Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Žena (†57) zemřela po vypadnutí z horské dráhy. Nebezpečné „závody“ šéfů lunaparků přináší i nehody

Autor: The New York Post, mav - 
15. srpna 2022
05:10

Manažeři lunaparků usilují o co nejrychlejší horské dráhy, co nejvyšší, s největším sešupem, přetížením nebo počtem lopingů… Ty největší parky se předhánějí ve světových rekordech. Ač jsou technologie stále pokročilejší a počítačové modelování pomáhá k bezpečnějším designům, občas se stane ošklivá nehoda, píše deník New York Post. Tak jako v minulých dnech smrtelný pád, respektive třicítka zraněných ve dvou německých parcích.

Začátkem srpna Ilonka B. (†57) vyklouzla ze sedadla vozíku, když vláček projížděl ostrou zatáčkou v parku Klotti na západě Německa. Spadla z osmimetrové výšky a byla na místě mrtvá. Na této půlkilometrové dráze se zákazníci vozí až 60kilometrovou rychlostí, v nejvyšším bodě jsou 17,5 metru nad zemí.

O pár dní později se v dalším německém parku srazily dva vláčky – na dětské jízdě v bavorském Legolandu. Zranilo se 34 lidí, zasahovaly tři vrtulníky. První vláček prudce zabrzdil a druhý do něj narazil. V tomto úseku zpravidla jezdí rychlostí 29 km/h.

Proti nejambicióznějším zábavním parkům v Americe a Asii to jsou nesrovnatelné rychlosti. „Atrakce proti sobě soupeří v jakýchsi závodech ve zbrojení zábavních parků, vlastně v závodech v přetížení,“ uvedl pro New York Post někdejší pracovník amerického Kongresu, který se zaměřoval na rizika atrakcí. „Nejrychlejší, nejvyšší, nejděsivější – to jsou efektivní reklamní tahy. Ale otázkou je za jakou cenu. Mám obavy, že závody v přetížení mohou vést k větším obavám o bezpečnost.“

V soutěži lunaparků jsou zkrátka klíčové superlativy. Každý se chce na billboardech a v reklamních spotech vytahovat, jak má „nej“ tu kterou jízdu.

Závody ve zbrojení

V horských drahách dlouho kraloval park Six Flags Great Adventure v New Jersey, mezi velkoměsty New York a Filadelfie. Jízda zvaná Kingda Ka se otevřela roku 2005 coby nejvyšší i nejrychlejší horská dráha. Hydraulický katapult na startu zrychlí vláček z 0 na 206 km/h za pouhé 3,5 sekundy, hned ale zpomalí na kolmé věži 139 metrů vysoké. Součástí věže je mimochodem další rekordní atrakce – „drop tower“, zkrátka sedačka, co vás vyveze do výšky a pak padá volným pádem, než na poslední chvíli zabrzdí.

Výškový rekord si v New Jersey udrželi, ten rychlostní ztratili za pět let. Od roku 2010 panuje Formula Rossa v Abú Zabí – vláček à la Ferrari uhání po trati inspirované okruhem F1 v Monze hned 240 km/h. Z nuly na sto zrychlí za dvě sekundy a na maximální rychlost celkem za 4,9.

Značku Ferrari nosí i nejrychlejší (180 km/h) a nejvyšší (112 m) dráha v Evropě - Red Force ve Ferrari Landu ve Španělsku.

Video Ferrari Land: Slavnostní otevření - PortAventura
Video se připravuje ...

Na hlavní rekordy si brousí zuby Saúdská Arábie, ve vznikajícím turistickém „gigaprojektu“ Qiddíja u Rijádu roste i lunapark Six Flags Qiddiya – ve spolupráci s americkou korporací provozující 27 dalších parků. Falcon’s Flight neboli Sokolí let vezme dvacítku pasažérů na tříminutovou jízdu s pár okamžiky stavu beztíže a hlavně nevídanou rychlostí: přes 250 km/h. Zajistí ji magnetické urychlení.

Dráha Sokolího letu bude mít čtyři kilometry, o poznání víc než dnes nejdelší Steel Dragon 2000 v japonské Kuwaně (2479 metrů). Nabízí převýšení 160 metrů, o kus víc než zatím nejvyšší dráha Kingda Ka.

Rekordní bude i tamní drop tower, vysoká 145 metrů, a tři další atrakce, dohromady slibují developeři deset guinnessovských rekordů.

Ne všechny parky si mohou dovolit ty absolutní, nejprestižnější rekordy, ale najde se dost dalších kategorií, v nichž lze trumfovat ty ostatní.

Six Flags Magic Mountain v kalifornské Valencii v polovině července otevřela coby nejdelší (1 km) a nejvyšší (40 metrů) jednokolejná horská dráha. Wonder Woman Flight of Courage není zdaleka tak rychlá jako dvojkolejní rekordmani (93 km/h), zato zvládá prudší manévry, rychleji vás otočí vzhůru nohama. A valencijský park s ní získal jiný světový rekord: Má hned dvacet horských drah, psal New York Post.

Dolů hlavou dolů

Mnoho nových drah láká na kolmý sjezd dolů, kdy lidé zažívají pár okamžiků stavu beztíže. To dráha Pantheon, která je od března v provozu v parku Busch Gardens Williamsburg, jde ještě o stupeň – vlastně pět stupňů – dál, zahrnuje totiž 95stupňové klesání.

„Závody ve zbrojení probíhají od 70. let, míří směrem k větším a rychlejším. Ale jsou tu důsledky,“ popsal  Jeffrey P. Stoneking, který pracoval ve třech parcích – a napsal o tom knihu Theme Park Safety Failure$ (Bezpečnostní $elhání zábavních parků).

„Běžnou praxí se stává rozhodnutí managementu parků omezit, ba zcela zrušit programy preventivní údržby,“ dává do kontrastu ambiciózní atrakce a tlaky na zisky.

„Například Top Thrill Dragster má kabel, který atrakci za 3 sekundy vystřelí na rychlost 190 km/h. Jednou kabel při startu selhal a lidi trefovaly kovové úlomky,“ popsal jeden z děsivých příkladů, z roku 2004 v parku Cedar Point. Loni se zase ze zádi vozíku horské dráhy uvolnila konzola a trefila hlavu návštěvnice, která pak bojovala v nemocnici o život, jak tehdy psal New York Post.

Prokurátor pak uvedl, že to nebylo poprvé, co z atrakce něco spadlo – jen to poprvé někoho trefilo. Ale pořád lepší, než když z nebe padají lidské končetiny.

Neslyšeli ji křičet

Právě to se stalo v Six Flags Kentucky Kingdom, na drop tower zvané Superman Tower of Power – dívka (14) přišla o chodidlo. „Zachytilo se v kabelu, když jela atrakce nahoru, a při sestupu ho to uřízlo,“ popsal Stoneking. „Křičela, ale nikdo si jí nevšiml.“ Jízdu pak zavřeli a napřesrok demontovali. Provozovatel se s rodinou mimosoudně dohodl, o dívku se musí doživotně starat, informovala televize WKYT.

Letos koncem března vyklouzl Tyre Sampson (†14) ze sedačky drop tower FreeFall (Volný pád), která vyveze lidi do 130metrové výšky. Přitom podle zaměstnanců byl bezpečnostní postroj zavřený, když atrakce dorazila; vyšetřování ještě neskončilo.

Jeho otec uvedl, že hoch měřil 196 cm a vážil 154 kilogramů, třebaže horní limit na atrakci je 130 kilo. Z videa to vypadá, že se mu přes břicho jištění nedovřelo. Měl mu tedy zabránit personál? „Problém bude v nedostatečném dohledu a výcviku,“ uvedl právník Sampsonových Bob Hilliard podle CBS News.

