Smrt má nové jméno: „Dooring“ zabil dalšího cyklistu, vlastní pruh nepomáhá
Při jízdě na kole se lidé bojí hlavně aut, která je předjíždějí. Velmi nebezpečná jsou ale i ta, která stojí. Může totiž dojít k tak zvanému dooringu neboli situaci, kdy řidič auta otevře dveře a cyklista do nich narazí. Naposledy takto zemřel muž v Brně. Jenže ani současné budování cyklopruhů dooringu nezabraňuje.
K nehodě, která problém dooringu opět připomněla, došlo v jihomoravské metropoli koncem dubna. Cyklista (56) v Brně objížděl stojící vozidlo ve chvíli, kdy řidič otevřel dveře. Po nárazu skončil v bezvědomí na tramvajovém páse, v nemocnici poté zemřel.
Nejhorší situace je právě v místech, kde je vozovka úzká, a cyklista, aby nebrzdil provoz, projíždí těsně u parkujících aut. Obecně se ale dá říct, že kritická místa se nacházejí všude tam, kde nejsou zřízené cyklopruhy.
„Dooring zpravidla hrozí, a to zejména, tam kde je silný provoz a cyklista je do dveřní zóny tlačen proudem projíždějících vozidel. I když to nechápe třeba jen desetina řidičů, stačí to,“ popsal Blesk.cz Vratislav Filler ze sdružení Auto*mat.
Bohužel ale i cyklopruhy bývají budované blízko parkujících vozidel, takže před srážkou s dveřmi neuchrání. Filler cyklistům radí, aby se drželi v jeho úplně levé části. Tím pravděpodobnost srážky eliminují. Jenže lidé naopak raději jedou v části pravé, aby se nacházeli co nejdál od vozidel, která sviští kolem nich.
Aby dooring nehrozil vůbec, musel by mít jízdní pruh pro auta 3,25 metru, dále by byl namalovaný cyklopruh o šířce 1 metru, vedle něj by následoval 75centimetrový bezpečnostní prostor a poté dvoumetrový pruh pro parkující auta. K uskutečnění této vize schází, že tolik prostoru na silnici nebývá.
Řešení? Cyklopruhy za parkujícími auty
Podle Fillera by pomohlo alespoň zřizování cyklopruhů až za parkujícími auty, tedy hned u chodníku. „Tam je riziko o něco nižší, protože spolujezdci nejsou v autech tak často. Vyžaduje to ale ještě asi o půl metru víc než plnohodnotný cyklopruh,“ dodal odborník ze sdružení Auto*mat.
Například v Praze dooring hrozí na zrekonstruované Bělehradské, v ulici Dukelských hrdinů mezi Strossmayerovým náměstím a Heřmanovou nebo na Křesomyslově.
souhlasím s pokutováním chodcu