Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Fiasko nových tanků: Vojákům se dělá špatně a nemůžou střílet za jízdy. Podobné zvažuje i Česko

Autor: mav, The Times - 
7. června 2021
20:58

Program britské armády na pořízení 589 lehkých tanků Ajax za 5,5 miliard liber (163 miliard Kč) se jeví „nedosažitelný“, ukazuje uniklý vládní report. Významné problémy například znemožňují střelbu v pohybu a omezují dobu, kterou v nich posádka může trávit, informuje deník Times. Jejich design je přitom příbuzný s obrněnci ASCOD, které testuje i česká armáda.

„Vlajková varianta, platforma Ajax, bude očima a ušima britské armády na bojištích budoucnosti,“ propaguje svůj stroj výrobce, General Dynamics UK. „V síťově propojené, plně digitalizované platformě poskytne vojákovi za každého počasí přesné informace. Bude efektivní v nejobtížnějších terénech po celém světě.“

Tak zní projekt, jenže praxe přinesla řadu problémů; podle dokumentu uniklého z Úřadu pro infrastrukturu a projekty, podléhajícímu úřadu vlády, se nejeví, že by je šlo zvládnout či vyřešit, a přitom se vejít do dohodnutého rozpočtu a časových lhůt.

Hluk v tanku

První kusy zatím testují vojáci pluku obrněné kavalérie (Household Cavalry Regiment), kde mimochodem dříve sloužil princ Harry. Kvůli nadměrnému hluku uvnitř tanku v něm nesmějí jezdit déle než hodinu a půl, a to ještě s omezením rychlosti na 20 mil v hodině (32 km/h); přitom maximální rychlost má být 70 km/h.

Podle uniklého reportu hrozí „reálné riziko,“ že tankisté ztratí důvěru ve vozidlo, které má být jejich budoucností. Zatím se jim z hluku dělalo špatně, ba utrpěli poškození sluchu – šelesty v uších. Testují se protihluková sluchátka, leč ani ta by nemusela problém vyřešit. Při vyšších rychlostech vojákům otékaly klouby. Nadměrné vibrace také brání tankistům střílet z děla za jízdy. Rovněž nedokáže couvat přes překážky vyšší než 20 centimetrů, informoval Daily Telegraph.

Armáda si tento projekt lehkého tanku zvolila v roce 2010; šlo o úpravu obrněného vozidla ASCOD (též zvaného Pizarro a Ulan) rakousko-španělského designu. Se třemi dalšími kandidáty ho testuje i Armáda České republiky jako možnou náhradu za bojové vozidlo pěchoty BMP-2, jak píše deník E15.

Londýn kontrakt s firmou General Dynamics UK, britskou součástí amerického zbrojařského gigantu, podepsal roku 2014 s termínem dodání prvních kusů v roce 2017. Aby firma vyhověla britským požadavkům, přesunula výrobu ze Španělska do Británie.

Přišly ale komplikace a skluzy. Už roku 2019 vyšlo najevo, že jsou problémy s první várkou, slibovaných dvacet strojů firma nedodala. Teď se ukázalo, že General Dynamics i tak dostala ve dvanácti měsících do letošního dubna 577 milionů liber prakticky za nic. „Je nevídané, aby takovou sumu obdržela firma, která nedokázala dodat nasmlouvaný produkt,“ láteřila Meg Hillierová, předsedkyně parlamentního výboru pro veřejné výdaje. Zdroje deníku Times naznačují, že kontrakt z doby vlády Davida Camerona je špatně nastavený – vláda musí platit, i když firma nic nedodává.

Dosud už Británie zaplatila 3,2 miliardy liber (skoro 95 mld. Kč), převzala jen 14 exemplářů, a to pouze odvozených variant Ares bez věže. Tucet kusů s věží, čili bojových/průzkumných variant, jakých má být nejvíc, armáda testuje, ale pro problémy formálně nepřevzala. Jejich zkoušení musela na podzim přerušit.

„Úspěšné dodání vozidel v požadovaném čase, rozpočtu a kvalitě se jeví nedosažitelné,“ říká vládní dokument. „Jsou zde velké problémy, jež se v této fázi nejeví možné zvládnout nebo vyřešit v rámci daného kontraktu.“ Podle reportu to tak vypadá na další zpoždění a zdražování.

Zpzoždění armádní zakázky

Generál Mark Carleton-Smith, velitel armády, se v minulých dnech vyjádřil, že Ajax je součástí plánů modernizace ozbrojených sil. „Šéf generálního štábu prohlašuje, že je Ajax ústřední pro program modernizace, a nedávný report říká, že ho v současné podobě nelze dodat. Může trvat dalších pět, šest let, než dostanete plně provozuschopné vozidlo,“ varuje bezpečnostní expert Francis Tusa. „Tak zničující report jsem ještě neviděl.“

Předseda obranného výboru britské dolní sněmovny Tobias Ellwood zase upozorňuje, že hmotnost „lehkého tanku“ po mnoha změnách designu nabobtnala na 42 tun. „Je těžší než všechny tanky druhé světové války,“ citují ho The Times. „Problémy s Ajaxem jsou jen dalším příkladem chronicky špatného managementu ministerstva obrany.“

Armáda uniklé dokumenty odmítá komentovat. Mluvčí ministerstva obrany pouze potvrzuje, že Ajax „bude klíčovou součástí modernizované bojové divize. Prvotní bojeschopnost se očekává už letos v létě.“

Královský tankový sbor musí nadále spoléhat na lehké tanky Scimitar ze 70. let, „už dlouho zastaralé, s nedostatečnou palebnou silou i ochranou,“ varuje brigádní generál ve výslužbě Ben Barry, nyní působící v prestižním Mezinárodním institutu strategických studií.

Vozidla rodiny Ajax se vyvíjejí pro průzkumné pluky britské armády, v 589 kusech budou lehké tanky s věží a 40mm kanonem, jakož i varianty bez věže jako velitelská vozidla, obrněné pěchotní transportéry či ženijní stroje. Pásový stroj dlouhý 7,6 metru pohání osmiválcový motor německé firmy MTU Friedrichshafen, posádku tvoří tři vojáci.

Video  Armáda má nově zbarvený vrtulník.  - Armáda ČR
Video se připravuje ...

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi