Zelenského turné v českém speciálu: Z Prahy až do Istanbulu! Proč to byl dle expertů „chytrý tah“?
Český vládní speciál doprovázel Volodymyra Zelenského na jeho cestách po Evropě. Přiletěl pro něj do Bulharska, odvezl ho na Slovensko i do Turecka. Odtamtud přivezl do Polska ukrajinského prezidenta i obránce Azovstalu. „Chytrý tah,“ řekl Blesk Zprávám politolog Lukáš Jelínek, Česko se podle něj předvedlo v NATO i EU. „Skvělé využití vládní letky,“ souhlasil bezpečnostní expert Milan Mikulecký. Jak je to s bezpečností? A co se díky českému letadlu podařilo vyjednat?
Vládní speciál se na Ukrajině zapsal už v roce 2014, když odtamtud odvezl do Česka raněné na Majdanu. Nyní svezl Volodymyra Zelenského po Evropě. Experti se shodli na tom, že to přineslo samé výhody.
„Vidím v tom snahu přispět k tomu, aby byla Česká republika víc vidět mezi ostatními státy, které Ukrajině pomáhají. Nejsme velcí rozlohou, nejsme ani vojensky nebo ekonomicky nejsilnější. Ukrajinu jsme ale podpořili přijetím uprchlíků i propůjčením vládního speciálu. Myslím si, že za tím může být hlubší úvaha českých politiků, kteří hledí do budoucnosti. Až na Ukrajině bude probíhat rekonstrukce a každá země si bude chtít přihřát svou polívčičku, tak budeme mít konkurenční výhodu. Nabídli jsme totiž Zelenskému vládní letadlo, což třeba každá partnerská země neudělala,“ řekl politolog Lukáš Jelínek Blesk Zprávám.
„Zelenskyj tuto nabídku přijal, což dokazuje, že Ukrajina vnímá Českou republiku jako jednoho z nejloajálnějších spojenců. Zvyšuje to i naši prestiž v organizacích, předvedli jsme se před NATO i Evropskou unií. Velké země vidí, nakolik se Ukrajina spoléhá na českou pomoc, což posiluje její pověst. Nejenže jsou Češi Ukrajincům geograficky blízcí, ale rozumí jim, mají spoustu společných témat a v podstatě se tím stávají takovými experty na Ukrajinu,“ vysvětlil.
„Leckdo si všimne, že ukrajinský prezident cestuje českým speciálem. Moc peněz nás to nestojí, letci stejně musí létat. Možná si na tom smlsnou dezinformační weby, ale co se týče politické strategie, je to chytrý tah, který nás vyjde levněji než například miliardy do zbraní na Ukrajinu. Je to krok, který je vidět,“ dodal Jelínek.
Pozitivně to vnímá i bezpečnostní expert Milan Mikulecký. „Za mě to bylo skvělé využití vládní letky. Lidé netuší, k čemu se tato letadla dřív používala. V době mého působení na ministerstvu obrany s nimi létali různí papalášové, spřátelení podnikatelé, sportovci, umělci i nižší úředníci. Využívali je i tady v Česku při cestách do míst, kam mohli dojet autem. V případě Zelenského šlo o přepravu prezidenta země, která je napadená a pod útokem,“ zdůraznil pro Blesk Zprávy Mikulecký.
Připomněl i podobnou historickou zkušenost českých politiků. „Když za druhé světové války sídlila česká exilová vláda ve Velké Británii, například na jednání v Moskvě prezident Edvard Beneš vždy na palubě letadla britského královského letectva.“
Jak moc bylo Zelenského „turné“ v českém vládním speciálu bezpečné? „Pohyboval se ve vzdušném prostoru neutrálních nebo vysloveně spřátelených zemí. Tam žádné bezpečnostní riziko v podobě hypotetického vnějšího ohrožení ze strany Ruské federace nevidím. Během mezipřistání letadlo střeží specialisté Armády České republiky a není možné, aby se k němu dostala nepovolená osoba. Navíc vládní letka přistávala na letištích, která mají sama o sobě zajištěnou ochranu. O bezpečnost bych tedy obavu neměl,“ vysvětlil Mikulecký.
Cenná hodina a půl navíc
Do Sofie přiletěl ukrajinský prezident bulharským letadlem, uvedla Ukrajinska pravda. Tam už pro něj na palubě českého airbusu doletěl premiérův poradce Tomáš Pojar. Byl tam jen on, personál letadla a vojenští policisté. Ukrajina má letadlo mimo své území – takhle to však bylo jednodušší a mělo to i praktický důvod.
„S Ukrajinci jsme se dohodli na mé přítomnosti na palubě již předem, protože jsme chtěli využít té hodiny a půl a řadu konkrétních věcí předjednat a připravit. Abychom se pak v projednávání agendy posunuli, což se stalo,“ sdělil Pojar Seznam Zprávám.
„Primárně jsme mluvili o dodávkách zbraní, o společných projektech na výrobu zbraní a o projektech směrem k obnově Ukrajiny. Řešili jsme i koordinaci se třetími zeměmi, které bychom do spolupráce pozvali,“ řekl Pojar. Vyjmenoval munici a lehké zbraně, stejně jako větší systémy a možnost oprav. Hovořili také o výcviku pilotů na území Česka nebo o vybavení výcvikových středisek na Ukrajině.
„Byla to cenná hodina a půl,“ řekl Novinkám. Se Zelenským řešil mimo jiné podklady návštěvy, promluvil i s delegací. Díky tomu pak během jednání v Česku nebyla žádná strana překvapená.
„Část práce se odvedla dřív, než prezident Zelenskyj přistál v Praze. To je další ukázka vsunuté české nohy, kdy na palubě českého vládního speciálu přijel pro Zelenského premiérův poradce a spoustu věcí předjednal. Tomáš Pojar je navíc považovaný za poměrně vlivného zahraničněpolitického hráče v celoevropské rovině. Česká vláda se rozhodla, že budeme velmi důslednými spojenci Ukrajiny a bude to vidět,“ zhodnotil akci pro Blesk Zprávy Jelínek.
„Navíc nezazněla ani zásadní kritika ze strany opozice, tedy z hnutí ANO. To svědčí o nějakém konsenzu nad prioritami české zahraniční politiky, což je dobře,“ dodal. V pořadu Spotlight to zmínil i Karel Havlíček (ANO). „Nebylo žádné ticho. Za nás hovoří stínový ministr zahraničních věcí pan Bžoch, který k tomu několikrát vystoupil. Byli jsme na dovolených a nevěděli jsme, že pan Zelenský přijede, dozvěděli jsme se to pár hodin nebo minut předtím.“