Pondělí 6. května 2024
Svátek slaví Radoslav, zítra Stanislav
Oblačno, déšť 21°C

Populární letiště v potížích kvůli nedostatku personálu: Hrozí českým dovolenkářům problémy?

Autor: Markéta Mikešová - 
28. března 2023
05:00

Cesta přes letiště v německém Frankfurtu nad Mohanem nebo Mnichově v posledních měsících bývá mnohdy poměrně adrenalinová. Lety nezřídka mívají zpoždění, v pondělí dokonce kvůli stávce došlo ke zrušení 24 letů, které odlétaly nebo přilétaly do Prahy. Důvodem je, že letiště se nadále potýkají s nedostatkem personálu a ten stávající požaduje lepší mzdu. Zlepší se situace?

Překvapivě upřímného vysvětlení zpoždění se od pilota letu společnosti Lufthansa dočkali cestující, kteří v pátek přes poledne letěli z Prahy do Frankfurtu nad Mohanem. „Na letišti ve Frankfurtu je málo personálu na odbavování,“ omlouval se lidem, proč k odletu došlo skoro o hodinu později.

To ještě proběhl pokus cestující informovat. V neděli večer už se frankfurtské letiště pomalu ponořovalo do nefalšovaného chaosu. Tabule hlásila řadu zrušených letů, téměř všechny měly zpoždění, včetně linky do Prahy. Odletové brány se měnily co pár minut, podle toho, která zrovna byla volná. Změn bylo tolik, že je letištní rozhlas ani nestíhal hlásit, a tak raději mlčel.

V pondělí pak frankfurtské letiště přestalo fungovat téměř úplně. Společně s dalšími letišti v Německu se přidalo k celostátní stávce za vyšší platy. Podle Letiště Václava Havla bylo zrušeno 24 letů z Prahy a do Prahy. „Konkrétně se jedná o 12 odletů a 12 příletů na Letiště Václava Havla,“ popsal pro Blesk Zprávy Michal Procházka z tiskového oddělení letiště s tím, že už v neděli se rušily lety do Mnichova. V pondělí byly zrušeny lety do Frankfurtu, Düsseldorfu a Kolína nad Rýnem. Ještě v úterý ráno bude zrušen ranní let do Mnichova.

Katastrofální stav

Němci pracující v dopravě v pondělí protestovali za lepší finanční ohodnocení. Ochromená byla nejen letecká, ale i vlaková a autobusová doprava, dotklo se to milionů lidí. Stávku svolal odborový svaz Verdi a odborový svaz pracovníků na železnici a v dopravě, podle kterých jsou mzdy lidí v oboru nedostatečné – i Německo se potýká s vysokou inflací a rostoucími spotřebitelskými cenami.

Na nedostatečné platy si stěžují právě i zaměstnanci letišť, kde muselo mnoho pracovníků skončit během pandemie covidu. Nové se nedaří kvůli mzdovým podmínkám sehnat, což tvrdí i odborový svaz Verdi, který požaduje přidání 10,5 procenta.

„Stále je katastrofální nedostatek personálu pro pozemní odbavování – cestující to naplno pocítili minulé léto,“ nechala se podle agentury Reuters slyšet místopředsedkyně Christine Behle. „Aby se to změnilo, musí nastat atraktivní zvýšení mezd. A zaměstnanci letecké bezpečnosti mají nárok na zvýšení příplatků v kolektivních smlouvách,“ dodala. Podle ní dokonce i mnoho zkušených letištních pracovníků uvažuje o konci nebo předčasné penzi, protože se jim práce nevyplatí.

Lufthansa preventivně zrušila 34 tisíc letů

Situace dopadá i na samotnou Lufthansu, největší německou aerolinku. Ta v neděli kromě stávky musela řešit i selhání IT systému, který také způsobil zpoždění při odbavování, informovala agentura DPA. Podobný problém navíc musela řešit v únoru, kdy dělníci během stavebních prací na frankfurtském letišti omylem poškodili kabel centrálního odbavovacího systému.

Ještě se jí stále nepodařilo dostat na předcovidová hospodářská čísla, byť čeká, že letos budou lepší. Jedním z důvodů je již zmíněný nedostatek pracovníků. Aerolinka měla před pandemií 27 tisíc zaměstnanců na plný úvazek. Mezi lety 2020 a 2022 jich ale propustila okolo 10 000. Některé se jí podařilo nabrat zpátky, ale zdaleka ne dost.

Aby nedošlo k většímu narušení provozu, rozhodla se podle serveru Euronews vyřadit ze svého kalendáře 34 tisíc letů, původně plánovaných na letní sezónu 2023. Tím by měly být lety, které zbyly, více zajištěny. Nicméně podle ředitele společnosti Carstena Spohra stále během léta hrozí neočekávané rušení letů, které bude vycházet ze situací na letištích. Hrozí také nedostatečná kapacita kvůli vysoké poptávce.

Cestování o Velikonocích? Delší časy čekání

Podaří se německým letištím nedostatek zaměstnanců vyřešit? To zatím nelze odhadnout. Frankfurtské letiště během své poslední prezentace hospodářských výsledků uvedlo, že by rádo během letošního roku přijalo 1500 nových pracovníků. Zatím se je ale nedaří najít, přiznal jeho manažer Stefan Schulte.

Viní z toho i přistěhovalecký zákon, kdy otevřené pozice měly obsadit zaměstnanci ze zahraničí. Loni v srpnu totiž letiště představilo plán zaměstnat 2000 lidí z Turecka, ale ani ten se zatím nezdařil, protože přistěhovalci podle něj nedostávají dostatečně dlouhá pracovní povolení v Německu. Nakonec 150 Turků zaměstnala jen letiště v Mnichově a Norimberku.

Franfurtské letiště tak už dopředu oznámilo, ať se lidé, kteří tudy plánují cestovat během Velikonoc, připraví na delší časy čekaní. Očekává se, že během velikonočního víkendu přes letiště projede na 185 tisíc cestujících.

„Naši zaměstnanci dělají, co mohou, aby cestujícím poskytli obvyklé dobré služby ve Frankfurtu,“ uvedl manažer letiště Alexander Laukenmann. „Nicméně může dojít k delším čekacím dobám v denních dobách se silným cestovním provozem a cestující by na to měli být připraveni,“ dodal.

Stejné doporučení má i Procházka za Letiště Václava Havla. „Cestujícím doporučujeme, aby sledovali webové stránky konkrétního dopravce, kde najdou aktuální informace o svých letech,“ vzkázal.

Video  Kdy a jaký máte nárok na kompenzaci při zpoždění nebo zrušení letu?  - Videohub
Video se připravuje ...

arbitr ( 28. března 2023 11:54 )

Nevím, co je v době digitalizace, automatizace, bezpečnostních rámů, roentgenech a skenerech, čtečkách pasů s biometrickými údaji tak časově náročného k odbavení - mělo by stačit plynule procházet a "odkloňovat" jen jednotlivce k vyjasnění problému. Na vnitrostátních letech kdysi stačívalo dostavit s "na poslední chvíli" = 15 minut před startem, jednou mi dokonce museli (bez řečí) vrátit již odjíždějící schůdky.
Jinak si pamatuji jen na lety do Bulharska, Jugoslávie či NDR - a to také nebyl problém až na jednu německou kontrolu v již sjednoceném Německu, kdy vadil zinkoklihový krunýř - fixace po vykloubení ramena při cestě zpět - z Prahy jsem odletěl s krunýřem bez problémů...
Jiná věc jsou stávky, znamenající neschopnost obou stran najít kompromis.
Když dnes máte i před třicetiminutovým či hodinovým letem strávit na letišti dvě hodiny před odletem, výhody letu se ztrácí.

bursik ( 28. března 2023 08:04 )

Letiště to je tragedie a let také 1wc na 220 lidí u kuchyně, nohy pod bradou a strašný to bylo již před covidem.Nyni pro silence bez vody hodiny a ještě drahe

Zobrazit celou diskusi