Nástup jara volá k vytažení kola, řada lidí si ale nezkontroluje jeho technický stav. To pak může vést k vážným zraněním. Cyklisté jsou považováni ze zákona za řidiče, a tak musí dbát na technický stav svého stroje. Co byste si měli zkontrolovat, než naskočíte na kolo?
Chcete vyrazit na výlet na kole? Zkontrolujte si, v jakém je stavu
1.Cyklisté jsou také řidiči
Každý rok utrpí několik cyklistů zranění v důsledku špatného technického stavu jejich jízdního kola. Celkově bylo v letech 2012–2015 těžce zraněno pět osob, lehkou újmu na zdraví pak utrpělo dalších 32 osob.
„Podle Centra pro výzkum nehod Monash University zhruba 35 procent cyklistů havaruje v rychlostech 15–24 km/h, dalších přibližně 23 procent v rychlostech 25–34 kilometrů v hodině. Při těchto rychlostech je třeba počítat s tím, že se zpravidla bez zranění neobejdou,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.Na začátku sezony se vyplatí provést prohlídku technického stavu kola, i když nejste zrovna „sváteční“ cyklisté. Pokud to sami nezvládnete, navštivte odborníky. Sice řídíte nemotorové vozidlo, ale stále jste řidiči, takže byste měli dbát na technický stav svého stroje.
A co byste si měli zkontrolovat?
2.Rám a vidlice
Zkontrolujte rám a jeho trubky, zda na něm nejsou trhliny. Popraskaná barva na ocelovém rámu může být příznakem jeho narušení, odbarvená místa na spojích hliníkových rámů mohou být způsobena porušením lepidla. Vyzkoušíme vidlice a zkontrolujeme místo, kde se dolní rámová trubka spojuje s hlavovou.
3.Pneumatiky
Pozornost věnujte tlaku v pneumatikách a opotřebení dezénu. Nezapomeňte prověřit, zda boky plášťů nejsou proříznuté nebo nejsou-li v nich zadřené kamínky nebo sklo. Pneumatiky nahustíme na správný tlak. V opačném případě se zvyšuje pravděpodobnost jejich proražení.
Defekt pneumatiky, jako je průraz nebo náhlý únik vzduchu, patří k nejčastějším závadám, kvůli kterým může dojít ke zranění. Stejně tak může být problém upadnutí kola.
4.Ráfky a paprsky kol
Ráfky musí být rovné a nesmějí házet do boku. Prohlédněte, zda v nich nejsou trhliny. Zkuste, zda paprsky kol nejsou ohnuté nebo prasklé. Zkontrolujte, zda jsou rovnoměrně napnuté.5.Brzdové páčky
Upínací šrouby musí být dostatečně utaženy. Jestliže se páčka zdá být volná nebo příliš tuhá, seřiďte šroub jejího chodu. Závada brzd může vést také ke zranění.6.Lanka
Zkontrolujte, zda jsou všechny bovdeny neporušené, lanka nejsou pokroucená, pohybují se zlehka a neprokluzují v místech jejich uchycení.7.Přehazovačka a přesmykač
Zkontrolujte přesnost přeřazování a seřízení páčky. V případě potřeby seřiďte. Pevně utáhněte napínací šrouby, případně dotáhněte upevňovací šroub přesmykače a lanka.8.Řetěz a převodníky
Celý řetěz namažte podle potřeby. Zablokování kola nebo špatného řetězu je podle statistik na třetím místě nejčastějších závad, kvůli kterým dochází ke zranění.9.Volnoběžka a klikové šrouby
Zuby pastorků nesmějí být ulomené nebo ohnuté. U klikových šroubů zkontrolujte jejich pevné utažení.
10.Sedlovka a sedlo
Zámek sedla a sedlový šroub musejí být pevně dotažené.11.Ložiska
Pozornost zaměřte na zhodnocení vůle středového a hlavového ložiska včetně ložiska nábojů kol. V případě potřeby dotáhněte matky na osách nebo rychloupínací páčky.12.Šroub představce
Šroub musí být dostatečně utažený, aby držel při jízdě, ale aby se pohnul při pádu kola. Rovněž pevně dotáhněte šrouby upevňující brzdy na řídítkách.
13.Šrouby brzdových botek
Montážní šrouby pevně utáhněte. Zkuste, zda botky se špalíky správně dosedají na ráfek.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.