Když se vaše dovolená změní v horor: Co reklamovat a za co chtít slevu za zájezd?

Na dovolené vás může stihnout cel řada problémů
Na dovolené vás může stihnout cel řada problémů  (Autor: Profimedia.cz)
Autor: red - 
14. července 2014
08:35

Konečně léto, říkáte si. Doba dovolených, odpočinku, žádný stres a řada příležitostí se trochu hýčkat a poznávat nové kraje. Jenže i takový zájezd do zahraničí může skončit fiaskem a přidělat člověku vrásky. Především když nedostane, co za své peníze čeká... Ombudsman Blesku, právník Petr Novák, čtenářům radil, v jakých případech reklamovat zpackanou dovolenou.

Opožděný let

Máte sbaleno, celá rodina natěšená, když v tom přijde první zádrhel již na letišti... Jak upozornil Petr Novák, nárok na odškodnění vzniká obecně v případě zpoždění o více než 3 hodiny. "Mimořádné okolnosti bývají častou výmluvou leteckých společností, ale v řadě případů se o ně vůbec nejedná a klienti tak mají na odškodnění nárok," uvedl na jeden z četných dotazů na zpoždění naplánovaných letů. Neočekávaná mezipřistání např. vlivem počasí či technické závady však reklamovat nelze.

Nedodržení rozsahu dovolené

Další problém může naskytnout v momentě, kdy osmidenní zájezd vlastně zdaleka netrvá 8 dní... Pro dalšího ze čtenářů začala dovolená příjezdem na hotel ve 21:00, končila pak brzkým odjezdem ráno ve 2:45, což ho značně rozladilo... "Toto bývá velice častý problém. Podstatné pro uplatnění nějakého nároku bude, co bylo uvedeno v cestovní smlouvě nebo případně v obchodních podmínkách. Pokud byly uvedeny jiné časy odletů a příletů, ze kterých bylo zřejmé, že na místě budete delší dobu, tak by měl být určitě dán Váš nárok na slevu z ceny," uvedl Novák na chatu se čtenáři Blesk.cz.

Změna hotelu, jiná úroveň ubytování

Hned několik čtenářů se pak obrátilo na ombudsmana Blesku s problémem, který také, zdá se, není výjimečný - po příletu do vybrané destinace následovala nečekaná a mnohdy nemilá změna hotelu nebo místa ubytování. I to je však podle Nováka jasnou vadou zájezdu. "Pokud byste měli být ubytováni v jiném hotelu, tak bych následně po cestovní kanceláři požadoval slevu za tuto vadu a také případně zaplacení rozdílu ve kvalitě ubytování, pokud byste měli být v hotelu horší kategorie," upozorňuje právník.

V tomto i dalších příapdech přitom platí, že reklamace musí být uplatněna do 1 měsíce od skončení zájezdu.

Menší rozměry pokoje, přistýlka

Problémy se však čas od času vyskytují i kvůli tomu, co je uvedeno o konkrétním hotelu v inzerátu. Neodpovídající ubytování v řadě případů na reklamaci je. Když se např. liší rozměry pokoje či počet lůžek.

Další ze čtenářů se obrátil s problémem, kdy dítě (13) spalo na neadekvátní přistýlce - tvrdém rozkládacím křesle. "Zde bude záležet, jaké ubytování bylo sjednáno, resp. kolik lůžek mělo na pokoji být. Pokud jste měli domluvený třílůžkový pokoj, tak určitě tuto vadu reklamujte, protože rozkládací křeslo není určitě standardní. Osobně bych takové křeslo neakceptoval ani jako přistýlku a také bych to reklamoval," upozornil právník.

Chybí wifi

Při ubytování se také může stát, že některé věci nefungují, jak by měly. Např. klimatizace. Jiné pak mohou zcela chybět. Třeba inzerovaná wifi, což zkomplikovalo dovolenou další české rodině, která očekávala v Česku přírůstek. "S rozvojem IT technologií a častou nutností být online se jedná o poměrně závažnou vadu. Doporučuji Vám zájezd reklamovat s tím, že bych si dokázal představit slevu ve výši 10 % z ceny zájezdu," uvedl právník.

Neuklizený pokoj

Samozřejmostí nebývá vždy ani uklizený pokoj. "Co se týká úklidu pokoje, tak na něj máte nárok a není možné to přejít nějakou výmluvou," dodal Novák.