Smrtelné nehody jsou v lunaparcích vzácné. Ty americké napočítají každoročně jednotky případů, ale když k nim dojde, je to pro veřejnost, očekávající bezpečnou rodinnou zábavu, pořádný šok. Zraněných už je podstatně víc.

„Za rok 2017 bylo odhadem 29 400 návštěv na akutním příjmu nemocnic kvůli atrakcím,“ napsala Komise pro bezpečnost spotřebitelských produktů. Šlo o zábavní parky, kočující poutě i nafukovací atrakce jako skákací hrady.

Co se týče jen pevných zábavních parků, bylo to toho roku 1171 zranění – alespoň to uvádí Globální svaz pro odvětví atrakcí (IAAPA). O dva roky později napočítali 1299 zranění, méně než jeden případ na milion jízd. Vážným zraněním pak podle svazu končí jedna z 15,5 milionu jízd v zábavním parku. „V typickém roce si přes 385 milionů návštěvníků bezpečně užije víc než 1,7 miliardy jízd na čtyřech stovkách zábavních parků v Severní Americe,“ uvedl IAAPA. Poslední roky statistiky různě zkreslovala pandemie koronaviru.

I když personál nic nezanedbá a atrakce jsou technicky v pořádku, hrozí riziko. Na té nejvyšší dráze  Kingda Ka se roku 2012 zranil malý chlapec, když do něj narazil pták…

Loni si Dawn R. Jankovicová (†47) chtěla užít dřevěnou horskou dráhu Voyage (108 km/h) v parku Holiday World v městě Santa Claus v Indianě. Do cíle dojela v bezvědomí a v nemocnici zemřela. Pitva ukázala, že jí přetížení roztrhlo tepnu a rychle vykrvácela.

Zipora Jacobová měla v Disney Landu na dráze Indiana Jones Adventure větší štěstí. „Jízda skončila a já myslela, že mi exploduje hlava,“ popsala New York Postu. „Vykročila jsem a začala strašně silně zvracet. Na pohotovosti udělali špatnou diagnózu a poslali mě domů. Další ráno jsem se neprobudila, tak mě vzali do nemocnice, šla jsem na tři mozkové operace. V hlavě mám teď hadičku, beru pořád prášky a stále trpím úzkostmi. Ta jízda s vámi zatřese, jako bych měla syndrom třeseného dítěte.“

Přetížení jako ve formuli

Nebezpečná není rychlost sama o sobě, nýbrž přetížení – odstředivé síly, které pocítíte při změnách směru horské dráhy. I to je vyhledávaným faktorem návštěvníků adrenalinových atrakcí. Na nejvyšší přetížení na světě láká park Gold Reef City v jihoafrickém Johannesburgu. Horská dráha Tower of Terror (Věž hrůzy) vás napřed vyveze na 34metrovou věž, načež vozík jede kolmým sešupem 50 metrů až do podzemí, do štoly bývalého zlatého dolu. Pak se trať narovná a zaboří jezdce do sedaček silou 6,3 G – víc než šestinásobkem gravitace.

Takové přetížení pociťují například piloti formule 1 v zatáčkách, piloti stíhaček (vybavení ovšem extra kombinézou) trénují i na 9 G. Po nějaké době přetížení člověk začne ztrácet vědomí; hodně záleží, ve kterém směru ho pociťuje. 

Následky však mohou být dlouhodobějšího charakteru, nemusí hned být cítit. Odborný magazín pro lékaře pohotovostí a traumatology radil, ať se pacientů s nevysvětlitelnými poraněními mozku ptají, zda nebyli na horské dráze. Symptomy mohou přijít i dva měsíce po jízdě.

„Jedna z nejděsivějších věcí, jaké mohou nastat, je že naruší tepny v krku,“ uvedla neuroložka Orly Avitzurová. To může vést k mrtvici. „Moc takových zpráv není, ale dost na to, abyste si to riziko pořádně zvážili.“

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi