Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Chcete vyrazit na výlet na kole? Zkontrolujte si, v jakém je stavu

  • Autor: ula - 
    10. 4. 2016
    06:20

    Nástup jara volá k vytažení kola, řada lidí si ale nezkontroluje jeho technický stav. To pak může vést k vážným zraněním. Cyklisté jsou považováni ze zákona za řidiče, a tak musí dbát na technický stav svého stroje. Co byste si měli zkontrolovat, než naskočíte na kolo?

  • 1.Cyklisté jsou také řidiči

    Každý rok utrpí několik cyklistů zranění v důsledku špatného technického stavu jejich jízdního kola. Celkově bylo v letech 2012–2015 těžce zraněno pět osob, lehkou újmu na zdraví pak utrpělo dalších 32 osob.



    „Podle Centra pro výzkum nehod Monash University zhruba 35 procent cyklistů havaruje v rychlostech 15–24 km/h, dalších přibližně 23 procent v rychlostech 25–34 kilometrů v hodině. Při těchto rychlostech je třeba počítat s tím, že se zpravidla bez zranění neobejdou,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

     

    Na začátku sezony se vyplatí provést prohlídku technického stavu kola, i když nejste zrovna „sváteční“ cyklisté. Pokud to sami nezvládnete, navštivte odborníky. Sice řídíte nemotorové vozidlo, ale stále jste řidiči, takže byste měli dbát na technický stav svého stroje.


    A co byste si měli zkontrolovat?

    Cyklisté jsou také řidiči! (ilustrační foto) Cyklisté jsou také řidiči! (ilustrační foto) | David Malík

  • 2.Rám a vidlice


    Zkontrolujte rám a jeho trubky, zda na něm nejsou trhliny. Popraskaná barva na ocelovém rámu může být příznakem jeho narušení, odbarvená místa na spojích hliníkových rámů mohou být způsobena porušením lepidla. Vyzkoušíme vidlice a zkontrolujeme místo, kde se dolní rámová trubka spojuje s hlavovou.

    Rám a vidlice (ilustrační foto) Rám a vidlice (ilustrační foto) | policejní deník


  • 3.Pneumatiky


    Pozornost věnujte tlaku v pneumatikách a opotřebení dezénu. Nezapomeňte prověřit, zda boky plášťů nejsou proříznuté nebo nejsou-li v nich zadřené kamínky nebo sklo. Pneumatiky nahustíme na správný tlak. V opačném případě se zvyšuje pravděpodobnost jejich proražení.

     

    Defekt pneumatiky, jako je průraz nebo náhlý únik vzduchu, patří k nejčastějším závadám, kvůli kterým může dojít ke zranění. Stejně tak může být problém upadnutí kola.

    Pneumatiky Pneumatiky | Matěj Smlsal


  • 4.Ráfky a paprsky kol



    Ráfky musí být rovné a nesmějí házet do boku. Prohlédněte, zda v nich nejsou trhliny. Zkuste, zda paprsky kol nejsou ohnuté nebo prasklé. Zkontrolujte, zda jsou rovnoměrně napnuté.

    Ráfky a paprsky kol Ráfky a paprsky kol | Profimedia

  • 5.Brzdové páčky



    Upínací šrouby musí být dostatečně utaženy. Jestliže se páčka zdá být volná nebo příliš tuhá, seřiďte šroub jejího chodu. Závada brzd může vést také ke zranění.

    Brzdové páčky Brzdové páčky | Profimedia

  • 6.Lanka



    Zkontrolujte, zda jsou všechny bovdeny neporušené, lanka nejsou pokroucená, pohybují se zlehka a neprokluzují v místech jejich uchycení.

    Lanka Lanka | Profimedia

  • 7.Přehazovačka a přesmykač



    Zkontrolujte přesnost přeřazování a seřízení páčky. V případě potřeby seřiďte. Pevně utáhněte napínací šrouby, případně dotáhněte upevňovací šroub přesmykače a lanka.

    Přehazovačka a přesmykač Přehazovačka a přesmykač | Profimedia

  • 8.Řetěz a převodníky



    Celý řetěz namažte podle potřeby. Zablokování kola nebo špatného řetězu je podle statistik na třetím místě nejčastějších závad, kvůli kterým dochází ke zranění.

    Řetěz a převodníky Řetěz a převodníky | Profimedia


  • 9.Volnoběžka a klikové šrouby


    Zuby pastorků nesmějí být ulomené nebo ohnuté. U klikových šroubů zkontrolujte jejich pevné utažení.

    Volnoběžka a klikové šrouby Volnoběžka a klikové šrouby | Profimedia

  • 10.Sedlovka a sedlo



    Zámek sedla a sedlový šroub musejí být pevně dotažené.

    Sedlovka a sedlo Sedlovka a sedlo | Shutterstock.com


  • 11.Ložiska



    Pozornost zaměřte na zhodnocení vůle středového a hlavového ložiska včetně ložiska nábojů kol. V případě potřeby dotáhněte matky na osách nebo rychloupínací páčky.

    Ložiska Ložiska | Profimedia


  • 12.Šroub představce

    Šroub musí být dostatečně utažený, aby držel při jízdě, ale aby se pohnul při pádu kola. Rovněž pevně dotáhněte šrouby upevňující brzdy na řídítkách.

    Šroub představce Šroub představce | Profimedia

  • 13.Šrouby brzdových botek

    Montážní šrouby pevně utáhněte. Zkuste, zda botky se špalíky správně dosedají na ráfek.

    Šrouby brzdových botek se špalíky Šrouby brzdových botek se špalíky | Profimedia

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi