Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť 7°C

Cyklověže v Česku rostou jako houby po dešti. Parkoviště kola i pojistí

Autor: sou - 
20. května 2016
06:01

Jedete na kole do práce, na vlak, na nákupy. Jenže v obchodě víc než na nákupní seznam myslíte na to, jestli své zaparkované kolo ještě někdy uvidíte, popřípadě jestli bude vypadat stejně, jako když jste ho odstavili. Navíc - najít místo, kam bicykl zaparkovat, není vždy snadné. Právě proto v Česku vznikají velké cyklověže. Místa, kam bez obav můžete kolo zaparkovat. A nákup si v nich klidně necháte viset na řidítku.

Po Hradci Králové a Přerově budou parkovací cyklověže budovat i v dalších městech. Už nyní chystají projekt na její výstavbu v Lysé nad Labem a Poděbradech. Hlavní hybadlem je i momentální dotace ministerstva pro místní rozvoj, která může dosáhnout až 90 %. Například v Hradci Králové, kde je věž v provozu od února 2013, v ní zaparkovalo už přes 54 tisíc kol.

V Poděbradech projekt parkovací cyklověže zaujal hned po své realizaci v nedalekém Hradci Králové v únoru 2013. Systém ale tehdy prý nebyl ještě zcela „vypiplán“ a dotace na tento projekt tehdy dosahovala zhruba 50 %. 

„Aktuální výrazné navýšení dotace na 90% spoluúčast byla hlavním hybatelem našeho rozhodnutí stavbu realizovat. Bez dotace v této výši bychom do projektu nešli,“ uvedl pro Blesk.cz starosta lázeňského města Poděbrady Ladislav Lang s tím, že její stavba vyjde zhruba na 10 milionů korun. 

Do dotace se započítávají i náklady na zhotovení projektové dokumentace, stavby základů, sítí a podobně. Podmínkou ale je, že stavba parkovací věže musí být na pozemku vzdáleném maximálně 150 metrů od nádraží. V případě Poděbrad tuto lokalitu musí odsouhlasit i památkáři. 

Desítky uzamčených kol na zábradlí u perónu k rozhodnutí o vybudování parkovací cyklověže i v Lysé nad Labem. „Byly zahájeny práce na přípravě projektu, žádost o dotaci je nutno podat do 2. září 2016,“ upřesnil tajemník města Miloš Dvořák po konzultaci se starostou Lysé nad Labem Jiřím Havelkou. 

Obliba parkovacích cyklověží stále roste 

Obliba tohoto způsobu „odložení“ kol je navíc čím dál větší. Například v Přerově, kde je v provozu od loňského prosince, takto zaparkovalo své kolo už 2500 lidí. „Službu využívá v současné době ve všední dny přes 50 lidí. S lepším počasím a vyšším povědomím o  možnosti parkování počty výrazně rostou,“ vysvětluje náměstek primátora města Přerova Petr Měřínský. 

O tom má podle něj svědčit i fakt, že zatímco v minulém měsíci tam ve věži zaparkovalo 871 kol, prvních devatenáct dní května má už téměř stejný počet parkujících. Využívanost je stále na vzestupu i v Hradci Králové, kde je „parkovací věž“ v provozu už od února 2013.  V minulém roce v ní bylo zaparkováno 19 074 kol a za prvních pět měsíců toho letošního už přes šest tisíc. Od začátku provozu to pak činí přes 54 tisíc kol. 

 „Přičítáme to tomu, že v tomto zařízení je možné bezpečně uschovat nejen kolo vyšší cenové hladiny, ale např. také elektrokola. V parkovací věži jsou kola pojištěna na plnou cenu a s kolem v parkovacím procesu přijde do kontaktu pouze jeho majitel,“ míní Karel Šimonek z odboru hlavního architekta, oddělení architektury a regulace dopravní agendy. Za celodenní parkování zaplatí 5 korun, které pokrývají veškeré náklady na provoz zařízení. 

Lidé mohou kola odložit i s příslušenstvím nebo dokonce nákupem 

Další velkou výhodou je podle něj i to, že na kole je možné nechat veškeré doplňky, jako například přilbu, osvětlení, náhradní duši, pumpičku, ale i dokonce i nákup. „Čím dál častěji se stává, že je kapacita zaplněna na 100 %. Tato vysoká využívanost parkovací věže dále značně souvisí s přímou vazbou na hlavní vlakové nádraží a nedaleký terminál hromadné dopravy,“ myslí si Šimonek. 

 K rozvoji cyklodopravy podle něj totiž jednoznačně patří bezpečná a kvalitní infrastruktura pro odstavování a parkování kol. „Toto nám potvrdili samotní cyklisté a potvrzují to i zmíněné statistiky,“ informuje Šimonek s tím, že ve městě už stojí druhá automatická kolárna a město uvažuje o pořízení dalších dvou ve vhodných lokalitách.

Zobrazit celou diskusi