Kamil Dunička (51) s manželkou zamířili se společností Smartwings do Maroka na 14 dní. Dunička s manželkou odletěli v pondělí. „V Praze nám odbavili kufry, a i když bylo letadlo už připravené, mělo zpoždění asi hodinu a půl. Z letadla jsme viděli venku vozík s našimi kufry. Letušky nám řekly, že poletí dalším letadlem hned za námi,“ popsal muž Blesku. Po příletu zjistil, že zavazadla na letišti zůstala.
„Delegáti cestovky nebyli ani po třech hodinách schopni nic zajistit. Chtěli jsme potvrzení o tom, že zavazadla nemáme. Nakonec nám oznámili, že kufry přiletí za týden. Jenže lidé v nich mají léky a věci na dovolenou, takže všichni museli na nákupy. Pokud nám do dvou až tří dnů kufry nepřivezou, budeme chtít domů. Bez věcí tu nehodláme být,“ dodal naštvaně. „Aktuální problémy se zavazadly řešíme se společností Smartwings tak, aby je klienti dostali co nejdříve,“ reagoval na výtky mluvčí Exim Tours Petr Kostka.
A včera znovu
Pasažéři se na pražském letišti setkali s problémy i včera nad ránem. „Zcela se zhroutily přílety, na zavazadlo bylo nutné čekat až čtyři hodiny, zjevně kvůli nedostatku personálu. Lidé byli doslova uvězněni u pásů bez jakýchkoliv informací, bez vysvětlení nebo snahy letiště pomoci. Nejprve jsem evakuoval děti, poté po čtyřech hodinách i ženu,“ napsal na facebook správce stránek liboc.info.
Tři hodiny u pásu
Z tureckého Izmiru se v noci na včerejšek do Prahy vrátila operní a muzikálová pěvkyně Monika Sommerová s rodinou včetně osmiměsíční dcerky. „To, co se děje na letišti, je fakt maso. Přiletěli jsme s více než hodinovým zpožděním. Na kufry jsme pak čekali přes tři hodiny, od 2:29 do 5:36. Neskutečná arogance od pražského letiště, jste vlastně uvězněni u pásu.
Děti a dospělí polehávali po zemi. Dostali jsme jen informaci, že mají málo lidí,“ popsala. „Zaměstnanci Letiště Praha tvrdili, že za to může letecká společnost Smartwings, která si najímá handlingovou společnost (zajišťuje pozemní služby, odbavení cestujících a letadel – pozn. red.) Czech Airlines Handling. Jeden pán na internetu ale zjistil, že jejím majitelem je Letiště Praha. Jejich argumentace byla strašná, takže pak po této konfrontaci odešli,“ dodala Sommerová.
V problémech i Tománková
Mezi těmi, na které dolehly nesnáze na letišti, patří také známá moderátorka Terezie Tománková. „Hledám v té haldě naše kufry. Super začátek dovolené,” podělila se s nadsázkou o svou zkušenost na sociálních sítích. „Řekové nám tu říkají, že v životě neviděli letadlo přiletět bez jediného kufru,” dodala.
Místo relaxu běháme po obchodech
Problémům se nevyhnula ani Eva Appelová (58), která vyrazila v neděli s manželem a vnukem do bulharského Primorska. Už na letišti v Praze čekali šest hodin na odlet letadla Smartwings, to nejhorší ale nastalo ve vzduchu. „Přišla nám SMS, kde psali, že po přistání máme jít na reklamaci. Dostali jsme papír s počtem zavazadel a jejich kódy. Řekli nám, že letecká společnost má na dodání den, což už uplynulo, a nic se neděje,“ řekla Blesku Appelová.
Nezbývalo jim tak nic jiného než vyrazit na nákupy. „Koupili jsme si plavky, kartáčky na zuby a nejnutnější věci. Nikdo nic neví, všichni dělají mrtvého brouka. Za dovolenou jsme zaplatili nemalé peníze a rádi bychom si ji užili. Chodit celý týden v jednom oblečení a nemít hygienické prostředky či léky je nepříjemné,“ dodala.
Viníci? Všichni!
„Letový prostor v hlavních dovolenkových destinacích je přetížený. Cestovky, aerolinky, všichni si toho vzali na sebe moc, letištím chybí zaměstnanci. V Turecku selhalo řízení letového provozu a lety mají obrovská zpoždění. Na jejich dispečery si stěžují čeští Smartwings, kteří hrozí i zrušením letů, i velcí hráči, jako je Ryanair,“ řekl Blesku Vojtěch Očadlý, expert na letectví ze serveru Zdopravy.cz. Určit viníka není snadné.
