Shon je přitom přesným opakem toho, co bychom podle psychiatra Jana Cimického o Vánocích měli prožívat. „Vánoční svátky byly vždy obdobím klidu a zvolnění. Lidé, oslabení zimou, měli rozjímat a setkávat se s rodinou,“ popisuje Cimický.

Teprve v posledních padesáti letech spolu s ekonomickým rozvojem došlo k určité komercionalizaci svátků. „Západ jsme v tomto směru rychle dohnali. Lidé si stanovují nereálné cíle, co chtějí stihnout. Pak jsou vystresovaní a podráždění, což ještě zhoršuje zima a nedostatek světla. Na Štědrý den se pak nedostaví úleva, ale jen únava a často i hořkost, protože se člověk cítí nepochopený a má pocit, že okolí nedocenilo, co všechno pro ně udělal,“ domnívá se psychiatr.

Pokud tak necháváte všechno na poslední chvíli, hrozí, že se u vás svátky neobejdou bez hádek.

V ideálním případě by se měli lidé vrátit k původnímu smyslu Vánoc, kterým je zvolnění tempa. Nebo dárky nakupovat v předstihu.

Kolaps dopravy v Brně

V Brně kvůli uzavírkám kompletně zkolabovala doprava. „Autobusy MHD nabírají zpoždění až 70 minut. Nejvíce zpožděné vozy se snažíme nahrazovat záložními autobusy,“ přiznala mluvčí brněnského dopravního podniku Barbora Lukšová. Nejlepším způsobem, jak se pohybovat v širším centru, bylo chodit pěšky.

 

Nákupy začínají v listopadu

Podle průzkumu společnosti Tesco kupuje dárky rodině 100 procent dotázaných, pouze jedno procento mužů dárky nedává. Třetina dotazovaných začíná s nákupem dárků v listopadu, další třetina pak v období od 1. do 21. prosince. Jen 1,5 procenta lidí prý nechává nákupy úplně na poslední chvíli. V průměru Češi utratí 5 tisíc korun.

Rekordní víkend

Tržby obchodníků několikanásobně překonaly předchozí stříbrný adventní víkend. Proti běžným víkendům byly prodeje vyšší o desítky procent. Prodejci elektroniky zároveň zaznamenali meziroční nárůst až o třetinu. „Oproti loňsku byly tržby o 30 procent vyšší,“ řekl například mluvčí Euronics Marek Ingr.

Jihlava: Adventní město duchů

V nákupním centru uprostřed největšího jihlavského sídliště Březinky včera dopoledne reportér Blesku skoro na živáčka nenarazil. „Tohle je město duchů,“ říká prodavač Zdeněk K., který má na Březinkách v pronájmu jednu z prodejen.

„Od rána jsem tady měl jednoho zákazníka. Tohle bývalo nejrušnější obchodní centrum ve městě. Tady žije pomalu jedna třetina obyvatel Jihlavy,“ ukazuje současně Zdeněk K. na zcela uzavřené předvánoční stánky, kde se měly prodávat symboly Vánoc. Jiné to nebylo ani v ulici Romana Havelky, kde je největší jihlavská obchodní zóna.

Fotogalerie
27 fotografií