Polsko nejen rájem nákupů, ale i hitem pro české turisty: Expert o výhodách a levnějším ubytování
Zdražování mění pravidla cestování. České hotely podle prezidenta Asociace hotelů a restaurací Václava Stárka i do konce roku přivítají hodně ,místních‘. „Trend růstu domácích turistů bude podle našeho názoru pokračovat, stejně jako rezervace na poslední chvíli,“ řekl Blesk Zprávám. U českých hotelů letos počítá s obsazeností 60 %. Češi ale vedle toho míří i za hranice - mj. do sousedního Polska, které je stále oblíbenější. Proč?
„Domácí dovolená je stále levnější než ta zahraniční. Takže když se vydaří počasí, v českých městech budou adventní trhy a vše bude dobře komunikováno směrem k zákazníkům, mohla by být zimní sezona dobrá,“ věří prezident Asociace hotelů a restaurací Stárek.
Mnoho hotelů a restaurací, včetně těch horských, investovalo do zlepšení služeb. Očekávání zákazníků se totiž mění. Po vlasti lidé jezdí do penzionů a menších zařízení, hotely si zase vybírají podle možností například outdoorových aktivit nebo relaxace ve wellness. Důležitá je pro výletníky samozřejmě také kvalita stravovacích služeb.
„Velmi populární jsou v současné chvíli levnější wellness pobyty v Čechách a na Slovensku,“ potvrdila Blesk Zprávám Jiřina Ekrt Jirušková za Invii.
„Klienti si chtějí užít babí léto na horách nebo v lázních. Nejpopulárnější jsou Krkonoše, Mariánské Lázně, Luhačovice nebo jižní Morava,“ doplnila Kateřina Pavlíková z Čedoku. Daří se ale i wellnes zájezdům v Maďarsku, Rakousku či Slovinsku.
Dál roste zájem o Polsko
Slevomat letos na podzim zaznamenal o 15 % vyšší zájem o wellness pobyty, než tomu bylo ve stejném období v rekordním roce 2019. Novým hitem se však podle ředitele Slevomatu Ladislava Veselého stává Polsko.
„A to hned dvě lokality, polská strana Krkonoš a Pobaltí,“ řekl Blesk Zprávám.
„O to zajímavější může pro mnohé z nich být, že polská strana nabízí vynikající poměr cena/výkon. Mají modernější a komfortnější ubytovací kapacity. V neposlední řadě je Polsko aktuálně levnější co do útrat v restauracích nebo na běžných nákupech,“ doplnil Veselý.
Zájem Čechů o Polsko přeskočil dokonce i tradiční lokality, jako jsou Krkonoše nebo karlovarské lázně. Poprvé tak šlo na Slevomatu o nejoblíbenější destinaci. Od července do září za Polsko Češi utratili až 103 milionů korun, o více než dvojnásobek než v roce 2019. Za Krkonoše dali třetinu takové částku a za Karlovy Vary polovinu.
Turisté návštěvu Polska často spojují s levnými nákupy jídla nebo pohonných hmot.
Lidé volí kratší pobyty
Podle čísel Slevomatu lidé za zážitky i dovolené nadále utrácejí. Ušetřit se snaží spíše na zbytných věcech, jako je oblečení, dekorace nebo vybavení. Co se týče úspornějšího cestování, také tady je možné podle Veselého nalézt alternativy. Při pohledu na rostoucí ceny letenek se nabízí cestování po vlastní ose autem. Řidičům to sice přináší omezení ve vzdálenostech, v okolních zemích včetně Polska však mají zajímavé možnosti pro vyžití a trávení volného času.
Asociace hotelů a restaurací upozorňuje, že spousta lidí například zkrátí týdenní pobyty na rozšířené víkendy, než aby nejezdili vůbec. Toho si všímají i cestovní kanceláře.
„Klienti spíše volí kratší pobyty, než aby si upírali kvalitu ubytování. Pokud jsou zvyklí jezdit do 5* hotelu, tak se nechtějí kvůli úspoře ubytovat ve 4* nebo 3* zařízení. Namísto toho raději volí kratší dobu zájezdu, místo na 10 dní jedou jen na týden. Letos se také více prodávaly 5-6denní pobyty. Stejný trend očekáváme i v příštím roce,“ dodala Jirušková za Invii.
Pamatuji doby, kdy Poláci jezdili nakupovat k nám.