Po tragédii boeingu bojuje klenot Etiopie o prestiž. Co bude s aerolinkami?

25. 3. 2019
16:25

Letecká společnost Ethiopian Airlines (EA) patřila do nedávné doby mezi klenoty Etiopie. Změnila to tragické havárie z počátku března, kdy se Boeing 737 MAX 8 těchto aerolinek zřítil krátce po startu letu z Addis Abeby do keňského Nairobi. Nikdo ze 157 osob na palubě neštěstí nepřežil. Nyní společnost čeká přísný audit i kontrola dodržování bezpečnostních předpisů. Vedení se obává, že aerolinkám klesne jejich prestiž a lidé jim přestanou věřit, napsala stanice CNN.

Etiopské aerolinky se můžou chlubit tím, že ročně přepraví přes 11 milionů cestujících. Společnost byla velmi úspěšná, její roční obrat představuje stovky miliard, a v Addis Abebě má vzniknout nové letiště, které by se svou velikostí mělo rovnat frekventovanému britskému Heathrow.

EA má k dispozici 111 letadel, většina z nich je nová nebo nanejvýš pár let stará. Společnost má plány expandovat, stavět se nemá jen nové letiště v hlavním městě, ale i v nedalekém Bishoftu. Tragédie zcela zastínila všechny dosavadní úspěchy a plány společnosti.

Společnost s císařskou minulostí

EA založil v roce 1946 etiopský císař Haile Selassie I., společnost je tak starší než mnohé africké státy. Ze začátku se na ni nahlíželo jako na troufalý počin panovníka, který spojil síly se zaniklou americkou leteckou společností Trans World Airlines (TWA). Letku tehdy tvořily bývalé vojenské letouny C-47 Skytrains.

Etiopie si jako země v následujících letech prošla dramatickými zvraty včetně pádu monarchie, po níž nastoupil brutální marxistický režim. Etiopii dlouhá léta rovněž sužovaly opakující se hladomory, které si vyžádaly milionové oběti. Přes všechny potíže ale aerolinky přežily, oproti jiným africkým společnostem jako South African Airways a Kenya Airways se vyhnuly i bankrotu.

Odborníci se domnívají, že je to proto, že EA byly od svého počátku řízeny jako obchodní společnost, a ne jako státní společnost. Vláda do chodu EA téměř vůbec nezasahovala. EA zaměstnává řadu technických expertů a jsou zcela schopny se postavit jakékoliv domácí konkurenci. Zlaté období EA nastalo po roce 2000, už v roce 2005 patřily aerolinky mezi světové letecké společnosti. Mohly si dovolit zakázku za téměř 30 miliard korun.

Vstup na mezinárodní scénu

To se EA rozhodly investovat do 15 Boeingů 787 a vstoupily na mezinárodní scénu. Obchodního partnera brzy získaly v Číně. Etiopské aerolinky se následně staly součástí aliance leteckých společností Star Alliance, která zahrnuje dopravce jako United Airlines, Lufthansa, Air Canada nebo Singapore Airlines. Dnes má společnost přidruženou leteckou školu a obrovský tým vývojářů, programátorů, techniků a dalších specialistů.

Uzavřené africké nebe

EA rovněž těžily z toho, že přímé lety mezi africkými státy prakticky neexistují. „V Evropě můžete v podstatě odkudkoli letět kamkoli, omezení jsou minimální,“ vysvětlil Oliver Clark ze serveru Flight Radar, který mapuje letecký provoz. „V Africe to tak nefunguje, pro cestující je mnohdy lepší do jiné africké země letět přes Evropu nebo Blízký východ,“ dodal Clark a právě tyto lety zajišťuje EA, nabízí i zlomek přímých letů do afrických zemí.

Už roku 1999 se 44 členských států Africké unie dohodlo na snaze otevřít africký vzdušný prostor. V roce 2018 úmluvu podepsalo 28 států, ne však Etiopie. EA měly jinou strategii, přály si dominovat africké letecké dopravě, a to tím, že se stanou vlastníky podílů různých dalších aerolinek. V roce 2010 pomohly Togu založit svoji vlastní leteckou společnost ASKY, o dva roky později malawské Malawian Airlines, loni to samé provedly v Guineji, Čadu a Mozambiku.

„Výborná a chytrá strategie,“ shodli se experti, podle nich EA nově vzniklým aerolinkám nepřinesly jen své zkušenosti, finanční pomoc a strukturu, ale také prestiž, kterou si EA ve světě vydobyly. EA jednoznačně platí za největší značku v Africe, o to více vedením společností musela otřást tragická nehoda.

Tragédie ochromila aerolinky

Ethiopian Airlines jsou prý symbolem toho, čeho tato africká země a její lidé mohou dosáhnout. EA jsou národním klenotem a za 70 let fungování měly jen 3 velké havárie. Vyšetřovatelé se sice zaměřují na společnost Boeing, za nehodou je patrně chybný senzor automatického vyrovnávacího systému MCAS, který způsobil pád dalšího Boeingu 737 MAX 8.

Stroj se v říjnu po startu v indonéské Jakartě zřítil do Jávského moře, neštěstí si vyžádalo 189 životů. Pozornost se tedy plně neupírá na EA, nicméně společnost už v minulosti čelila otázce toho, zda jsou její lety bezpečné. „Už jen proto, že se jedná o africkou společnost, se mnoho lidí domnívá, že lety nejsou tak bezpečné jako například u evropských nebo amerických aerolinek,“ řekl Clark.

Předsudky ublíží pověsti

„Je to dlouhodobý předsudek, který kvůli nehodě bude zdůrazňován a opakován, přestože se nemusí zakládat na pravdě. EA se nejvíce obávají, že jim to pošramotí pověst a ztratí přízeň cestujících. Ve světě ale funguje řada společností, které zaznamenaly tragickou nehodu. Otřásly se a létají dál. Doufám, že je to osud i Ethiopian Airlines,“ dodal Clark.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa