Milovníci vína jásají, cena oblíbeného moku letí dolů. Experti řekli, jak dlouho vydrží

Autor: Darina Jíchová - 
18. února 2020
19:20

Američtí milovníci vína jásají, ve Spojených státech totiž klesly ceny vín nejníže za posledních pět let. Lidé mohou děkovat nečekanému nadbytku hroznů, se kterým se potýkají kalifornští vinaři. Ekonomové předpovídají, že nízké ceny vína by mohly vydržet až 3 roky, levnější budou i kvalitní vína, uvedla stanice CNN.

„Máme příliš hroznů,“ hlásí vinaři ze severní Kalifornie, kde se nachází většina amerických vinic. Vinaři v roce 2016 začali obsazovat tisíce dalších akrů půdy, přišli rovněž s novými a efektivnějšími způsoby sklizně hroznů. Chtěli tak zabránit, aby se opakovala neúroda po suchu v roce 2015. Jejich snaha se vyplatila, v roce 2019 sklidili více úrody, než očekávali.

Nadbytek se ale ukázal jako dvousečná zbraň. Loni navíc poprvé po 25 letech klesl v USA počet konzumentů vína. Vinaři nejenže musí kvůli nadměrnému množství vína snižovat jeho cenu, ale mají i tuny hroznů, které zřejmě budou muset vyhodit.

Vinaři neodhadli poptávku

Šéf asociace pěstitelů hroznů Allied Grape Growers Jeff Bitter vysvětlil reportérům CNN, že letos zbylo tolik plodů, že by pěstitelé mohli otevřít sekundární trh s brandy nebo hroznovými koncentráty. Nicméně takový trh podle Bittera většinou pro vinohradníky nepředstavuje udržitelný zisk.

„Hlavní příčinou nadbytku je, že jsme poněkud přestřelili odhadovanou poptávku,“ přiznal Bitter. Dodal, že aby dosáhli úrody odpovídající poptávce, budou muset vinaři a další pěstitelé zmenšit své vinice. Vinařský analytik Rob McMillan uvedl, že rovnováhu nabídky a poptávky budou vinaři hledat přinejmenším 2–3 roky.

Osud amerického vína závisí na mileniálech

„Vinařský průmysl by se měl mít na pozoru, víno neláká mileniály, kteří dávají přednost koktejlům,“ poznamenal McMillan. „Generace baby-boomerů, kteří byli největšími spotřebiteli vína za posledních 30 let, nebude žít věčně. Musíme zaujmout i nastupující generace, nebo snížit produkci,“ varoval analytik.

McMillan ale zůstává pozitivní, věří, že mileniálové „zatím vínu ještě nepřišli na chuť“ a že vinařský průmysl neztratil svůj potenciál. McMillan se domnívá, že snižující se cena vína by mohla oslovit právě generaci mileniálů, ze kterých by se tak mohli stát „stálejší nákupčí vína“.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud