Kočárek se rozpadá, rodina chce zpět peníze
Rozpadající se kočárek a prodejce, který odmítá vrátit peníze. V takové situaci se ocitla rodina Kateřiny Hacmacové z Děčan na Litoměřicku.
A to poté, co v prodejně na lounské poliklinice zakoupila sportovní kočárek.
I když podle Sdružení obrany spotřebitelů měla po nalezení tří vad nárok na odstoupení od smlouvy, majitel prodejny o tom nechce slyšet. Ještě donedávna by rodině nezbylo, než se s prodejcem soudit. Nyní jí ale svitla naděje v možnosti mimosoudního řešení sporu, které coby novinku zavedlo od 1. dubna ministerstvo průmyslu a obchodu.
Mimosoudní řešení sporu má tři fáze. V první fázi probíhá jednání na některém z kontaktních míst, kam jsou obě strany pozvány na schůzku. "Rodina musí doufat, že prodejce bude mít zájem se jednání zúčastnit. Záleží totiž na něm, účast je dobrovolná. Podle zkušeností našich poraden jsou ale v drtivé většině prodejci vstřícní," uvedla Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů s tím, že celé jednání je navíc zdarma. Většinou se podle jejích slov vše vyřídí už na kontaktním místě nebo v druhé fázi, pomocí tzv. mediátora.
"Rozhodně toho využijeme. Víme, že máme na vrácení peněz nárok. Kočárek není bezpečný, o další opravy už nestojíme," řekla babička Libuše Fuchsová.
Mimosoudní vyrovnání
Cílem mimosoudního řešení sporů je zlepšení přístupu spotřebitelské veřejnosti ke spravedlnosti.
Projekt mimosoudního řešení spotřebitelských sporů má tři fáze - kontakt sporných stran za pomoci kontaktního místa, mediaci a speciální rozhodčí řízení. První dvě fáze jsou bezplatné. Poradenství na úrovni kontaktních míst poskytují Sdružení obrany spotřebitelů, Hospodářské komory ČR a další spotřebitelské organizace.