Zrychlení stavebního řízení na dosah ruky: Jak bude fungovat Portál stavebníka?
Dlouhé doby stavebního řízení by měly od července skončit. Pomoci tomu mají změny ve stavebním zákonu a ke spuštění od 1. července připravený Portál stavebníka. Novinka je dalším krokem v digitalizaci státní správy.
„Webová aplikace, do které bude možné se přihlásit na počítačích, tabletech i mobilních telefonech by měla zjednodušit život všem, kteří se potřebují zapojit do stavebního řízení a nechtějí ztrácet čas obíháním a čekáním na úřadech. Navíc žadatel o umožnění stavby bude moci podat namísto dosud běžných desítek různých žádostí jen jeden návrh,“ popsal Blesku ředitel odboru digitalizace a informačních systémů ministerstva pro místní rozvoj Petr Klán, který je v rámci ministerstva za spuštění novinky zodpovědný.
Intuitivní formulář bude provázet žadatele celým procesem, vzhledem k tomu, že se do něj bude hlásit prostřednictvím Portálu občana, odpadne u řady kolonek vyplňování, jelikož ty budou již předvyplněné. Ten, kdo využije nové možnosti, by měl tedy ušetřit nejen čas, ale i náklady na papírové podklady, mapy apod., protože bude vkládat do systému dokumenty v elektronické podobě (oskenované, ofocené). Počítá se s tím, že jde o náročný proces, tudíž bude možné průběžně v aplikaci vše ukládat a vracet se do ní do doby, než bude odeslána příslušnému stavebnímu úřadu.
Úleva i pro úředníky
Úleva by to měla být i pro celkem všech asi 4800 úředníků na stavebních úřadech, kteří se aktuálně proškolují, aby nově měli již vše na jednom místě. To dosud nebylo pro všechny úkony spojené se stavebním řízením běžné.
„A konečně i stát bude mít díky tomu lepší kontrolu, protože bude přesně vědět, kde se celý proces zadrhává, jaká je kde průměrná délka stavebního řízení, nebo kolik je odvolání. Stavebník, projektanti i ostatní účastníci budou mít okamžitý přehled o tom, v jaké fázi se řízení nachází. Elektronický správní spis bude obsahovat kompletní dokumentaci stavby,“ doplnil Klán.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.