Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Mají dvě matky, a žádného otce. Čína vytvořila geneticky výjimečné myši

Autor: Mii -
13. října 2018

Zcela zdravé a žijící myši, které mají dvě matky a žádného otce, se pomocí kmenových buněk podařilo vytvořit čínským vědcům. Byly natolik „normální“, že se i dále rozmnožily. V rámci genetického inženýrství je to naprostý unikát, informují Fox News.

Čínští vědci své úspěchy zveřejnili v odborném časopise Cell Stem Cell, kde popisovali, že myši vytvořili vložením kmenových buněk jedné matky do vajíčka druhé matky.

Použili k tomu speciální haploidní embryotické kmenové buňky, které obsahují jen jednu sadu chromozomů. Buňky, ze kterých je složeno mužské sperma, jsou diploidní, tudíž mají dvě sady chromozomů. Zároveň z těchto buněk vymazali některé geny, které obvykle potřebují korespondující mužské geny, aby správě fungovaly.

Kombinací těchto dvou procesů vznikly myši, které skutečně žádného otce neměly. Jejich život to navíc jinak neomezovalo, protože dorostly do dospělosti, zvládly se samy rozmnožit a následně dožít. Vědci takto také stvořili myši s dvěma otci, ale ty zemřely po 48 hodinách od narození. Nevědí, proč tomu tak bylo, plánují proto tento proces opakovat.

Podle doktora Qi Zhou z Čínské akademie věd bylo cílem zjistit, jestli opravdu savci stejného pohlaví nemohou zplodit potomky a jestli rozmnožování musí probíhat jen sexuálním kontaktem. „V minulosti jsme učinili určité objevy při kombinování reprodukce a regenerace, proto jsme chtěli vědět, jestli je možné pomocí haploidních embryotických pohlavních buněk stvořit myši s dvěma matkami nebo s dvěma otci,“ vysvětloval doktor.

Lidé s dvěma matkami nebudou?

Ochránci zvířat ale z procesu nadšení nejsou. „Máme obavy o stav zvířat, které se tohoto experimentu účastnily, a z mnoha dalších studií, které kvůli tomu mohou vzniknout. Hlavně proto, že dokonce i experti v oboru tvrdí, že něco podobného nikdy medicínsky neprospěje lidstvu,“ komentoval výzkum mluvčí britské organizace Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals.

Organizace PETA má obdobný názor. „Většina lidí souhlasí, že genetické upravování lidí není přijatelné a dělat něco podobného myším pomocí kmenových buněk je podobně odsouzeníhodné – žádné reprodukční problémy to nevyřeší, inteligentní a citlivé bytosti z toho akorát budou mít utrpení,“ říká doktorka Julia Baines z PETA.

Doktor Dusko Ilic z King's College London ale upozorňuje, že i když výsledky této studie budí otázky, jestli metoda bude fungovat i u dalších zvířat, bude trvat ještě dlouho, než by podobný experiment mohl proběhnout s lidmi, aby vznikaly děti s dvěma matkami nebo dvěma otci. Podle něj se to ani nikdy nemusí stát, protože riziko vzniku abnormalit je moc velké.