Problém nejen s kufry: Proč se na odlet čeká i hodiny? Vzdušný prostor jako Praha v ranní špičce, říká dispečer
Na letištích se zaspalo? Chybí personál, nakladači kufrů, otevírá se minimum odbavovacích přepážek. Nejen v Praze. Když už je ale letadlo připravené, stejně neletí, klidně i hodiny s cestujícími čeká na ploše. Proč tomu tak je? Tady je vysvětlení dispečera letecké dopravy.
Vzdušný prostor se dá připodobnit k silniční síti. Řízené oblasti jsou jako křižovatky, letiště jako parkoviště a nebe nad vojenskými prostory uzavřenou oblastí, kterou je nutné objet. Navíc je provoz ovlivněn počasím, například bouřemi. Do toho se vypustí letadla.
„Co když je jich víc, než je aktuální kapacita sítě? V Praze každé ráno nastává špička. Začnou se tvořit kolony. Úplně to samé se děje ve vzduchu. Jenže to má háček. Letadla zas tak snadno zastavit v koloně nemohou. A tak se musí myslet dopředu,“ vysvětlil dispečer, který má na síti X účet Navigační Lama.
Letecké společnosti podávají požadavky na využití vzdušného prostoru. V momentě, kdy kapacity nestačí, začnou se rozdávat tzv. sloty, upravený čas, kdy letadlo letiště nechá odletět, a nastává zpoždění.
Proč ale musíme čekat v letadle, když už se ví, že se odletí později? „Slot se může kdykoliv zlepšit. Jedná se o dynamický proces. Jakmile se letadlo s lepším slotem, čekající ve frontě před námi, třeba zpozdí, nestíhá, ostatním se slot okamžitě přepočítá na lepší,“ popsal dispečer s tím, že správný způsob čekání je tedy s lidmi, kufry v letadle, zavřenými dveřmi a být kdykoliv připraven na okamžitý odlet.
Turecko táhne
Kolaps v minulých dnech řešilo zejména turecké letiště Antalya. Bylo to způsobené problémy s řídícími letového provozu, kapacitou a obecně s obrovskou poptávkou na lety.
„Jen za dnešek je nebo bylo podáno přes 700 letových plánů. A to ještě dávno není konec dne,“ popsal úterní situaci dispečer letecké dopravy. Česká letecká společnost Smartwings uvedla, že je situace naprosto nepřijatelná, a dokonce zvažovala do oblasti zrušit lety, stejně jako velcí hráči, například Ryanair.
Čeká se všude
Celý systém je nastavený spravedlivě pro všechny dopravce. „Pokud čekáte v letadle na dovču do Řecka dvě hodiny, vězte, že třeba na druhé straně Evropy čekají také. A není to vina dopravce, je to daň za velkou poptávku po létání,“ uvádí dispečer s tím, že se sloty standardně nyní pohybují okolo 60 až 90 minut.
„Není to ale pravidlem a může se opravdu stát, že někde »vykysnete«. Bohužel předpovídat a bojovat s tím se dá jen omezeně. K moři teď prostě chtějí všichni,“ dodal.
Buď rád za Gripeny. Počkej si na ohlušující rachot od F 35.