Úterý 22. září 2020
Svátek slaví Darina, zítra Berta
Polojasno 25°C

Vědec geneticky upravil miminka! Dvojčata mají speciální obranu! Ohavné, bouří se vědci

Autor: ital -
28. listopadu 2018

Čínský vědec profesor He Jiankui tvrdí, že vytvořil první geneticky upravená dvojčata. Dívkám pozměnil DNA, což by mělo zapříčinit odolnost proti nákaze HIV. Přestože tento svůj experiment nepublikoval v žádném vědeckém časopise, většina jeho kolegů považuje něco takového za naprosto neetické a nemorální.

V mnoha zemích zakázaná metoda, pomocí níž se pozmění genetický kód DNA dětí ještě v jejich embryonálním stádiu, byla poprvé provedena v Číně. Jako první ji použil profesor He Jiankui, který prohlásil, že genetickou změnu provedl u embryí sedmi párů s poruchou plodnosti, z nichž zatím u jednoho se zdařilo těhotenství. Cílem nemělo být léčit či zabránit dědičným nemocem, nýbrž vytvořit u lidí vlastnost, kterou má pouze hrstka jedinců: schopnost odolat nákaze virem HIV.

Rodiče, kteří tuto metodu podstoupili, si však podle jeho slov nepřáli zveřejnit svou totožnost a poskytnout interview a vědec odmítl oznámit jejich bydliště a také místo, kde k pokusu došlo. Jeho prohlášení nebylo nezávisle potvrzeno a ani publikováno ve vědeckých časopisech, kde by jej mohli ostatní experti vetovat.

Nemorální a hanebné

Mezi kolegy se však setkal s odporem a naprostým nesouhlasem s použitím genetických úprav jakožto možným způsobem zabránění nákazy HIV. „Existuje mnoho způsobů, jak předejít takovému onemocnění, na příklad chráněný sex,“ říká profesor z Oxfordu Julian Savulescu. „A máme již efektivní způsoby léčby jedinců, kteří se již nakazili. Jinde na světě by jej za tohle zavřeli.“

„Je to nehorázné a hanebné… Takto provádět pokusy na lidských bytostech je naprosto nemorální a eticky neomluvitelné,“ popisuje své reakce pensylvánský expert genetické úpravy Dr. Kiran Musunuru.

Zákaz genetických změn platí zejména proto, že se vědci obávají budoucího dopadu na lidskou společnost. Jakékoliv změny v DNA totiž mohou být dědičné a přinášet s sebou řadu vedlejších účinků, jež se zprvu nemusí projevovat. „Pandořina skříňka se otevřela, ale stále ji ještě můžeme zavřít, než budou následky nenapravitelné,“ narážejí další čínští vědci práci profesora He. Ten se však hájí tím, že obě dívky, na nichž pokus proběhl, jsou stejně zdravé jako všechny ostatní děti.

to-ne ( 28. listopadu 2018 13:17 )

Aha!!! Tak to je fantasicky! A kdo by podle tebe rozhodoval kde jsou ty hranice, co je jeste eticke a co uz ne??? Komu nekoho naklonovat a komu ne!??? Hlavne jestli jsi to necetl poradne, oni se boji co se zacne rodit za dalsi generace, kdyz ted neco v DNA zmeni!

tarzanzroduopic ( 28. listopadu 2018 12:05 )