Aerolinky se kvůli skandálům Boeingu dostávají do problémů. Nemají práci pro piloty
Přibývají zprávy o incidentech a problémech letadel Boeing, šetření ukazují, že mají často kořeny ve špatné kontrole kvality při výrobě. Výrobce tak musí kontroly dohánět a výrobu zpomalit – jenže s nasmlouvanými letadly už počítaly mnohé aerolinky. Musejí rušit lety či celé linky, svým pilotům třeba doporučují neplacené volno, aby je nemusely rovnou propouštět, píše týdeník Newsweek.
Nízkonákladový dopravce Southwest – třetí největší aerolinie v USA - oznámil v dubnu řadu provozních změn poté, co v prvním čtvrtletí vykázal špatné finanční výsledky. Po dosažení čisté ztráty 231 milionů dolarů (5,4 mld. Kč) oznámila společnost ukončení provozu na čtyřech letištích a zrušení 2 000 pracovních míst. Zatím firma nechce rozdávat přímo výpovědi, snížení stavů chce dosáhnout přirozeným odchodem „a dalšími dobrovolnými programy“. Dost k potížím přispěl výrobce Boeing - zejména opožděnými dodávkami.
„Nedávné otřesy ve společnosti Boeing vyvolávají v leteckém průmyslu šokové vlny,“ řekl časopisu Newsweek Matt Spooner ze společnosti Kinaxis, která se zabývá managementem dodavatelských řetězců v leteckém průmyslu. I další odborníci varují, že problémy v Boeingu a Southwestu mohou být zlým znamením pro další letecké společnosti. V případě Boeingu se některé trable táhnou desítky let, nyní aerolinky doplácejí na to, že příliš spoléhají na jediného výrobce.
Rok 2024 byl pro Boeing zatím plný událostí. V lednu upadla za letu společnosti Alaska Airlines záslepka nepoužívaného exitu, což upozornilo úřady na bezpečnostní problémy při výrobě letadel 737 MAX 9. V březnu se u letadla Boeing 787-9 Dreamliner směřujícího z australského Sydney do novozélandského Aucklandu vyskytl technický problém, v jehož důsledku letadlo náhle propadlo o víc sto metrů, což zranilo 50 lidí na palubě. A došlo k mnoha menším incidentům, včetně úniku paliva, odpadnutí kol a problémů s motory.
V letech 2018 a 2019 utrpěla společnost Boeing velkou ránu na své pověsti, když se během jednoho roku zřítila dvě její nová letadla MAX, zahynulo dohromady 346 lidí. Nehody, k nimž došlo v Indonésii a v Africe, byly téměř totožné a obě souvisely s novými systémy pro zlepšení manévrovacích charakteristik (MCAS).
Vázne výroba letadel
Zdánlivě chronické problémy způsobují rozsáhlé komplikace u několika dopravců. Federální úřad pro letectví (FAA) nyní nařídil společnosti Boeing vyrábět nanejvýš 38 letadel 737 MAX měsíčně - podle dubnové zprávy agentury Reuters je však skutečný počet vyrobených letadel dokonce podstatně nižší.
Stejně tak jihokarolínská továrna na stroje 787 bude mít neočekávaná zpoždění. „FAA zahájil vyšetřování společnosti Boeing poté, co nás společnost v dubnu dobrovolně informovala, že u některých letadel 787 Dreamliner pravděpodobně neprovedla požadované kontroly, které by potvrdily dostatečné spojení a uzemnění v místech, kde se křídla spojují s trupem letadla,“ cituje z prohlášení úřadu web Ars Technica.
„Vyšetřuje se, zda Boeing provedl kontroly a zda zaměstnanci společnosti nefalšovali záznamy o letadlech. Boeing znovu kontroluje všechny letouny 787 ve výrobním systému a musí také vytvořit plán, jak se vypořádat se stroji už v provozu.“
Boeing ohlásil, že jeden z „kolegů“ nahlásil porušování předpisů, totiž že se při výrobě falšovaly záznamy o kontrolách, jež ve skutečnosti neproběhly. „Řekl o tom svému nadřízenému, který na to upozornil management,“ chválí viceprezident Boeingu Scott Stocker. „Jak všichni víte, máme nulovou toleranci k nenásledování procesů vytvořených pro zajištění kvality a bezpečnosti,“ dodal viceprezident v e-mailu všem zaměstnancům. Jenže právě na takové ignorování bezpečnostních regulí upozorňovalo několik tzv. whistleblowerů – zaměstnanců, které jejich nadřízení ignorovali, tak to nahlásili úřadům a médiím. Dva whistlebloweři v minulých měsících za podivných okolností náhle zemřeli.
