Smolaři roku: Koupili si byt, vedle kterého staví největší křižovatku Česka
Chtěla pryč z Prahy plné aut, chtěla svým dětem zajistit bydlení na okraji metropole, aby vyrůstaly v klidném prostředí... A tak když se naskytla výhodná koupě posledního bytu v komplexu Amada – bydlení Dubeč v zahradách, neváhala Markéta Mišková (36) ani chvilku. Zadlužila se i s celou rodinou na 30 let. První den po nastěhování ale zjistila, že jí za domem povede šestiproudová dálnice a vyroste největší mimoúrovňová křižovatka v zemi...
To, na co většina Pražanů čeká už roky, Markétě Miškové nahání strach. Dostavba Pražského okruhu! „Bydlela jsem s rodinou hned u Barrandovského mostu a hledala klidnou část Prahy, kde je zeleň. Když jsem našla tento projekt, neváhala jsem a vzala poslední byt, který byl v nabídce,“ říká Markéta Mišková z Dubče.
Za byt 2+1 tak zaplatila s manželem 2 450 000 korun. Teď se oba bojí, že už ho nikdy neprodají. „Byla to moje velká životní chyba, že jsem si to více nezjišťovala. Vše bylo tak narychlo a teď máme hypotéku na 30 let,“ pokračuje Mišková s tím, že není odpůrce dálnic a sama chápe, že takovéto stavby jsou pro metropoli důležité.
„Až to tu vyroste, okamžitě se odstěhujeme. Podle propočtů tu má po této šestiproudové dálnici jezdit 170 tisíc aut za den a to je naprosto neúnosné, navíc když to budeme mít 700 metrů od domu s přímým výhledem,“ dále popisuje.
Jak se vyvarovat stejné chyby
Když si kupujete nemovitost, vyrazte na obecní či místní úřad a vyžádejte si územní plán obce. Jde o studii, která stanoví, jak mohou být v budoucnu využívány jednotlivé části obce a lokality.
A tak když si kupujete dům s výhledem do lesa, z plánu se dozvíme, zda se na stromy budeme koukat ještě za deset let, nebo nám před okny vyroste kolonie novostaveb, dálnice nebo zda v lokalitě není vyloučená nástavba či přístavba na domech.
Zároveň se také na radnici rovnou zeptejte, zda a kdy ho chce obec měnit tento územní plán a jaké má s danou lokalitou záměry.
Primátor: Okruh musíme dostavit
Pražský okruh musí stát stůj co stůj! Na tom se shodli primátor Bohuslav Svoboda (ODS) a ministr dopravy Pavel Dobeš. „Není možné, aby byli Pražané dlouhodobě v pozici rukojmích, kteří trpí neúnosnou dopravní zátěží. V současné době je jediným reálným řešením, jak ulevit Pražanům i Středočechům, dostavba Pražského okruhu v dlouhodobě připravované variantě. Pokud se peníze na dostavbu nenajdou, hrozí Praze kolaps,“ prohlásil primátor Svoboda.
Že je pro dopravu v metropoli dostavba okruhu prioritou, si moc dobře uvědomuje i ministr dopravy: „Mám tím na mysli zejména dokončení přípravy a zahájení realizace stavby 511 Běchovice – D1 a také urychlení přípravy a realizace severozápadní části Pražského okruhu.“ Podle optimistických scénářů by se tak mohl úsek 511 začít stavět nejdříve na konci příštího roku a auta by se na novou část okruhu dostala až po roce 2016.
Pražský okruh by po dokončení měřit asi 83 kilometrů, v provozu je v současnosti zhruba polovina. Kromě jihovýchodního úseku mezi D1 a Běchovicemi chybí také celá severní část z Ruzyně přes Suchdol a navazující úsek mezi Suchdolem a Březiněvsí. Naposledy byl v září 2010 otevřen jižní úsek mezi dálnicemi D1 a D5.