Plán rychlejší stavby silnic a dálnic v Senátu narazil. Znovu se vrací k poslancům

Autor: ČTK - 
23. července 2020
14:45

Vládní návrh, který má zrychlit přípravu výstavby dálnic a další infrastruktury, se po čtvrtku podle očekávání vrací ze Senátu do Sněmovny s pozměňovacími návrhy. Senátoři chtějí například usnadnit podmínky budování veřejně prospěšné infrastruktury na ochranu před účinky sucha i povodní. Požadují také, aby vlastníci rodinných a bytových domů v místech budování dopravní nebo energetické infrastruktury dostávali za své nemovitosti, pokud v nich bydlí, až dvojnásobek odhadní ceny. O pozměňovacích návrzích bude muset rozhodnout Sněmovna.

Někteří senátoři předlohu v několikahodinové debatě kritizovali jako špatně připravenou. Zákon odolal dvěma návrhům na zamítnutí, které vznesli senátoři Jiří Dienstbier (ČSSD) a Ladislav Kos (SEN 21). Neprošel ani návrh na schválení v předložené podobě. Podle kritiků z řad senátorů zákon ve sněmovní podobě například zasahuje příliš do vlastnických práv, otevírá prostor ke korupci a může v konečném důsledku výstavbu zpomalit kvůli soudním sporům o úřední rozhodnutí.

Premiér Andrej Babiš (ANO) s ministrem dopravy a obchodu Karlem Havlíčkem (ANO) a ministryní pro místní rozvoj Klárou Dostálovou (ANO) na návštěvě Karlovarského kraje. Jeho cestu zasáhly problémy s kolenem, kvůli kterým dostal hůl (26.6.2020) Premiér Andrej Babiš (ANO) s ministrem dopravy a obchodu Karlem Havlíčkem (ANO) a ministryní pro místní rozvoj Klárou Dostálovou (ANO) na návštěvě Karlovarského kraje. Jeho cestu zasáhly problémy s kolenem, kvůli kterým dostal hůl (26.6.2020) | ČTK/Krumphanzl Michal

Podle vlády by novela měla zkrátit přípravu staveb až o třetinu. Státu má také usnadnit získávání pozemků.

Senát schválil návrh svého hospodářského výboru, který rozšiřuje definici vodní infrastruktury pro účely tohoto zákona. Má nově i veřejně prospěšnou stavbu technické infrastruktury k ochraně před účinky povodní a sucha, která bude vymezená v územně plánovací dokumentaci. To by mělo umožnit zahájit budování těchto zařízení ještě před dokončením vyvlastňovacího procesu.

Mezi preferované dopravní stavby, u nichž má být snazší získávat potřebné pozemky a rychleji zahajovat jejich výstavbu, zařadil Senát na návrh výboru například silnici I/11 směřující z Hradce Králové přes Opavu a Havířov na slovenské hranice, tedy hlavně část nazvanou Prodloužená Rudná. Mezi takto preferované stavby má podle výboru patřit i projekt, který chce využít výstavby dálnice D3 k rozšíření vodárenské soustavy v koridoru dálnice.

Zvýšení výkupních cen nemovitosti pro bydlení vyplácených jejich vlastníkům schválil Senát na návrh svého hospodářského výboru. Naproti tomu nepřijal návrh tohoto výboru vypustit ze seznamu preferovaných staveb vodní dílo Skalička na Bečvě. Neuspěl ani Václav Hampl (KDU-ČSL) s návrhem vypustit ze seznamu stavbu nové ranveje na pražském Letišti Václava Havla.

Volby do Senátu 2020: Kdy a jak Češi zvolí třetinu senátorů?

franz ( 23. července 2020 15:45 )

Bože zbav nás té Seitlové s celým tím zžbytečným spolkem za miliardy. I z mojich daní.

gejzovic ( 23. července 2020 15:41 )

všude ve světě je to vyvlastněni a basta,jenom u nas se pořad znarodnuje to nejde

nakobyl ( 23. července 2020 15:35 )

Jakou mají ti Slováci výhodu. Tam se poštěkají a když to odhlasují, tak je vymalováno a žádní dědkové se už do toho nes.rou. Proto jsou už v mnoha věcech daleko před námi a už to dávno nejsou drotáry. Můžeme se od nich učit.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa