Pátek 29. března 2024
Dnes je Velký pátek / Taťána, zítra Arnošt
Oblačno, déšť 14°C

Kolem Země proletí asteroid velký jako mrakodrap! Bude to blízko, varuje NASA

Kolem Země proletí asteroid velký jako mrakodrap! (Ilustrační foto)
Kolem Země proletí asteroid velký jako mrakodrap! (Ilustrační foto)  (Autor: Profimedia.cz - ilustrace)
Autor: chal, ČTK -
12. září 2019

Kolem naší planety o víkendu proletí asteroid velký skoro jako mrakodrap Burdž Chalífa v Dubaji. Těleso v některých místech měří přes půl kilometru a podle amerického Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA) proletí blízko...

V sobotu se k Zemi přiblíží planetka 2000 QW7. Až 650 metrů velký asteroid kolem naší planety proletí ve vzdálenosti, kterou NASA označuje jako vzdálenost blízkou.

Planetka pro naši planetu nicméně nepředstavuje žádné nebezpečí. Alespoň to tvrdí Petr Pravec z oddělení meziplanetární hmoty Astronomického ústavu Akademie věd ČR.

Asteroid se k Zemi přiblíží na vzdálenost kolem 5,3 milionu kilometrů, NASA považuje za blízké všechny objekty, které jsou blíž než 150 milionů kilometrů. Podle astronoma Pavla Suchana z Akademie věd se podobně blízko dostane hned několik těles ročně a průlet planetky 2000 QW7 není nijak výjimečný. Poprvé se těleso u Země objevilo 1. září v roce 2000. Další průlet tělesa kolem planety nastane v polovině října roku 2038.

Podle měření vědců z ondřejovské observatoře má asteroid 2000 QW7 průměr kolem 300 metrů. Podle Centra pro studium blízkých objektů NASA je těleso v některých místech velké až 650 metrů. Planetka s protáhlým tvarem a velmi pomalou rotací se k Zemi pohybuje rychlostí kolem 23 175 kilometrů za hodinu.

V okamžiku největšího přiblížení bude asteroid vzdálený od Země 0,03563 astronomické jednotky, tedy 5,3 milionu kilometrů. „To je sice z kosmického hlediska poměrně malá vzdálenost, žádné nebezpečí pro Zemi ale nehrozí,“ konstatoval Pravec.

Průlet planetky okolím Země budou čeští vědci pozorovat teleskopem na observatoři La Silla v Chile. Dalekohled budou ovládat na dálku z ondřejovské hvězdárny. „Pozorování budou prováděna od října do prosince, kdy asteroid bude mít nejlepší pozorovací podmínky pro fotometrii,“ uvedl Pravec.

Průlet planetek v blízkosti Země je podle Pavla Suchana vcelku častým jevem. „Není to výjimečné. Dochází k tomu několikrát do roka,“ uvedl. O řadě menších těles vědci dopředu neví, protože jsou příliš malá na to, aby je bylo možné zachytit.