Havlíček: Stát může koupit celé Smartwings. Babiš: O pomoc aerolinkám požádaly cestovky

Aktualizováno -
17. května 2020
15:10
Autor: ČTK - 
13. května 2020
20:06

Stát by mohl koupit až stoprocentní podíl v letecké společnosti Smartwings. České televizi (ČT) to v sobotu řekl vicepremiér a ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO). Rozhodnout se dle něj musí do konce června, projedná to vláda. Možnou podporu státu pro Smartwings nechává premiér Andrej Babiš (ANO) právě na Havlíčkovi a vicepremiérce Aleně Schillerové (oba za ANO). Blesku ve středu Babiš řekl, že by byla škoda, kdyby letecká společnost zbankrotovala. Upozornil na možné dopady na její zaměstnance a pražské letiště, ale i na hrozbu zdražení dovolených pro české turisty. V neděli pro ČT dodal, že o pomoc vládu požádaly cestovní kanceláře.

Osobně se Babiš v záležitosti nechce angažovat, protože se zná s českými majiteli Smartwings. Opozice záměr státu odkoupit 100procentní podíl ve firmě kritizuje, upozorňuje, že má movité vlastníky. Vicepremiér Jan Hamáček zmínil v ČT, že to není na pořadu dne.

„Je to otázka investice, která se samozřejmě může navrátit. Protože logika je dát dneska zdroje a samozřejmě v určitě době ji prodat a lze na tom i vydělat,“ řekl Havlíček ČT. „Netvrdíme, že to tak bude, ale já hájím zájmy dopravy a průmyslu. Z tohoto úhlu pohledu se domnívám, že je potřeba takovéto společnosti, nejen takovéto, třeba i jiné, zachraňovat,“ dodal. Vstup do společnosti na úrovni stoprocentního podílu by musel být za částku blížící se nule, záchrana společnosti by nicméně stát vyšla na nízké miliardy korun, upřesnil vicepremiér pro ČTK.

„Nic jiného než 100procentní podíl mi nedává smysl,“ uvedla pak vicepremiérka Schillerová k možnému vstupu státu do aerolinek Smartwings. Pokud stát aerolinkám nepomůže, skončí podle ministryně financí v insolvenci. Zatímco prezidenta Zemana možná nákup Smartwings nezajímal, některého z členů expertního týmu ano.

Babiš: Cestovky státní pomoc Smartwings podporují

Babiš ve středu pro Blesk zmínil, že na podporu Smartwings jsou různé názory. „Někdo říká, že je nepotřebujeme, že sem bude létat někdo jiný,“ uvedl. Odkázal na informace ministra dopravy Havlíčka, podle kterého firma zabezpečuje 30 procent tržeb Letiště Václava Havla. „Je tam 3000 zaměstnanců. Někteří říkají, ať to zbankrotuje, bude sem létat někdo jiný, já myslím, že by to byla škoda, kdyby to tak dopadlo,“ dodal Babiš.

České cestovní kanceláře podle Babiše jednoznačně podporují, aby stát Smartwings před dopady koronavirové krize pomohl. „Oni přepraví za rok, myslím, miliony našich lidí do zahraničí. Je otázka, kdyby tu nebyli, co bude na trhu, jestli tady bude nějaká konkurence, nebo přijde někdo, kdo to zneužije a potom se dovolené pro naše lidi předraží,“ podotkl premiér.

V neděli pak Babiš pro ČT uvedl, že o pomoc pro Smartwings požádaly české cestovní kanceláře. Detaily připravovaného scénáře premiér nezná. „Představa je, že by to stát koupil za korunu,“ uvedl s tím, že otázkou je bilance společnosti a její zadlužení a bylo by těžké do firmy dávat miliardy. „Je to hlavní dopravce, cestovní kanceláře nás proto žádaly, abychom jim pomohli,“ uvedl s poznámkou, že přepraví miliony cestujících ročně.

Video Babiš pro Blesk o cestách do ciziny, změně u obchodů, rouškách i otevírání bazénů - Blesk TV

Babiš: Moc se v tom neangažuji

Havlíček minulý týden po jednání vlády řekl, že stát by se měl postarat o podporu Smartwings. První variantou jsou podle něj záruky za úvěry, dále se dá diskutovat o přímých úvěrech. Až poslední variantou, pokud by hrozila insolvence a bylo by na tržbách ohroženo Letiště Václava Havla, je krátkodobý kapitálový vstup státu do skupiny.

