Zájezd začíná na letišti

Vyrážíte na dovolenou s cestovní kanceláří? Zájezd nezačíná zasláním pokynů, ale až po příjezdu na letiště a odbavení. „V tomto okamžiku lze považovat zájezd za zahájený a cestovní kancelář odpovídá za to, že budou služby poskytnuty v souladu se smlouvou,“ vysvětluje Mgr. Jakub Keresteši, ombudsman Blesku a garant projektu zkazenadovolena. cz.

Ombudsman Blesku Mgr. Jakub Keresteši
Autor: Tonda Tran

Pozdní příchod se prodraží

Cestovka ale neodpovídá za každý problém na letišti. Pokud se nedostavíte k příletu včas a letiště odmítne provést odbavení, cestovku to nebolí. „Každý z cestujících odpovídá sám za to, že nastoupí na zájezd řádně. Pokud se vám tedy nepodaří dorazit na letiště včas a nebudete odbaveni, nesete si veškeré náklady na další postup sami,“ vysvětluje právník.

Zmeškaným odletem to nemusí skončit

Odletěli bez vás? Řešte to! V obchodních podmínkách většiny cestovních kanceláří je sice uvedeno, že nenastoupení na zájezd znamená zánik a 100% stornopoplatek, odborníci to nevidí tak jednoznačně.

V případě, že se do hotelu dopravíte na »vlastní pěst«, měli byste mít nárok na poskytnutí zaplacených služeb v daném místě. „Podle mého názoru nemůže cestovní kancelář z důvodu nenastoupení k odletu včas zrušit celý zájezd a nevrátit cestujícímu ani korunu,“ říká Mgr. Keresteši. „Pokud se podaří klientovi do destinace dopravit, měl by mít možnost čerpat veškeré služby a měl by mít též možnost absolvovat řádně zpáteční let,“ dodává.

Rada: Obraťte se co nejdříve na cestovní kancelář, která je vám povinna poskytnout pomoc, i když si za problémy můžete sami. Může vám např. rezervovat místo v dalším letu, nebo (pokud se do destinace nijak nedostanete) si s ní můžete dohodnout vrácení části peněžních prostředků. Počítejte ale s tím, že mimořádná pomoc nebude zadarmo.

Kdy žádat o odškodnění za zpoždění

Ani včasným odbavením však není vždy vyhráno. Začátek i konec dovolené může pokazit zrušení nebo zpoždění letu. Za určitých okolností je ale možné žádat o odškodnění. Tohle rozhoduje:

􀁺 Let z letiště v EU – musí se jednat o let z letiště v rámci Evropské unie (včetně Norska, Švýcarska a Islandu) na jiné letiště v EU nebo mimo EU.

􀁺 Délka zpoždění – musí jí buď o zrušení letu, nebo jeho zpoždění o více než 3 hodiny ) 

􀁺 Let z letiště mimo EU do EU – nárok na odškodnění je i v případě letu z oblasti mimo Unii do EU (včetně Norska, Švýcarska a Islandu), ale s aerolinkou registrovanou v EU.

􀁺 Mimořádnost – nesmí se jednat o tzv. mimořádnou okolnost. 

Sledujte čas

Při dovolené je nutné nejen stihnout čas odletu, ale pohlídat si i délku zpoždění a včas žádat o odškodnění. „Výzva k úhradě musí být letecké společnosti doručena vždy do 6 měsíců od zpoždění nebo zrušení letu,“ zdůrazňuje právník Mgr. Jakub Keresteši. A i když vypadá stanovení nároku na odškodnění jednoduše, může ho zkomplikovat rozhodovací praxe Evropského soudního dvora. Je proto dobré poradit se s odborníkem.

 

Získat můžete stovky eur

Pokud zpoždění nebo zrušení letu odpovídá podmínkám pro odškodnění, můžete získat 250 – 600 eur (podle letové vzdálenosti). A pozor! Nárok na odškodnění se odvíjí od zaplacené letenky. „Pokud cestující má vlastní sedadlo a necestoval zdarma například v rámci nějaké akce apod., nárok tedy mají i děti,“ říká právník.

Rada: Záleží na dveřích

Jak zjistíte délku zpoždění? Počítá se od doby, kdy měl let správně přistát, do doby, kdy jsou otevřeny alespoň jedny dveře letadla a cestující si můžou vystoupit.

Kdy peníze (ne)spolkne mimořádnost

O peníze za odškodnění je možné přijít, pokud je způsobené mimořádnou okolností. Nejběžnější mimořádné okolnosti:

  • Stávka

ANO i NE

Roli hraje, jestli se jedná o stávku letištního personálu, případně řízení letového provozu. Pak nárok na odškodnění není. Odškodnění získáte v případě stávky personálu aerolinky, a to bez ohledu na její důvod.

  • Nepřítomnost posádky

ANO

Nezáleží na důvodu, i v případě akutního onemocnění člena posádky je nárok na odškodnění.

  • Závada na letadle

ANO

Vždy je nárok na odškodnění bez ohledu na důvod závady.

  • Špatné počasí

NE

Letecká společnost nenese žádnou odpovědnost a nemusí nic platit.

  • Srážka s ptákem

NE

Letecká společnost za problém neodpovídá a nemusí platit.

  • Neplánované mezipřistání

ANO i NE

Nebere se jako zrušení letu. Je ale možné ho odškodnit jako zpoždění, je však nutné doletět 3 a více hodin po plánovaném příletu.

  • Chyba letištního personálu

ANO i NE

Závisí na situaci, například náraz schůdků do letadla je odškodnitelný, nefunkční systémy odbavení už nikoli.

Rada: Po kom chtít peníze

Za zrušení nebo zpoždění letu odpovídá primárně aerolinka. Odškodnění lze žádat i po cestovní kanceláři, ale více peněz získáte u aerolinek. K žádosti o odškodění se vám bude hodit palubní vstupenka a nějaký doklad o zpoždění letadla. S nimi pak budete kontaktovat aerolinku a žádat o odškodnění. „Málokdy se však stane, že aerolinka na výzvu vůbec odpoví, nedejbože, že by zaplatila. Dost často je třeba využít služeb advokáta a jít k soudu,“ vysvětluje Mgr. Keresteši.

Rada: Trvejte na občerstvení

Nemáte peníze, zato při dlouhém čekání hlad a žízeň? Občerstvení by vám měla poskytnout letecká společnost. Nárok na občerstvení vzniká vůči letecké společnosti vždy, i v případě, že za zpoždění může mimořádná okolnost. Pokud letecká společnost občerstvení neposkytne, je možné nechat dodatečně proplatit náklady, které vynaložil sám cestující.

„Jen je potřeba vždy uplatnit přiměřený výdaj. Někalikochodová luxusní večeře proplacena s velkou pravděpodobností nebude,“ vysvětluje právník. Podle něj je nárok na občerstvení jen v případě, že aerolinka předpokládá zpoždění o 2 hodiny a více u letu do 1500 km a 3 hodiny a více u letu nad tuto vzdálenost. „V případě, že by mělo dojít k posunu letu na další den, tak i ubytování,“ dodává.

 

Video
Video se připravuje ...

Když ulice mluví: Kam se chystají Češi na dovolenou? Videoredakce ženských titulů

Fotogalerie
5 fotografií