Také společnost American Airlines (AA) oznámila začátkem května, že v letošním roce a v roce 2025 omezí některé lety do evropských destinací, protože Boeing není schopen plnit objednávky. Nyní počítá, že letos obdrží tři dreamlinery namísto šesti. „Vzhledem k nedávnému zpoždění dodávek Boeingu byly naše předpokládané letové hodiny sníženy a svým pilotům nabízíme na měsíc květen dobrovolné programy na snížení nadbytečného počtu zaměstnanců,“ uvedl mluvčí AA.
Podobně United Airlines začátkem dubna požádaly své piloty, ať si berou neplacené volno kvůli nedostatku letadel způsobenému zpožděním dodávek Boeingu. „Společnost United Airlines odhaduje, že uzemnění letounů Boeing 737 Max 9 stálo v prvním čtvrtletí roku 2024 200 milionů dolarů (4,6 miliardy Kč). Vzhledem k tomu, že společnost United Airlines ve stejném období utrpěla ztrátu 164 milionů dolarů, byla by v zisku, kdyby k uzemnění nedošlo,“ uvedl pro Newsweek profesor Kivanc Avrenli, výzkumník v oblasti bezpečnosti letectví na Syracuse University.
Nářadí pod podlahou
Rovněž evropský nízkonákladový dopravce Ryanair 1. března investorům sdělil, že letos očekává dodání jen 40 z plánovaných 57 Boeingů B737-MAX8200. Ke konci března na webu uvádí, že má 584 strojů. Z toho 27 kusů je Airbus A320s, zbytek jsou 737: starší Next Gen a novější MAX, kterou ovšem nazývá Gamechanger (snad kvůli špatné reputaci názvu MAX).
„Nacházeli jsme drobnosti, jako je nářadí zapomenuté pod podlahovými deskami, v některých případech chybějící úchyty sedadel a podobně,“ popsal v březnu generální ředitel Ryanairu Michael O'Leary trable s novými stroji. „Ukazuje to na nedostatek pozornosti věnované detailům, na problémy s kvalitou v Boeingu.“
Zrušená revoluce 737
U kořenů dnešních problémů jsou dřívější strategické změny ve firmě Boeing. Před 25 lety firma zahájila rozsáhlý projekt Yellowstone – plán nahradit zastarávající modely letadel zcela novými. Místo středně velkého 767 přišel Boeing 787 Dreamliner. Větší 747 (Jumbo Jet) a 777 má nahradit 777X; prototyp už letěl, ale dodávky se stále oddalují. Naopak v případě menšího modelu byl projekt zastaven a roku 2011 byl ohlášen 737 MAX, namísto náhrady jen vylepšení stávajícího designu.
Jenže i to znamenalo ohromné množství změn a inovací, včetně zádrhelů ve výrobě a s dodavatelskými řetězci. „Podcenili složitost,“ komentoval pro Newsweek Chad D. Cummings, právník, který dříve pracoval pro American Airlines. „Každá změna si vyžádala změny v jiných systémech.“
„Každé letadlo uváděné na trh má v počátcích své trable, MAX a 777X nejsou jiné. Aby bylo jasno, nic nenasvědčuje tomu, že by MAX byl ze své podstaty nebezpečný, což dokazuje množství úspěšných a bezproblémových letů od prvního letu MAX v roce 2016,“ dodal Cummings. „Není těžké si představit, že společnost Boeing bude i nadále pracovat na vyřešení těchto problémů a znovu získá důvěru veřejnosti.“
To si však vyžádá čas. Aerolinky se teď více obracejí na evropský Airbus, jenže ten takové navýšení poptávky nezvládne. Nikde jinde se teď velká dopravní letadla nevyrábějí, jen v Číně začíná produkce strojů pro kratší lety.
„Dostali jsme zákazníky do svízelné situace,“ uznal v březnu finanční ředitel Boeingu Brian West a zdůraznil, že se se zákazníky-aerolinkami snaží komunikovat. „A oni chápou vše, co se snažíme udělat pro zvýšení bezpečnosti a kvality. Pravidelně a velmi transparentně komunikujeme i se společností Southwest a oni přesně vědí, na čem jsme a jaký pokrok děláme. My zároveň musíme pochopit, jaké jsou jejich potřeby, když přemýšlejí o svých letových řádech a svých cestujících.“
Nejsou přesné oficiální statistiky, kolik boeingů a kolik airbusů aerolinky po světě mají. V USA ovšem dominuje tamní Boeing. Southwest od něj má celou flotilu - 815 letadel, u United skoro také, mají jen pár modelů Airbus A319 a A320. Delta má stavy vyrovnanější: 417 airbusů a 519 boeingů. Dřív výlučně na Boeing spoléhala i skupina American Airlines, ale roku 2011 objednala i stovky airbusů (a později další) a podobně vyrovnaně vypadají její objednávky na další roky.
„Taková závislost na jedné společnosti nemá obdoby a odhaluje neuvěřitelnou zranitelnost v celém odvětví, která bude pravděpodobně i nadále vytvářet problémy v době, kdy se blíží hlavní cestovní sezóna,“ věští analytik Spooner.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.