Zákazníkovi ušili každou botu jinou. Poradíme, jak na reklamaci
Kvůli svému handicapu si musel nechat ušít boty na míru a zaplatil za ně deset tisíc korun! Jenže výrobce zakázku zpackal a u reklamace se vymlouval.
Josef Stehlík z Pazderné Lhoty u Benešova je kvůli cukrovce už tři roky bez levé nohy a na pravé mu chybí palec. „Musím si proto nechat šít boty na míru,“ vysvětlil. Dobré boty potřebuje kvůli rovnováze, proto ho překvapilo chování ševce, který mu obuv měl zhotovit. „Už když mi švec bral míru, tvrdil mi nesmyslně, že mám o číslo menší nohu,“ líčil Josef první nejistotu. Při zkoušce se pak do boty nevešel a musela se přešít.
Při zkoušce o měsíc později už ji obul a zaplatil. „Druhou botu na protézu jsem viděl až doma. Byla o 1,5 centimetru kratší, tu asi nezvětšil,“ vyprávěl Josef a hned upozornil ševce na nekvalitně odvedenou práci. „Odbyl mě, že se to tak dělá,“ vypráví senior.
„Půlroční reklamační lhůta už uběhla. A u ortopedické obuvi jde o funkčnost, ne o estetiku,“ reagoval minulé léto po zveřejnění případu Jiří Vosátka, ředitel Ortopedické protetiky, která boty za 10 tisíc korun ušila.
„S kratší botou mám výrazně horší stabilitu,“ popisuje své problémy Stehlík a ulevil si: „Mrzí mě, že si odborníci dovolí vyrobit takový šunt.“
Kolotoč reklamací
Na vlastní kůži se s absurdním postupem jiného prodejce setkal Ondřej z Prahy. Přes internet si objednal boty. Už po několika dnech se ale na nich začala odlepovat podešev. Boty proto odeslal k reklamaci. Prodejce jí vyhověl a zaslal mu boty nové. I u nich se po několika dnech podešev začala odlepovat. Ondřej boty znovu reklamoval. Prodejce jeho reklamaci i tentokrát uznal jako oprávněnou, místo nových bot mu však zaslal ty původní s tím, že jsou opravené.
Oprava ale spočívala v přilepení podrážky silnou vrstvou lepidla. Ondřej proto boty zaslal zpět s tím, že s vyřízením reklamace nesouhlasí, protože oprava je na první pohled vidět, a že požaduje buď boty nové, nebo vrácení peněz. Prodejce trval na svém a poslal mu opravené boty zpět. To už Ondřej rezignoval a smířil se s tím, že boty bude nosit, přestože jeho původní představě již vzhledově zdaleka neodpovídají. Po dvou nošeních se z bot vydrolilo lepidlo a podrážka se opět odlepila. To už Ondřejovi došla trpělivost a obrátil se na právníka. Až na jeho výzvu pak prodejce Ondřejovi vrátil celou částku, za kterou boty koupil.
Právník: Prodejci se snaží vymlouvat
„Reklamace bot patří k nejčastějším. Prodejci se snaží vymlouvat na to, že vada byla způsobena nevhodným nošením nebo že se jedná o běžné opotřebení. Může se sice jednat o relativně nižší částky, ale vyplatí se to nevzdat a trvat na svém nároku. Obchodníci totiž často mohou spoléhat na to, že věc nebudete chtít dále řešit,“ radí právník Petr Novák z Vašenároky.cz.
Učňáků je dost ale lidi jsou líný na to aby pracovali rukama.