Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 8°C

Praha má problém: EU pozastavila dotaci na stavbu nového metra

Prodloužená linka A povede ze stanice metra Dejvická do Motola. Kdo to však zaplatí?
Prodloužená linka A povede ze stanice metra Dejvická do Motola. Kdo to však zaplatí?  (Autor: ČTK)
Autor: Jaroslav Šimáček, ČTK - 
1. června 2012
08:20

Čerpání dotací z Evropské Unie je u nás nejspíš prokleté. Další problémy se objevily v projektu hlavního města na dostavbu metra A do Motola. EU pozastavila dotace ve výši sedmi miliard korun. A jestli se nepodaří problémy vyřešit, budou tyhle peníze v pražském rozpočtu citelně chybět.

Plány na dostavbu jedné z pražských linek metra procházely v průběhu posledních let řadou úprav. Přesto se v nich našly nesrovnalosti, které zaujaly evropské kontrolory. Především dvě neschválené změny oproti původnímu znění projektu. "Asi před čtyřmi týdny přišel z Bruselu dopis, že pozastavují dotaci," sdělila Právu mluvčí Dopravního podniku Monika Lojínová.

"Doufám, že se DP podaří tuto situaci vyřešit. Nedovedu si představit, co by se stalo, kdybychom o ty peníze přišli. Jsou to jediné větší peníze, které Praha za této koalice má," maluje čerta na zeď bývalý náměstek primátora Karel Březina (ČSSD).

Problémy s výstavbou metra nyní řeší šéf DP Vladimír Lich s ministerstvem dopravy. "Šance, že nám peníze dají, je tak padesát na padesát," neztrácí hlavu mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Vypadá to však jako taková ruská ruleta s evropskými penězi.

Peníze na metro až k letišti nejsou

Šest kilometrů dlouhý úsek metra zelené linky A, vedoucí z Dejvic do Motola, obsahuje čtyři nové stanice - Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Staví jej firma Metrostav, která již prorazila všechny tunely. Původně mělo metro vést až k ruzyňskému letišti, jenže v rámci úspor se takové prodloužení nekoná. V roce 2008 byla cena přitom projektu odhadována na 19 miliard korun, nyní se mluví zhruba o 21 miliardách.

EU slíbila peníze (7,4 mld. Kč), pokud bude součástí i projektu i modernizace rychlotrati Praha - Kladno (s odbočkou k ruzyňskému letišti) a záchytné parkoviště pro mimopražská auta v Praze na Dlouhé míli u sídliště Dědina. Jde o stavby, které mají napomoci splnění podmínek celého projektu v rámci ochrany životního prostředí, na kterou EU dbá.

Jenže zatímco se metro staví, tyhle části projektu zůstávají jen na papíře a jejich realizace je v nedohlednu. Ani se neplánují. Jako náhradu nabídl dopravní podnik postavit parkoviště u stanice metra Veleslavín. A trne, zda EU dodatečné změny v plánu posvětí.

Bez evropských dotací se přitom staví třeba tunel Blanka. Černá díra na peníze poplatníků každoročně pohltí kolem poloviny pražského rozpočtu.  

tryskomys ( 1. června 2012 19:31 )

Praha je jedna velká černá díra, ve které mizí peníze daňových poplatníků, které patří ostatním částem republiky. Třeba konečně v EU přišli na to, že spolkne i jejich dotace.

kokrouc_1 ( 1. června 2012 12:35 )

Tak tak, vysypat (vrátit) všechny ty úředníky zpátky do krajů, ze kterých do Prahy přitáhli!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Podmínkou by bylo, aby všichni vrátili zpět ty státní/městský byty, který jakožto přivandrovalí úředníci/poslanci/senátoři bez koruny v kapce zdarma dostali k uživání! To by byla opravdu veselá akce, celé domy by byly najednou prázdný, že?! Mohli by je pak dát k dispozici třeba mladým rodinám. Rozhodně jsem pro tento krok - vypráskat tu chamraď ven z Prahy, pěkně zpět, odkud přitáhli!!!!!!!!!!!

kokrouc_1 ( 1. června 2012 12:28 )

Chybí tu jaksi PODSTATNÁ informace, že problém vězí mezi Ministerstvem dopravy a pražským Dopravním podnikem, kterej o peníze žádal a kterej taky za všechno propapírování plně zodpovídá. Praha (magistrát, pražský zastupitelstvo) s tím projektem (stran financování, schvalování, kontrol) nemá lautr nic společnýho, "jen" tu lokalizaci. Ptž tyhle ohromný projekty jsou placený z celostátního programu Doprava který centrálně řídí Ministerstvo dopravy. Není to obdoba toho co dělal na krajský (středočeský) úrovni třeba Ráth. Praha sice řídí několik EU programů, ale ty regionální projekty jsou daleko menší (třeba přestupní terminál metro-vlak aj).

moiaza ( 1. června 2012 10:03 )

EU pozastavila? To je jen malý průser. Ten velký bude až Praha a potažmo ČR, bude muset vracet dotace. To bude fičák. EU už došlo, kam ty dotace končily. Že, pane Béme.!

sakra ( 1. června 2012 09:47 )

To je naprosto normální, že se EU lže, ale prašule to by se bralo!

Zobrazit celou diskusi