Zápach od zvířat a pokousání hmyzem

K poněkud extrémním situacím však došlo v dalších dvou případech. To když majitel dalšího ubytovacího zařízení choval kočky. "Vše čpělo po kočičím zápachu zápach," postěžovala si čtenářka. "V místě pobytu to je možné reklamovat jako vadu, za kterou náleží sleva," odpověděl právník.

Čtenářka Alena si pak postěžovala, že ve čtyřhvězdičkovém hotelu pokousaly její rodinu blechy. "V případě hmyzu na pokoji může obecně náležet sleva v rozmezí 10 - 50 %," uvedl právník.

Probíhající rekonstrukce hotelu

Některé turisty pak může překvapit třeba i neohlášená probíhající rekonstrukce hotelu, která bývá dalším zdrojem hluku. I v tomto případě je však dobré mít důkazy, že skutečně k takovému narušení dovolení došlo. "Fotografie, na kterých jsou zachyceny vady, Vám určitě pomohou pro případné další vymáhání nároku. Pomohli by také případní svědci, kteří by mohli potvrdit hluk v nočních hodinách," odpověděl právník na dotaz turistům, které dělníci rušili i v noci!

Problémy s jídlem

Problémem může být i jídlo. Pokud hostovi nechutná, je reklamace složitá. Jiné to je však v případě, pokud se jídlo nedostane turistovi např. při pozdějším odletu. "Ppři večerním odletu bych předpokládal, že bude stravování poskytováno do doby odjezdu z hotelu," uvádí právník.

Absence animačních programů a aquapark nikde

"V nabídce na dovolenou bylo uvedeno, že den před naším příjezdem bude otevřen u hotelu největší aquapark v Hurghadě," postěžoval si čtenář David na to, že se tak nestalo. I to je možný důvod k reklamaci. Stejně jako třeba absence inzerovaných animačních programů.

Špinavá hotelová pláž

To čtenářku Zlatuši a její rodinu pořádně potrápila hotelová pláž plná chaluh. "Bude záležet, co cestovní kancelář uváděla ve své nabídce v katalogu nebo na webu, ale pokud slibovala hezkou pláž, tak půjde o vadu... za špinavou pláž by bylo možné požadovat slevu 10 - 20 % z ceny zájezdu," uvedl právník.

gabriel123 ( 31. března 2015 11:11 )

Dobrý den, já jsem pan Gabriel Stanley, soukromá půjčka Věřitel, který dává život časové příležitost půjčky. Potřebujete půjčku, aby urychleně splatit své dluhy, nebo potřebujete úvěr pro posílení svého podnikání? Ty byly odmítnuty bank a jiných finančních institucí? Potřebujete konsolidační úvěr nebo hypotéku? Hledáte více, protože jsme zde, aby se všechny své finanční problémy minulostí. My půjčovat finanční prostředky pro fyzické osoby, které potřebují finanční pomoc, které mají špatnou kreditní nebo potřebují peníze na placení účtů, investovat na podnikání ve výši 2%. Chci, aby tento prostředek Vás informovali, že poskytujeme spolehlivé a příjemce pomoci a bude ochoten nabídnout úvěr. Takže, kontaktujte nás ještě dnes prostřednictvím e-mailu na adrese: (insuranceloanhome@gmail.com)

komentare123 ( 14. července 2014 15:05 )

Pan právník by si měl alespoň zběžně projít zákon č. 159/1999 Sb. a související 314/90/EHS. Detailní znalost problematiky cestovního ruchu u něj nelze předpokládat, ale základní principy by měl znát. Zvláště pokud k této problematice vyjadřuje s "autoritou ombudsmana Blesku". Reklamovat změnu hotelu nelze, resp. lze pouze v případě, že je poskytnuto ubytování nižší kvality. Reklamace toho, že nedostanete večeři při večerním odletu je pak úplný nesmysl. Chaluhy na pláži se mohou po bouřce vyskytnout kdekoliv - opět nesmysl reklamovat - vyšší moc atd. Pane Nováku, použijte selský rozum a nesnažte se lidem namluvit nesmysly. Můžete např. odkázat na Frankfurtské tabulky. Na druhou stranu chápu, že je to nyní aktuální téma, které zvedne čtenost. Všem přeji příjemnou dovolenou.

Zobrazit celou diskusi