Neděle 28. dubna 2024
Svátek slaví Vlastislav, zítra Robert
Polojasno 22°C

Zmizení boeingu 737 popsali rybáři: Výbuch, pak obrovský stříkanec, pak kusy těl, oblečení a trup letadla

Aktualizováno -
10. ledna 2021
06:24
Autor: ran, ČTK - 
9. ledna 2021
12:54

Indonéská letecká společnost v sobotu dopoledne ztratila kontakt s Boeingem 737-500 letícím z Jakarty, následně byla vyslána záchranářská loď s tušením nejhoršího. Kolem 13:00 v moři místní rybáři našli první kusy materiálu, následně byla nalezena první těla, pozdejí také trup letadla. Na palubě spoje letícího do města Pontianak bylo přes 60 lidí. 

Podle twitterového účtu specializovaného webu Flightradar24, který sleduje letecké spoje, zhruba čtyři minuty po odletu z Jakarty ztratil let SJ182 během jediné minuty více než 3 000 metrů výšky. Podle registračních údajů byl stroj 27 let starý.

Podle webu televize CNN záchranný tým poslal do oblasti, nad kterou se letoun odmlčel, svoji loď na záchranu případných přeživších. Brzy odpoledne se začaly nacházet trosky, jež by mohly být z havarovaného stroje.   

Podle televize Metro TV, kterou citovala agentura DPA, bylo na palubě 56 cestujících včetně sedmi dětí a šest členů posádky, celkem tedy 62 osob. Letadlo mířilo do města Pontianak v provincii Západní Kalimantan, ale začalo klesat už čtyři minuty po vzletu. 

„Našly se nějaké kabely, potrhaný kus džín a část nějaké plechové součástky," řekl CNNIndonesia.com představitelé místních úřadů. Později byly nalezeny i části lidských těl, během dalšího hledání pak pátrací týmy objevily trup letadla. 

"Dostali jsme od potápěčů zprávy, že viditelnost ve vodě je dobrá, což umožnilo nalézt některé části letadla," řekl vysoce postavený armádní činitel Hadi Tjahjanto. "Jsme si jisti, že je to místo, kde letadlo havarovalo," dodal s tím, že se podařilo nalézt části trupu, na nichž byly patrné registrační značky stroje. Trosky se nachází v hloubce asi 23 metrů. Záchranná akce nadále pokračuje.

Podle AP stále není jasné, co havárii Boeingu 737-500 aerolinky Sriwijaya Air letícího z Jakarty do města Pontianak v západní části ostrova Borneo způsobilo. Místní rybáři pouze médiím sdělili, že v sobotu odpoledne poblíž místa nehody slyšeli explozi. „Slyšeli jsme něco vybuchnout, mysleli jsme, že je to bomba nebo cunami, protože jsme následně viděli velký stříkanec vody,“ řekl jeden z nich. Podle dalšího v době havárie silně pršelo a celkově panovalo velmi nepříznivé počasí.

Šéf aerolinek Sriwijaya Air prohlásil, že letadlo bylo po technické stránce v pořádku a ještě v sobotu před nehodou podniklo další let. Jednalo se přitom o 27 let starý stroj, který dříve sloužil ve Spojených státech.

Letoun zmizel z obrazovek radarů čtyři minuty po startu ve 14:40 místního času (08:40 SEČ). Na palubě bylo podle indonéského ministra dopravy 56 pasažérů včetně sedmi dětí a šest členů posádky.

Český ministr zahraničí Tomáš Petříček již dříve na twitteru uvedl, že v letadle nebyl žádný občan ČR.

V Indonésii se v říjnu 2019 zřítil do Jávského moře letoun Boeing 737 MAX indonéské letecké společnosti Lion Air. Na palubě stroje, který také odletěl z Jakarty, tehdy zahynulo 189 lidí. O pět měsíců později se zřítil další Boeing 737 MAX, který patřil společnosti Ethiopian Airlines. Boeing v reakci na obě nehody odstavil tento model na celém světě z provozu.

MAMKA2316 ( 10. ledna 2021 10:56 )

Kdo jste odborník na letadla nebo manipulant ???

MAMKA2316 ( 10. ledna 2021 10:54 )

Že by si zase hráli ter??té s muslim??? řad ??Kdo vi ??,

Knight ( 10. ledna 2021 10:44 )

Bože kdo to píše .... CUNAMI ...nemá být spíš tsunami????

viho ( 9. ledna 2021 17:47 )

Jakmile se začne obnovovat letecký provoz po utlumení aktuální vlny koronaviru, bude takových havárií asi víc. Letadlům dlouhodobé stání nesvědčí a předletové kontroly vše neodhalí. Například Boeing 737 Max aerolinky Air Canada už stojí 17 dnů se závadou motoru v americkém Tucsonu poté, co se ho pokusili uvést zpět do provozu po opětovném povolení letů tohoto typu od FAA. V případě tohoto indonéského 737-500 evidentně došlo k explozivní dekompresi. Je to zřejmé z toho, že ke ztrátě stroje došlo krátce nad 10000 stop, kdy se začne projevovat přetlakování kabiny oproti okolnímu vzduchu. Staré typy 737 této řady Classic trpěly korozí, takže zejména v přímořském prostředí Indonésie a častých krátkých letů bych řekl, že strukturální selhání bude tak na 90 % příčinou této havárie. Připomíná to let Aloha Airlines 243, který ale měl štěsí, že se utrhla jen jedna horní část trupu a zachránili se. Tady to asi prasklo víc.

cestovatel2 ( 9. ledna 2021 16:28 )

A jak mám zjistit rok výroby letadla do kterého sedám?? No i když v tamních končinách je zázrak vidět letadlo mladší 10 let.

Zobrazit celou diskusi