka, technika nepomůže.
Podle Antonína Jančaříka z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, který se využitím výpočetní techniky v hodinách matematiky zabývá, bylo zavedení počítačů do škol spojeno s nerealistickým očekáváním. To, jak se počítače a tablety ve výuce využívají, považuje za zásadní problém i dnes už bývalý učitel matematiky se sedmiletou praxí Pavel Böhm. Ne každé dítě ho podle něj ocení. „Dobrý učitel ví, že jsou různé způsoby, jak se lidé učí, a že v hodině vždycky bude dělat kompromisy a nezavděčí se všem,“ míní.
Moderní technologie odvádějí děti od učení
Z analýzy také vyplývá, že moderní technologie mohou děti odvádět od učení. Nejvíce je zajímá hraní her, surfování po internetu nebo stahování filmů a hudby. Využívají je i k přípravě do školy nebo práci na domácích úkolech. Nejvíce času u počítače tráví děti z méně úspěšných základek, mezi kterými je i nejvíce extrémních uživatelů, kteří online tráví šest a více hodin denně. Ani velmi omezený přístup k internetu dětem ale nesvědčí.
Používání výpočetní technologie podle průzkumu vede ke ztrátě některých kognitivních funkcí. Lidé pak například méně používají paměť. „Můžeme se zatím jen dohadovat, jaký dopad to má a bude mít na matematiku, předpokládám ale, že větší, než zda se při výuce používají, nebo nepoužívají počítače,“ dodal Jančařík.
A já jsem v sedmdesátých létech prahl po informacích , můj záběr byl velmi široký .Jedinná možnost byla půjčit si v knihovně knihu .Jenže do dospělých jsem nesměl a v dětském byly pohádky .Dokonce nám aktivní učitelka vyrhávala stránky z učebnic ,prý tam nejsou věci pro nás .