Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Mimozemský život může být na víc planetách, tvrdí expertka. A přidala důkazy

Autor: Darina Jíchová -
10. května 2020

Vědci z amerického Massachusettského technologického institutu (MIT) se zase o krok přiblížili ke zkoumání života ve vesmíru. Zjistili totiž, že některé mikroby jako kvasinky či bakterie E. coli jsou schopné přežít na planetách, jejichž atmosféra je tvořená pouze vodíkem. Takové prostředí bylo dříve vědci považováno za pro život nepříznivé, uvedl list Daily Mail. Uznávaná vědkyně tvrdí, že pravdu o mimozemském životě bude znát lidstvo do 15 let.

Tým vědců z MIT pod vedením vlivné profesorky astronomie Sary Seagerové (48) se domnívá, že astronomové by měli rozšířit seznam planet, na kterých by mohl existovat mimozemský život. Experti provedli laboratorní zkoumání, jehož výsledky jasně ukazují, že některé mikroby jsou schopné přežívat v nehostinném prostředí, jako je například prostředí tvořené stoprocentním vodíkem.

Expertka: V nehostinném prostředí přežijí mikroby

Seagerová zdůraznila, že během let se podařilo ve vesmíru objevit řadu planet, v pátrání po stopách života byly mnohé z nich ale přehlíženy právě kvůli na první pohled nepříznivým podmínkám, jako právě atmosféra tvořená čistě vodíkem. Profesorka vysvětlila, že vodík zahřívá planetu, což by mohlo dávat organismům šanci života.

„Mikroby v takovéto atmosféře mohou přežívat, růst a množit se. Na rozdíl od příznivého prostředí na Zemi se mikroby v těchto podmínkách množí asi 300krát pomaleji,“ uvedla Seagerová. Závěry vědců vyšly v odborném časopise Nature Astronomy.

„Většina planet, jejichž atmosféru tvoří převážně nebo čistě vodík, zažívají extrémní globální oteplování. Oproti tomu atmosféra Země obsahuje jen malý zlomek vodíku, díky tomuto jsou zde příhodné podmínky pro život na to, jak blízko se naše planeta nachází Slunci,“ objasnila Seagerová. Dodala, že některé planety, kde by život mohl být, jsou považovány za „holé a zmrzlé“. Díky vodíku by se na nich však mohl vyskytovat život.

Objev mimozemského života je neodvratitelný

Uznávaná vědkyně však zdůraznila, že jejich výzkum je zatím jen teoretický a veškeré pokusy byly provedeny v laboratořích. Astronomům doporučila, aby se při dalším zkoumáním zaměřili i na tyto „vodíkové“ planety. Jejich teleskopy by podle ní měly hledat stopy oxidu dusného, amoniaku a sulfidů, biomarkerů charakteristických pro bakterie. „Takovéhle biomarkery produkuje třeba bakterie E. coli,“ doplnila Seagerová. „Měly by být snadno rozpoznatelné,“ tvrdí profesorka.

Seagerová je osobně toho názoru, že nalezení důkazů o existenci mimozemského života je neodvratitelné. Podle ní tohoto objevu dosáhnou astronomové do 15 let. „Stojíme na prahu historického mezníku ve zkoumání vesmíru. Můžeme být první generací v lidských dějinách, která dostane šanci odpovědět na otázku, zda jsme skutečně ve vesmíru sami,“ zakončila Seagerová.

Video  Planetární geolog: Hrozbou při osídlování Měsíce jsou meteority a sluneční plazma  - Blesk TV