„Všichni brečeli.“ Letadlo muselo nouzově přistát, slzy strachu ale vystřídala úleva
Kanadské aerolinky Air Canada a jejich regionální provozovatelé za sebou nemají nejlepší týden, v řádu dní je potkaly dvě nehody totožného rázu – problémy s podvozkem. Jednomu z jejich airbusů upadlo kolo, u dalšího letadla zase nešlo přední kolo vysunout. Piloti obou letů sice při nouzovém přistání zachovali klid, totéž se ale nedá říct o pasažérech. Na palubách panovala nervozita, mnozí lidé brečeli. Obě přistání ale proběhla v pořádku a nikdo nebyl zraněn, uvedla stanice CTV New Ottawa.
Do potíží se ve čtvrtek 20. února dostal stroj Dash 8-300 na regionálním spoji Moncton-Ottawa, který pod záštitou Air Canada provozuje regionální dopravce Jazz Aviation LP. Cesta probíhala podle plánu, nicméně když se přiblížilo přistání, pilot zaznamenal problémy s podvozkem. O poruše informoval posádku i své pasažéry a oznámil, že s letadlem nouzově přistane.
Pilot: Srážka s ranvejí je nevyhnutelná
„Pilot nám řekl, že nemůže otevřít podvozek a ať se připravíme na nouzové přistání,“ popsal jeden z pasažérů, Jason Ouellette.
„Detailně nám popsal, co se děje. Řekl, že nemůže vysunout přední kolo. Pak uvedl, že letadlo posadí na ta zadní tak, aby čumák co nejdéle udržel ve vzduchu a nepraštil s ním hned o ranvej. Dodal ale, že srážka s dráhou je nevyhnutelná,“ vypověděl Ouellette.
„Navzdory tomu, že v podstatě řekl, že se srazíme s ranvejí, nikdo nepanikařil. Ano, byli jsme nervózní a měli jsme strach, ale na palubě nepropukl žádný chaos. Lidé brečeli před, během i po přistání. Nejdřív to byly slzy strachu, pak úlevy a radosti. Pilota jsme odměnili potleskem,“ řekl Ouellette krátce po přistání.
„Pilot i zbytek posádky odvedli skvělou práci. Ujišťovali nás, že je vše v pořádku a zároveň nám podrobně říkali, co se děje,“ ocenil pasažér.
Letadlo přistálo s 90minutovým zpožděním, na ranveji na něj čekali hasiči a zdravotníci. Naštěstí asi 60 metrů nad ranvejí se pilotovi přece jen podařilo vysunout přední část podvozku a stroj dosedl bez problémů.
Airbus přišel o kolo
„Pilot a posádka postupovali podle předpisů, vyžádali si prioritní nouzové přistání. Pilot přistál bezpečně, nedošlo k žádné nehodě,“ oznámil mluvčí aerolinek Jazz Manon Struart. A doplnil, že letadlo projde přísnou bezpečnostní prohlídkou. Na palubě cestovalo 37 pasažérů a tři členové posádky, nikomu se nic nestalo.
Tohle ale nebyl jediný problém, který aerolinky Air Canada tento týden řešily. V úterý 18. února se rozbil podvozek i Airbusu A319 na cestě z New Yorku do Toronta, v letadle cestovalo 125 osob, 120 pasažérů a 5 členů posádky. Krátce po startu ztratil letoun část podvozku – podle svědků mu odpadlo kolo.
Airbus má naštěstí na každé straně kola dvě, na pravé straně se jedno z nich utrhlo úplně, druhému praskla pneumatika. „Jsem rád, že jsem v bezpečí zpátky na zemi, za což vděčím schopnému pilotovi a posádce. Skvělá práce!“ okomentoval úterní let Cameron Milne.
Stroje Air Canada v problémech
Společnosti Air Canada se letos opravdu nedaří, o kolečko přišlo jedno z jejich letadel už v lednu. Jednalo se znovu o stroj regionálního dopravce Jazz Aviation, který po startu přišel o podvozek, a pilot se rozhodl vrátit na montrealské letiště, odkud startoval.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.