Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Maturanti z matematiky musí příklady „jet jako fretka“, bouří se odborníci

Autor: sou - 
16. května 2016
09:30

Nesmysl. Tak hodnotí odborníci limit 105 minut na spočítání 37 maturitních příkladů z matematiky. Třeba šéf testovací společnosti Kalibro Oldřich Botlík řekl deníku Právo, který na problém upozornil, že by zkoušku ve vymezeném čase jen těžko stíhal na sto procent. I když je kandidátem matematických věd. Stále nižšímu počtu studentů se tak nediví. Letos jich bylo 19 tisíc, což je 27 procent všech přihlášených k maturitě.

„Mělo by jít o to, aby se děti učily přemýšlet a uvažovat, ale ta zkouška nic takového nepodporuje. Zvláště když je na to tak málo času, je tam několik různých témat a oni nemají možnost zkoušet různé postupy. Musí jet jako fretka a to podle mě není cílem matematiky,“ zmínil pro Právo Botlík. Tento týden by se studenti měly dozvědět její výsledky, žádné zázraky se ale u maturitní zkoušky z matematiky nečekají. 

Podle učitele matematiky Luďka Šnircha nemusí vyplnit 15 stránek A4, kde jsou na každý příklad tři minuty, ani studenti na vysoké škole. Ani on sám na matfyzu nezažil, aby se v matematice pracovalo ve stresu. „To pak kazí výuku matematiky, protože místo abychom rozvíjeli kritické myšlení a logiku, trénujeme algoritmy na testy a to je špatně. Přitom ministři o kritickém myšlení a logice neustále mluvili,“ dodal.

U přijímaček na střední školy, kdy za hodinu mají zpracovat 33 příkladů, je dopad časové tísně ještě větší. Podle Šnircha nikdo z žáků předtím neviděl test na devět stran A4 a jenom přečtení a pochopení je dost náročné i pro dospělého člověka. Z matematické zkoušky se tak stává zkouška na stres. Není pak divu, že děti při ní nezvládají ani banální matematické operace. Zatímco maturita z matematiky bude povinná až v roce 2021, státní přijímačky budou povinné už příští rok. Podle Šnircha by test mohl mít klidně 120 minut, při kterých by měli větší šanci dyslektici a dyskalkulici, kteří počítají pomaleji.   

Na matematiku mají od loňska maturanti o 15 minut navíc

Cermat ale tuto kritiku odmítá s tím, že na vzorku škol a žáků se testy pilotovaly a čas je prý dostatečný. Když slovní úlohy vyřeší 1600 žáků na sto procent, tak to není málo,“ řekl jeho šéf Jiří Zíka. Připomněl i to, že od loňského roku mají maturanti na matematiku o 15 minut víc. Na druhou stranu ale přišli o 15 minut před zahájením řešení úkolů, kdy si mohli projít otázky, protože někteří zadavatelé na tuto lhůtu zapomínali.

Od pondělí do 10. června jsou v rámci jarního termínu státní maturity pro letošní rok naplánovány ústní zkoušky ze společné části. 

Ministryně školství Kateřina Valachová zahájila maturity 2. května na pražském Gymnáziu Na Zatlance:

Mango1 ( 16. května 2016 21:06 )

 To je dobrá blbost. Úplně vklidu to jde spočítat. Jen je potřeba trénovat nic víc

Mikiiii ( 16. května 2016 18:47 )

Sama jsem měla možnost se tohoto testu zúčastnit. Cele čtyři roky jsem měla z matematiky dvojky. A toho času je opravdu málo.

aluman ( 16. května 2016 15:15 )

Záleží na tom o jakou firmu jde. Pokud seká podřadnosti jako Baťá cvičky, jde o rychlost. Pokud jde o kvalitu provedení do každého detailu, jedno jestli u výrobku nebo odborné práce, jsou firmě ti, co za den odvedou práci nízké kvality a úrovně, naprosto k ničemu. Taková firma potřebuje odborníky na skutečnou kvalitu, která se nesmí uspěchat. Bohužel tyto uspěchané maturity diskriminují ty, co by měli šanci při dalším studiu dozrát ve skutečné machry, a podporuje průměrné, co v té rychlosti prolezou díky našprtanému, ne díky logickému myšlení a skutečným znalostem.

e.44 ( 16. května 2016 12:52 )

Práci ano, rutinní práci, ke které není potřeba maturita z matematiky, většinou vlastně žádná maturita, žádné vyšší odborné znalosti. Výjimkou je bankovnictví a účetnictví, kde jde i o rychlost a vyšší vzdělání to chce, ovšem úkony jsou jednoduché a rutinní. U projektů a vědeckých prací je čas až na druhém místě, podstatný je výsledek.

e.44 ( 16. května 2016 11:55 )

Co je to podle tebe "opravdu chytří"? S vysokým IQ? To mají dyslektici a dyskalkulici v průměru o dost vyšší než zbytek "normální" populace. Sice jim to jde pomaleji ale zvládnou i složitá zadání, která ti "normální" nedají. Nebo ti rychlí? Rychlost je dobrá u jednoduchých věcí. U náročných nedovolí jít do hloubky a ověřit si správnost pomocí jiné varianty. Ti s talentem na daný předmět? Talent je na prd, když ho naše školství nerozvíjí, neklade důraz na myšlení, logiku, místo toho dělá z učení závody. Takže pokud by ty maturity měly být skutečně vypovídající o skutečných znalostech, ne výsledek toho, co kdo v rychlosti a stresu zvládne snad správně naprasit, tak dostatek času na vypracování je velice důležitý.

Zobrazit celou diskusi