Neděle 28. dubna 2024
Svátek slaví Vlastislav, zítra Robert
Polojasno 22°C

USA a Rusko mají opačné rekordy: Nejlevnější a nejdražší letenky za 15 let

Autor: mav - 
28. ledna 2024
15:30

Pandemie koronaviru je minulostí a ve spoustě ohledů se svět vrátil k normálu - včetně cestování. Ve Spojených státech se ukázalo, že ceny letenek spadly na nejnižší úroveň od finanční krize 2008-09. V Rusku je to naopak, situaci komplikují sankce znemožňující údržbu a opravy letounů západní výroby.

Zatímco životní náklady rostou a tvrdě dopadají na potraviny a další každodenní výdaje, cena letenek je ve Spojených státech na patnáctiletém minimu. Odbornice na cestování Katy Nastroová pro CNN uvedla, že průměrná cena letenek je téměř o čtvrtinu nižší než před pandemií a „nebyla tak nízká od roku 2009“.

Od doby, kdy Covid otřásl naším světem, je to první úplně „normální“ rok cestování.  „Největším faktorem, proč jsou lety levné, je konkurence,“ dodala Nastroová.

Na nízké ceny bere ohled i vláda Joea Bidena. Ministerstvo spravedlnosti se v antimonopolním sporu postavilo proti dohodě, kdy aerolinky JetBlue chtěly koupit nízkonákladovou společnost Spirit Airlines - a soud dal v polovině ledna ministerstvu zapravdu a fúzi zablokoval.  „Dnešní rozhodnutí je vítězstvím pro desítky milionů cestujících, kteří by v případě povolení navrhované fúze společností JetBlue a Spirit museli platit vyšší ceny letenek a měli by menší výběr,“ uvedl v úterním prohlášení ministr spravedlnosti Merrick Garland. Spirit nabízí velice levné letenky, ovšem s příplatky za vše, včetně příručních zavazadel. Podle CNN tím tlačí na tradiční aerolinky, aby také část sedadel prodávaly za minimální cenu.

Až později další statistiky ukážou, zda něco s poptávkou, respektive s cenami letenek udělá série incidentů letadel Boeing 737 MAX v Americe - na řadě strojů se našly nedotažené šrouby, jednomu za letu upadly falešné dveře. Budou mít Američané strach létat, pročež se jim aerolinky budou muset podbízet dalšími slevami?

Opačná situace je v Rusku. Federální statistický úřad spočítal, že od začátku „speciální operace na Ukrajině“ se ceny letenek v Rusku zvýšily již o 48,4 % a jsou nejvyšší od finanční krize roku 2008. V roce 2023 se růst cen zrychlil: v prvním roce války činil 19,2 %. To se ještě úřady snažily zdražování zabránit, z federálního rozpočtu vyčlenily nejméně 170 miliard rublů (tehdejším kurzem 88 mld. Kč) na dotace aerolinkám. Loňský rok už tomu tak nebylo a ruské společnosti musely v cenách letenek stále víc zohledňovat rostoucí náklady a komplikace dané i embargem na dovoz západních náhradních dílů atp.

Sovětský svaz měl sice slavnou tradici ve výrobě letadel, dnešní Rusko je však do nemalé míry závislý na evropských a amerických strojích Airbus a Boeing. Nezřídka teď v Rusku tyto letouny startují i bez dostatečných oprav či údržby a přibývá potíží. V roce 2023 federální agentura pro leteckou dopravu Rosavijacija zaznamenala 670 incidentů, z nichž 400 souviselo s technickou poruchou.

Souběžně s nedostatkem náhradních dílů a zahraniční údržby letadel se zvýšily také ceny pohonných hmot a údržby flotily - o 25 %, resp. 50 %, píše server Sever Realii z rodiny Rádia Svobodná Evropa.

Komplikací na západě Ruska, ale též v Moskevské oblasti, jsou tu a tam rovněž letecké poplachy. Každý ukrajinský dron, který se přiblíží k některému letišti u metropole, znamená jeho uzavření na několik hodin.

Video  Boeing 737 Max po vzletu z Portlandu přišel o zadní dveře. Piloti museli nouzově přistát.  - Twitter
Video se připravuje ...

Video se připravuje ...
Další videa