„Handlingová společnost má nasmlouvané zaměstnance, a pokud letadlo přiletí v noci zpožděné, tak mají problém je odbavit. Cestovní kanceláře prodávají zájezdy levně, nakoupí si kapacity u leteckých společností, ty je prodávají, přestože nemají náhradní letadla, a takhle se nám to kupí,“ dodal Očadlý s tím, že zlepšení očekává až v srpnu.
Smartwings dochází trpělivost
„Odbavení cestujících je vždy v kompetenci pozemní odbavovací společnosti (handling) na příslušném letišti. Tuto službu v Praze zajišťuje pro Smartwings společnost Czech Airlines Handling, dceřiná společnost Letiště Praha. Aktuální situace je pro nás neakceptovatelná a situaci s letištěm intenzivně řešíme,“ řekla Blesku mluvčí Smartwings Vladimíra Duffková.
Nestíháme, omlouváme se
„Letiště Praha a handlingová společnost Czech Airlines Handling (CSAH) se omlouvají za problémy s odbavením zavazadel. Nastalou situaci řešíme, odesíláme zavazadla do konkrétní destinace nejbližším možným letem,“ řekla Blesku mluvčí letiště Klára Divíšková s doporučením, aby si lidé na palubu brali nejnutnější léky a hygienické potřeby. Prioritou je nyní nakládka zavazadel na odletech.
„Tím se může zpozdit vykládka zavazadel cestujících, kteří přiletí do Prahy. Pokud nechtějí čekat, doporučujeme, aby vyplnili formulář na reklamační přepážce, případně na webu letecké společnosti, na který je odkáže QR kód v celním prostoru, a zavazadlo jim handlingová společnost doveze domů zdarma,“ dodala. Pro cestující postrádající kufry byla zřízena speciální linka: 220 111 444.
Zpožděné zavazadlo, na co máte nárok?
Za zpožděné se považuje zavazadlo v rozmezí od 24 hodin do 21 dní od příletu. Aerolinka proplatí nezbytně nutné výdaje na věci jako hygienické potřeby či základní oblečení, obvykle 50 dolarů na den (1165 Kč). Peníze dá buď předem, nebo proplatí zpětně výdaje na základě účtenek. Nalezené zavazadlo bezplatně doručí na místo, které si určíte.
Tohle udělejte: Pokud se zavazadlo neobjevilo na pásu, vydejte se k přepážce označené Baggage Service nebo Lost Baggage, kde s vámi sepíší formulář PIR (Property Irregularity Report). Stačí palubní a zavazadlový lístek, který vám k palubnímu přilepili při odbavení zavazadel.
Ztracená bagáž
Po uplynutí 21 dní je zavazadlo prohlášeno za ztracené. Aerolinka by mohla proplatit až částku odpovídající obsahu a ceně kufru, ale je problém s prokázáním, co uvnitř skutečně bylo. „Vždy je před odletem dobré provést fotodokumentaci obsahu zavazadla. Případné účtenky, pokud je má cestující k dispozici, mohou věci jen pomoci,“ radí právník Jakub Keresteši. Obecně aerolinka ručí za zavazadla do částky přibližně 1500 dolarů (35 000 Kč).
Když máte pojištění
Pojištění zavazadel v rámci cestovního pojištění přidá řadu výhod. „Nárok na plnění vzniká, pokud se odbavená zavazadla zpozdí o více než 12 hodin po příletu do zahraničí. Za každých 12 hodin pojišťovna uhradí výlohy na nákup nezbytných náhradních věcí až do výše limitu konkrétní pojistky, nejčastěji 10 nebo 20 tisíc korun,“ řekl Vlastimil Divoký z ERV Evropské pojišťovny.
Zpoždění letadla
Nárok na odškodnění za zpoždění letadla vzniká od tří hodin výše vinou letecké společnosti (technický stav apod., nikoliv počasí). Na co máte nárok:
- 3 hodiny a více u letů do 1500 km – občerstvení již po dvou hodinách a až 250 eur (6300 Kč)
- 3 hodiny a více u letů v rámci EU delších než 1500 km nebo letů mimo EU od 1500 km do 3500 km – občerstvení po 3 hodinách a až 400 eur (10 000 Kč)
- 3 hodiny a více u všech ostatních letů – občerstvení po 4 hodinách a až 600 eur (15 000 Kč)