„Komplikace se podařilo stabilizovat díky posílení personálních kapacit při nakládce a vykládce zavazadel z řad administrativních pracovníků Letiště Praha. V dalších týdnech dojde k navýšení kapacit díky spolupráci s personálními agenturami,“ uvedla Divíšková. Letiště Praha v pondělí odpoledne zřídilo telefonickou linku 220 111 444 pro cestující, kterým do cílové destinace nedorazilo zavazadlo. Linka bude fungovat do odvolání.
Předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos na tiskovém briefingu, který letiště ve středu uspořádalo, uvedl, že celá situace vznikla kvůli nečekané kumulaci letů, za vzniklou situaci se omluvil. „V neděli večer bylo místo plánovaných 17 potřeba odbavit 28 odletů a situace se propsala do následujícího dne. Přes 70 procent příletů bylo zpožděno, handlingová společnost nebyla v tu chvíli schopná reagovat operativně navýšením počtu zaměstnanců,“ uvedl s tím, že zpoždění bylo způsobeno nedostatkem kapacity ve vzdušném prostoru nad Evropou, konkrétní situací v Antalyi v Turecku a bouřkovou situací v Evropě.
„Přijali jsme celý soubor opatření, jedním byla mimořádná potřeba získat brigádníky, zejména mezi zaměstnanci Letiště Praha. Byli nasazeni v počtu 20 hned v pondělí a následně v počtu 25 až 30 v následujících dnech,“ dodal s tím, že brigádníci pracují ve vyhrazeném prostoru vždy v doprovodu jednoho zaměstnance, který má potřebné osvědčení spolehlivosti, což situaci komplikuje.
Pos také uvedl, že letiště oslovilo personální agentury a očekává, že tým zaměstnanců bude navýšen tak, aby společnost byla schopná reagovat na kumulaci letů.
Budou padat hlavy?
„Letiště Praha se rozhodlo povolat do vedení krizového manažera, o dalším řízení společnosti bude jednáno v příštích týdnech,“ dodal Pos. Na dotazy novinářů, zda se situace dotkne vedení společnosti, pak uvedl, že případná personální opatření budou řešena na mimořádné dozorčí radě, která zasedá příští týden.
Objevila se také svědectví cestujících, jejichž letadlo letělo z Prahy do dovolenkové destinace úplně bez kufrů. Jak se to mohlo stát? „Stávat by se to nemělo. Důvod je nejen to, že zavazadla byla pozdě připravena k odletu, pak je tam ale řada dalších aspektů – letadlo má povolení ke startu v určitém slotu, další může být třeba až za 4 hodiny. Jsou tam normy posádky – piloti mohou pracovat jen po určitý časový úsek a pak mají povinný odpočinek. To jsou všechny aspekty, které vedly k tomu, že se to stalo,“ vysvětlil předseda Czech Airlines Handling, která se o zavazadla na pražském letišti stará, Tomáš Svoboda.
Problémy trvají
Problémy s výdejem zavazadel v Praze přetrvávají, uvedla ve středu Divíšková. „Letiště Praha proto doporučuje všem cestujícím, kteří se budou potýkat s delším čekáním při vyzvednutí svého zavazadla v Praze, aby vyplnili reklamační formulář na přepážce handlingové společnosti,“ řekla mluvčí.
Zavazadlo cestujícím po vyplnění reklamačního formuláře handlingová společnost doručí za jeden až tři pracovní dny zdarma na uvedenou adresu. „Letiště Praha i nadále řeší a nastavuje několik dlouhodobých opatření, které povedou ke kontinuální stabilizaci dané situace,“ dodala Divíšková. Letiště podle ní také posílilo počet informačních pracovníků, kteří jsou cestujícím k dispozici při příletech. Letiště cestujícím doporučuje, aby měli u sebe na palubě letadla nejnutnější léky a hygienické potřeby. Na pražském letišti podle vedení Czech Arilines Handling zůstalo zhruba 1000 zavazadel. Polovina se ke svým majitelům vydala v úterý, další část ve středu. Desítky zavazadel budou odeslány ve čtvrtek, a to z toho důvodu, že ve středu do cílové destinace neletí z pražského letiště žádné letadlo.
Cestující čekají hodiny na pražském letišti čtenář Blesku
Ministerstvo: Budeme chtít analýzu
Ministerstvo financí, které je jediným akcionářem Letiště Praha, uvedlo, že je s vedením letiště v intenzívním kontaktu. „Pro ministerstvo financí jako akcionáře je nyní prioritou, aby současná situace byla co nejrychleji vyřešena a cestující převážně charterových letů nečekali na odbavená zavazadla jak v dovolenkových destinacích po odletu z Prahy, tak i po návratu z dovolené. Čerstvé informace z letiště naznačují, že se v nadcházejících hodinách podaří situaci stabilizovat,“ uvedla pro Blesk ředitelka odboru vnějších vztahů a komunikace ministerstva Michaela Lagronová s tím, že až se tak stane, bude ministerstvo po letišti a jeho handlingové společnosti požadovat analýzu nastalé situace a zda ji nešlo řešit lépe.