Kolega pilota Váni (†58): Mayday, mayday! Máme tu problém s kapitánem

Autor: Sandra Apostolidisová, Kateřina Kycltová, lmk - 
17. února 2012
05:00

Mayday, mayday, mayday! Těmito slovy začíná poslední hlášení z kokpitu letounu ATR během středečního letu z Varšavy. Poté, co kapitán letadla Jaroslav Váňa (†58) upadl do bezvědomí, oznámil druhý pilot řídicí věži stav nouze, aby mohl na ruzyňském letišti přistát přednostně. Váňu se ale ani přesto zachránit nepodařilo. Přitom povinnou zdravotní prohlídku absolvoval nedávno – v listopadu 2011 – a prošel bez problémů!

„Piloti mladší 40 let musí absolvovat jednou ročně lékařskou prohlídku, ti starší potom dvakrát ročně. To však neplatí v případech, kdy létají dva piloti, u nich je četnost prohlídek opět jednou za 12 měsíců. Tak tomu bylo i u Jaroslava Váni,“ řekl Blesku lékař z Ústavu leteckého zdravotnictví Oldřich Truska.

Přestože Váňa už nebyl žádný mladík, výsledky vyšetření dopadly na výbornou. „Netrpěl kromě nadváhy žádnými zdravotními problémy. Kvůli vyšší váze jsme mu ale raději udělali rozšířené laboratorní testy, které dopadly dobře,“ dodal Truska.

Hlášení z letadla věži

„Mayday mayday mayday! I have captain incapacitation now holding above ARVEK,“ zní z několikavteřinové nahrávky, kterou má Blesk k dispozici.

„Mayday – tím se zahajuje zpráva o stavu nouze. Captain incapacitation – fráze vyjadřující, že kapitán má problém a nemůže řídit letadlo, v letadle je jen jeden pilot, který může pilotovat. Now holding above ARVEK – právě vyčkáváme nad bodem ARVEK,“ vysvětlil Blesku šéfredaktor informačního serveru pro piloty Aeroweb.cz Vojtěch Novotný.

Druhý pilot prý postupoval přesně podle předpisů a dramatickou situaci zvládnul na výbornou, takže bezpečnost cestujících nebyla ani na moment ohrožena.

Video  Komunikace mezi letadlem a letovým dispečerem po kolapsu kapitána  - Reprozáznam Facebook
Video se připravuje ...

 

Jak vypadá lékařská prohlídka pilotů? Odpovídá MUDr. Oldřich Truska

Obsah prohlídky je vymezen platnými mezinárodními předpisy a sestává z vyšetření interního včetně laboratorního a EKG, ORL, očního, neurologického, chirurgického vyšetření a konečného stanovení zdravotní způsobilosti posudkovým leteckým lékařem, který ještě hodnotí závěry výše zmíněných vyšetření jako celku.

Zdravotní požadavky jsou právě obsahem výše zmíněného předpisu o několika set stranách. V podstatě je třeba vyloučit závažnou vrozenou nebo získanou poruchu zdraví, která by mohla způsobit náhlou zdravotní indispozici, jež by způsobila neschopnost vykonávat práva a povinnosti dané mu průkazem způsobilosti.

Ovšem v medicíně se nikdy nedá vše odhalit na 100 %, proto také tyto předpisy tolerují tzv. 1% riziko, což znamená, že pokud je pravděpodobnost vzniku závažného onemocnění během 1 roku nižší než 1%, lze takovému člověku zdravotní způsobilost udělit. Toto riziko je eliminováno tím, že v pilotní kabině jsou dva piloti, kteří jsou vycvičeni na zvládání těchto mimořádných situací.

jity ( 17. února 2012 11:34 )

proč santusák, ty ho znáš,

Zobrazit celou diskusi