Babiš řekl, že záležitost nechává na Havlíčkovi a ministryni financí Schillerové. „Já se v tom moc neangažuju, protože potom jsou vždycky nějaké různé kecy kolem, já české majitele dobře znám,“ řekl. Smartwings Group patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe.

Schillerová: Buď půjde společnost do insolvence, nebo do toho vstoupíme

„První otázka je ale znát čísla, jak to tam vlastně vypadá s pohledávkami, a vědět, co by se stalo s čínským partnerem, jak ten by se k tomu postavil. Protože tam je partner a to by mohl být pro další vývoj problém,“ řekla.

„Buď ta společnost půjde do insolvence, což si myslím, že pokud to tak necháme, tak to tak dopadne, anebo do toho vstoupíme. Ale mně nic jiného než stoprocentní podíl nedává smysl,“ doplnila Schillerová. „My si musíme říct na půdě vlády, jestli tohle je ta společnost, které chceme pomoct. Ale ne tím, že tam budeme lít peníze. To by se mi právě nelíbilo, protože pokud společnost měla ekonomické problémy už před krizí, tak ty peníze byste tam dávali a návratnost by byla velmi sporná,“ uvedla ministryně. Stát se podle Schillerové musí rozhodnout rychle, do několika týdnů.

Smartwings: Nejsme bezvýznamní a čekáme věcnou debatu

Společnost Smartwings vítá snahy vlády o pomoc. Odmítá tvrzení, že by byla bezvýznamnou firmou lokálního charakteru. Doufá, že debata bude věcná.

„Smartwings jako vesměs všechny aerolinky světa přitom neudělaly nic jiného, než že se stejně jako ostatní letecké společnosti obrátily na stát s žádostí o podporu v situaci, do které se nedostaly vlastní vinou. Jsme společnost s obratem přes miliardu dolarů a ročně přispíváme do státního rozpočtu a ostatním subjektům české ekonomiky miliardové částky a zcela odmítáme tvrzení, že jsme bezvýznamná firma lokálního charakteru,“ uvedla mluvčí firmy Vladimíra Dufková.

Firma podle ní přes všechny potíže se zákazem létání Boeingů MAX loni dosáhla konsolidovaného provozního zisku zhruba 470 milionů korun. „Pro Letiště Václava Havla Praha a celý český cestovní ruch (Smartwings) nezpochybnitelně představují strategického partnera. Proto stále věříme, že se další debata o podpoře společnosti, která zaměstnává na 2500 lidí, bude odehrávat ve věcné rovině,“ uvedla Dufková.

Za poslední rok Smartwings přepravila 8,2 milionů lidí

Skupina Smartwings, do níž patří dopravci Smartwings a České aerolinie (ČSA), loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících. Skupina Smartwings se stala na konci února 2018 majoritním vlastníkem ČSA.

Letecké společnosti po celém světě odstavily nyní z provozu většinu letadel, aby jim rychle neubývala hotovost. Řada zemí totiž rozšířila omezení v letecké dopravě, aby zpomalila šíření epidemie onemocnění způsobeného koronavirem.

tomik007 ( 18. května 2020 16:19 )

AIRCZAPAK - made in czekoslovakia

mislivec ( 17. května 2020 19:09 )

to ste optimysta. Anoferťácký volič je neotřesitelný, ten bude volyt i kdybi mu do hubi s_rali.

mislivec ( 17. května 2020 19:06 )

Tady přece nejde o to co potřebujou Čehúni ale že se Burešův kámoš potřebuje zbavyt de facto zkrachovalího podniku.

mislivec ( 17. května 2020 19:03 )

On si to nekoupí, on to koupí za prachy Čehůnů. A ty mu za jeho ojebi ještě vděkem vylížou pr_del.

mislivec ( 17. května 2020 19:01 )

Pokud vim tak šéf Smarťáků co jde teď ke dnu je dobrým kámošem Bureše. Tak ať si to Bureš od něj koupý sám a netahá do toho český stát. Proč mu, vážení kobliháři, takovíhle ojebi trpíte? Proč ho furt volíte? Nebo to zacvakejte ze svýho, jestli na to máte. Jinak okrádáte totiž i nás ostatní, uvědomte si to už.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud