Čechy čeká dražší cestování: Aerolinky musí kvůli EU zdražit. Vyskočí i cena letenek Smartwings!
Létání se od příštího roku prodraží. Důvodem jsou nová ekologická pravidla, která Evropská unie uvalila na leteckou dopravu. Zvýšení cen letenek již oznámila Lufthansa, která ceny zvedne až o několik stovek korun. Ke zdražení budou muset přistoupit i další společnosti včetně českých Smartwings.
Lufthansa o vyšších cenách letenek informovala v červnu letošního roku. Plánuje zdražení v rozpětí od 1 eur (25 Kč) do 72 eur (1800 Kč) v závislosti na tom, o jaký typ letenky půjde. Běžný krátký let v třídě economy zdraží o 5 eur (125 Kč). Vyšší ceny se budou týkat odletů z celé Evropské unie, Velké Británie, Norska a Švýcarska, a to od 1. ledna 2025.
Aerolinka uvádí, že ekologický příplatek má „pokrýt část neustále rostoucích dodatečných nákladů vyplývajících z regulačních požadavků na ochranu životního prostředí“.
Nový požadavek: Udržitelné palivo
Hlavní regulace, která růst cen letenek způsobí, se týká pohonných hmot. Od začátku příštího roku začíná platit povinnost, aby dodavatelé paliv do letišť zajistili minimální podíl tzv. udržitelných leteckých paliv (SAF). V roce 2025 se začíná na 2 procentech, což půjde dál nahoru - do roku 2040 bude třeba, aby se používalo 34 procent SAF a do roku 2050 dokonce 70 procent SAF.
„Vzhledem k tomu, že neexistují snadno dostupná technologická řešení, která by zcela nahradila konvenční letadla, umožňuje použití udržitelných leteckých paliv v krátkodobém až střednědobém horizontu znatelně snížit dopad letectví na životní prostředí a zároveň využít stávající celosvětový letecký park,“ vysvětluje Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA).
Hlavní výhodou je, že udržitelná letecká paliva lze rovnou nalít do motorů současných letadel, stroje k tomu není třeba nijak upravovat. Letadla, která notoricky produkují vysoké množství emisí, tím skutečně dokážou „zezelenat“.
Existují dva hlavní typy udržitelných leteckých paliv – bio SAF (vyráběná z odpadních olejů včetně toho kuchyňského) a syntetická SAF (vyráběná z obnovitelné elektřiny, vody a CO2). Podle logistické firmy Kuehne+Nagel je o něco udržitelnější druhý jmenovaný typ. „Dokáže snížit emise až o téměř 100 procent. Bio SAF na druhé straně není zcela uhlíkově neutrální. Při výrobě, zpracování a přepravě stále produkuje emise CO2. Může však snížit emise o 75-90 procent v závislosti na základních složkách bio SAF,“ vysvětluje firma.
SAF jsou dražší
Pro oba typy je každopádně společné, že jsou výrazně dražší než klasické letecké palivo. Podle leteckého magazínu AvBuyer byla cena SAF na začátku letošního roku 3 až 5krát vyšší než u paliva, které většina aerolinek používá dnes. Magazín ovšem dodává, že cena nejspíš bude klesat s tím, jak se produkce udržitelných leteckých paliv bude navyšovat.
Jistým rizikem ale může být, že syntetické SAF, které se vyrábí z obnovitelné elektřiny, potřebuje této elektřiny poměrně velké množství. „K výrobě dostatečného množství paliv bychom potřebovali zhruba polovinu německé elektřiny,“ nechal se dříve slyšet šéf Lufthansy Carsten Spohr. „Nemyslím si, že mi ji pan Habeck poskytne,“ dodal s odkazem na německého ministra energetiky Roberta Habecka.
Lhát se Austrian Airlines vymstilo
Francie požaduje používání 1 procenta SAF v leteckém palivu už od roku 2022. Aerolinka Air France-KLM proto tehdy zvýšila cenu letenek až o 12 eur (300 Kč). Jak ceny zvedne dál s ohledem na nařízení EU, zatím neoznámila.
Aerolinka Finnair uvádí, že s cenami bude muset jít nahoru - jako ostatně eventuálně všichni. „Zvýšené používání udržitelného leteckého paliva nám i ostatním leteckým společnostem přinese dodatečné náklady, protože palivo je pro leteckou společnost jednou z největších nákladových položek,“ vysvětluje.
„Zvýšené náklady na palivo, které vzniknou v důsledku používání udržitelného leteckého paliva, se pravděpodobně v příštích letech projeví v cenách letenek. Díky nařízení EU se požadavky na používání udržitelného leteckého paliva budou vztahovat na všechny letecké společnosti v EU, a proto se zvýší náklady všech leteckých společností v EU,“ dodává Finnair.
Austrian Airlines, které spadají pod Lufthansu, se zase kvůli svému nepravdivému tvrzení o používání udržitelného paliva dostaly před soud. V reklamách tvrdily, že na lince mezi Vídní a Benátkami létají „CO2 neutrálně“ či 100procentně SAF“, kvůli čemuž u daných letenek zvedly cenu o půlku. Jenže pravda byla taková, že letadla na lince využívala jen 5 procent udržitelného paliva – 100 procent ani momentálně využívat není možné.
„V zásadě vítáme veškeré firemní snahy, které slouží k ochraně životního prostředí. Ale propagace letů jako CO2 neutrálních, když to není technicky možné a nelze ani zajistit, aby se v konkrétním letu použilo udržitelné letecké palivo, rozhodně zachází příliš daleko,“ komentovala rakouská spotřebitelská asociace VKI, která na aerolinku za tvrzení podala žalobu. Rakouský soud pak rozhodl, že Austrian Airlines se dopustily tzv. greenwashingu, tedy praktiky, kdy se snažily vydat ekologičtěji, než ve skutečnosti jsou.
Plošné zvýšení cen letenek od příštího roku, dohodnuté mateřskou Lufthansou, se každopádně bude týkat i Austrian Airlines. Do skupiny patří také Swiss International Air Lines, Brussels Airlines, Eurowings, Air Dolomiti, Discover Airlines, Edelweiss / Lufthansa City Airlines a Lufthansa CityLine.
Zdraží i Smartwings
Zvyšování cen letenek kvůli SAF přiznaly i české Smartwings. „Letecká doprava je již nyní zatížena ze strany EU vysokými náklady souvisejícími s emisními povolenkami. Příští rok přibude povinnost nakupovat drahé udržitelné palivo a dojde i k zákazu převážení paliva. Všechny tyto plánované kroky budou znamenat výrazný nárůst nákladů. Environmentální poplatek vycházející z požadavku souboru nařízení Evropské komise Fit for 55 zaměřených na ochranu životního prostředí bude skupina Smartwings do cen letenek aplikovat na všechny lety od 1. ledna 2025,“ uvedla pro denik.cz mluvčí skupiny Vladimíra Dufková, stejně se vyjádřila i pro Blesk Zprávy.
Ještě že k nám na chatu ve Štěchovicích jezdí autobus a proto tam nemusíme létat. 😃