Rotterdamská pojistka: Obří hráz

Poprvé - přesně po deseti letech od dokončení - se dočkala první ostré akce jedna z největších hrází na světě - bariéra Maeslant chránící přístav v Rotterdamu
Nedávná bouře v Severním moři poprvé naostro prověřila jednu z největších hrází na světě - bariéru Maeslant chránící přístav v Rotterdamu. V noci z 8. na 9. listopadu se hladina moře zvedla o tři metry - právě v tom okamžiku spustil automatický řídicí systém uzavírání hráze. A největší pohyblivá konstrukce na světě se dala do pohybu. Bariéra Maeslant u holandského Rotterdamu se první ostré akce dočkala přesně deset let po svém dokončení v roce 1997. Obrovská stavba je součástí soustavy hrází, protipovodňových bariér a čerpadel nazvané Projekt Delta. Holanďané si od nich slibují, že zabrání katastrofě podobné té z roku 1953, kdy prudká bouře a následné záplavy zdevastovaly pobřeží Holandska a Velká Británie a zabily na dva tisíce lidí. Stavitelé bariéry Maeslant museli vymyslet systém, který nebude omezovat proplouvající lodě. Nakonec zvolili dvě ocelové brány (mimochodem, část zařízení vyrobili v české Škodě), uložené v suchých docích na obou březích. Jakmile mořská hladina stoupne o tři metry, spustí se proces uzavírání. Čtyři hodiny před uzavřením jsou varovány lodě v okolí, o dvě hodiny později se provoz na dopravní cestě úplně zastaví. Pak jsou oba suché doky zaplaveny vodou a speciální zařízení začne brány zavírat. Samotné uzavření bran trvá třicet minut. Bariéra by se měla využívat asi jednou za deset let (zkušebně se uzavírá každý rok), vzhledem ke zvyšující se hladině moří by to ale časem mohlo být i jednou za pět let.
BARIÉRA MAESLANT Šířka kanálu: 360 metrů Výška bran: 22 metrů Délka bran: 210 metrů Délka nosníků: 237 metrů Váha každé brány: 6800 tun Celkové množství oceli: 28 000 tun Brány se zavírají: 30 minut Stavba: 1991 až 1997 Cena: asi 13 miliard Kč