Středa 11. prosince 2024
Svátek slaví Dana, zítra Simona
Oblačno 1°C

Drama kolem přijímačkových testů: Drobná chybka malého páťáčka rozpoutala vášně

Ilustrační foto
Ilustrační foto  (Autor: Profimedia)
Autor: jel - 
10. května 2023
11:35

Vášnivé diskuze na sociálních sítích vzbudil příspěvek češtináře Jarmila Vepřeka. Na svém twitterovém účtu, který sledují tisíce lidí, zveřejnil odpověď žáka páté třídy na otázku z přijímacího testu. Páťáček špatně napsal slovo, otázce ale zřejmě rozuměl a chápal, jak má odpovědět. Odpověď ale uznána nebyla. Uživatele Twitteru situace pobouřila. Cermat se brání.

„Páťáci měli u přijímaček změnit VV (větu vedlejší, pozn. red.) ze souvětí ‚Silnice, která vede lesem, je neprůjezdná‘ tak, aby vznikla věta jednoduchá,“ nastínil Vepřek celou situaci. „Páťáček tomu očividně syntakticky skvěle rozumí, ale napsal omylem ‚vedocí‘ místo ‚vedoucí‘ (v 1. případě správně VV vytvořil). Uznáno? Ne. Jasně že ne…,“ dodal a přiložil jako důkaz fotografii přijímacího testu.

Příspěvek vzbudil velké vášně. Lidé na twitteru se zlobí, že se jedná pro páté ročníky o náročnější úlohu a žák jí zjevně rozumí. „Proč se na tom tak bazíruje? Jsou na to nějaké blbé regule, nebo je to zvůle kontrolujícího?“ napsal jeden z uživatelů a ke kritice se přidalo mnoho dalších lidí. Volají po změně hodnocení. „A musí být hodnocení jenom - splněno/nesplněno - není možné hodnotit třeba procentem?“ 

Někteří ale oponují, že se jim zdá logické, že takovouto chybu nelze uznat. Brání se také organizace, kterou zřizuje ministerstvo školství. 

„V zadání je uvedeno, že výchozí souvětí má být upraveno tak, aby ze souvětí vznikla gramaticky správná věta jednoduchá. Gramatická správnost konstrukce, kterou žák vytvořil, závisí zejména na správně utvořeném tvaru přídavného jména slovesného (vedoucí). Pokud žák v takové větě napíše „vedocí“, hodnotitel nemůže rozhodnout, zda pouze „vypadlo písmenko“, nebo žák neumí správný tvar přídavného jména utvořit,“ uvedl Cermat pro CNN Prima News.

Video  Co dělat po nepovedených přijímačkách na střední školu?  - Videohub
Video se připravuje ...

Uživatel_5643189 ( 11. května 2023 17:33 )

Elektronicky kontrolni system nepochopil omyl v slovu ktereho se zak dopustil. Takze je to nakonec spise chyba CERMATu ( systemu) nezli toho jedenactileteho chudacka. Myslim ze by se takova uloha dala klidne resit dopnovackou ( variantami A,B,C,D ). Pokud zak ulohu nechape nepomuze mu ani doplnovacka. Cili i tak by se proverilo zda umi ci neumi.

rezacek ( 10. května 2023 22:12 )

Nevíte někdo, k čemu tenhle CERMAT vlastně je? Pro mě jakýsi sklad jinak nepoužitelných blbů. Zbytečná organizace.

MarekBadatel ( 10. května 2023 21:14 )

Já sám jsem se nabifloval cca za 1 den cca 200 otázek a udělal jsem druhý den test s jednou chybou a to v podstatě záměrně . Na argumenty Cermatu se dá odpovědět i tak, že čeština je živý jazyk který se neustále vyvíjí a že může jít o vznik nového slova/novotvaru.

MarekBadatel ( 10. května 2023 21:11 )

Obávám se že někteří hodnotitelé CERMATu by sami neprošli v roli zkoušených u zkoušek které sami hodnotí.

MarekBadatel ( 10. května 2023 21:09 )

Měli to uznat a lehce snížit hodnocení. Prospěl ale hůře. A to zahrnout d ocelkového hodnocení. A ne to celé hodit přes palubu. Aby dostal "za pět" musel by tam ty hrubky udělat nejméně tři. To neudělal. Hodnotili ho jako dospělého, jako středoškoláka apod. (náhoda nebo záměr?) Takže příliš přísné a neadekvátní.

Zobrazit celou diskusi