Kremlík rozkládá resort, tepe opozice šéfa dopravy. Ministr vzýval Nečase

Autor: Nikola Forejtová - 
17. 8. 2019
17:10

Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) oslavil 100 dní ve funkci. V další éře svého ministrování se chce zaměřit na modernizaci, opravy D1 a železničních tratí a plánuje i vyhloubit díru do dna Vltavy. Dopravní expert ODS Stanislav Blaha se do nového ministra zostra pustil s tím, že způsobil mnohamilionové škody, když odložil zúžení D1 v úseku Chodov – Modletice. Uvedl také, že „úspěšně“ pokračuje v rozkladu resortu dopravy. Kremlík se kritice brání, podle něj není odůvodněná a ODS by si měla zamést před vlastním prahem.

„Ministr Kremlík ‚úspěšně‘ pokračuje v rozkladu celého resortu dopravy,“ pustil se do nového ministra Blaha. Podle dopravního experta občanských demokratů se Kremlíkovi nedaří odvracet stupňující se chaos v resortu dopravy a uvádí šest důvodů, které ho k negativní kritice vedly.

Nejzásadnější je podle Blahy způsobování personálního chaosu na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), jelikož Kremlík už dvakrát vyměnil generálního ředitele. Další personální chaos způsobil podle opozice v Českých drahách, kde odvolal ředitele Miroslava Kupce.

Dále se Blaha opřel do Kremlíka kvůli zavedení mýta na silnicích první třídy, kvůli špatné docházce do Poslanecké sněmovny, za porušení slibu dovážet vodu lidem v kolonách a za údajné způsobení několikamilionové škody, když nechal nový ministr odložit zúžení D1 v úseku Chodov – Modletice.

Kremlík: To ODS způsobila škodu

Ministr považuje kritiku za neoprávněnou. „Pokud ODS dneska kritizuje a já se podívám na její práci, tak si nemyslím, že kritika je důvodná, ale je spíše politická. My stavíme, co dělala ODS, aby změnila právní předpisy? Co udělala vláda Nečase?“ naštval Kremlíka dotaz Blesk Zpráv, jak na něj působí bod, který popisuje milionovou škodu.

„To oni způsobili škodu. Kdyby tu dálnici ODS opravila, neřešíme to,“ dodal.

Vladimír Kremlík (za ANO) promluvil o svých vizích a bránil se pomluvám ze stran opoziční ODSVladimír Kremlík (za ANO) promluvil o svých vizích a bránil se pomluvám ze stran opoziční ODS | Blesk - Nikola Forejtová

Kremlík doopravdy nechal odložit zúžení ve zmíněném úseku, brání se ale, že to bylo kvůli neočekávané situaci. „Musíme umět reagovat na mimořádné události. ŘSD se s tím musí umět vypořádávat,“ míní.

Mimořádná situace byla podle ministra i v případě personálních změn. „Změny jsem neplánoval, ale nastala situace, kdy jsem nemohl jinak. Podruhé jsem pak byl informován, že nový ředitel nemůže vykonávat funkci ze zdravotních důvodů,“ hájil se na dotaz novinářů.

Kremlík se zlobí na řidiče: Neumějí zipovat

V čele ŘSD nahradil Jana Kroupu nejprve Pavol Kováčik, který po dvou a půl měsících ze zdravotních důvodů odstoupil. Vedením silničářů je nyní pověřen dosavadní ředitel výstavby Radek Mátl.

Ministr reagoval i na ostatní body. „Vodu mají silničáři a v případě potřeby jsou schopni ji v kolonách rozvážet… rovněž se snažím o to, aby se v případě nehody dostal k místě střetnutí co nejdříve zdravotní tým, odtahovka i policie, která bude odvádět auta jinou trasou,“ vytáhl Kremlík jednu ze svých priorit.

„Sám sem ve čtvrtek na D1 stál a viděl to na vlastní oči. Lidé neumějí zipovat, nedělají správnou uličku pro záchranu,“ pokračoval ministr, který chce klást důraz na vzdělávání řidičů.

Prohloubení Vltavy a závory na přejezdech

Vladimír Kremlík (za ANO) nahradil ve funkci Daniela Ťoka (za ANO) 30. dubna, podle některých expertů se musí vyrovnávat s pasekou, kterou po sobě exministr nechal. Předseda Dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp uvedl pro ČTK, že má Kremlík dobré záměry, ale málo času. Navíc musel řešit nedořešené zakázky Ťoka. Vzhledem k doposud krátkém působení v resortu ale nechtěl expert dělat předčasné závěry.

Hlavní ekonom společnosti Czech Fund Lukáš Kovanda upozornil, že žádný ministr nemůže zařídit převratné změny tzv. na počkání. „Řada problémů v dopravě se táhne léta, ne-li desetiletí, a je iluzorní domnívat se, že by i ten nejschopnější ministr na světě mohl po pár měsících ve funkci cokoli zásadního změnit,“ podotkl.

Kremlík se ale pomalu pouští do plnění svých priorit. Nejvíce pak vyzdvihoval pokračování výstavby dálnice, letos by mělo být zprovozněno 26 kilometrů ze stávajících 191 ve výstavbě. Pomalé tempo chce nový ministr smést ze stolu legislativní změnou.

U Chodova se často tvoří kolonyU Chodova se často tvoří kolony | Blesk:David Malik,Czech News Center a.s.

Stát by podle ministra měl v letech 2022 až 2024 zahájit výstavbu většiny zbývajících úseků dálniční sítě. V současnosti je podle údajů ministerstva rozestavěno 243 kilometrů, včetně 52 kilometrů modernizované D1. V přípravě je dalších 52 kilometrů, z toho 19 na D1. Další část většiny prací je soustředěna na středočeskou D3, karlovarskou D6, dálnici D11 směrem k Polsku a D35, která bude navazovat na D1.

Kremlík se těší z pochval na sociálních sítích

Ministr si posvítil i na problematické železniční přejezdy, kde by chtěl do konce roku instalovat potřebné závory. Ze 164 chce mít na Silvestra jištění u 133 z nich. Do priorit také řadí vytváření větších odpočívadel pro náklaďáky a svěřil se, že i plánuje prohloubit dno Vltavy, aby mohly projíždět větší nákladní lodě, a chce také pokračovat v přestavbě některých plavebních komor.

 Byly zahájeny práce na prohloubení koryta řeky Vltavy mezi Prahou a Mělníkem o 40 centimetrů, loď tedy uveze při stejných nákladech o 30 % více materiálu. Zahájeny byly rovněž práce na zvýšení podjezdné výšky mostů přes Vltavu, což umožní bezpečnou plavbu nejen nákladních, ale i těch největších hotelových lodí, jejichž popularita v Evropě neustále stoupá,“ uvádí ministerstvo.

Na dotaz Blesk Zpráv, na co je za posledních 100 dní hrdý, odpověděl, že ho nejvíce těší pozitivní reakce na sociální síti. „I ta drobná pochvala potěší. Kritika mě vede k tomu, že se nad tím zamyslím. I ta kritika může být důvodná, ale nemám rád bezdůvodnou kritiku. Mě těší drobné věci, například i to, že se podařilo dodat značky v protisměru,“ odpověděl.

Sledujte pořady Blesk Zpráv

Epicentrum S prezidentem v Lánech Ptám se, pane premiére

Redakce Blesk Zpráv pro vás každý týden od pondělí do čtvrtka připravuje pořad Epicentrum s rozhovory na aktuální témata. Kromě toho vám pravidelně přinášíme názory prezidenta Miloše Zeman v pořadu S prezidentem v Lánech a zpovídáme i premiéra Andreje Babiše.

Aktuálně: Konec kauzy Čapí hnízdo - Státní zástupce zastavil stíhání Andreje Babiše

petram11 ( 18. srpna 2019 18:36 )

Pochvala na sociálních sítí? Tak určitě. Jak funguje zaplacená pochvala pro členy Ano na FB i Twitteru přece všichní víme.

anonym01 ( 18. srpna 2019 10:58 )

LIDE PRESTALI SLEDOVAT ČÍ TO MINISTR JE. TAM SE TO STRIDA JAK PONOZKY. JE TO ZKRATKA ESTEBAKOVA A ZEMANOVA VLADA . TEČKA

anonym01 ( 18. srpna 2019 10:55 )

COPAK TY SI MLADEJ, UDRZIS SE NA JEDNOHRBYM VELBLOUDOVI, ALE JA CHUDAK SI MUSIM PRIPLATIT ZA DVA HRBY ABY SE MI TEN TEZKEJ ZADEK MOHL USADIT MEZI DVA HRBY JJ SE PRIPRAVME NA HORŠI ČASY

tomik007 ( 17. srpna 2019 21:45 )

Mam pocit ze to delaji naschval, aby zcela zblbli ovczane uz nemeli silu kritizovat vladu...

krissx ( 17. srpna 2019 19:48 )

Teď to není o nějakém Kremlíkovi. Ten b o r d e l co je teď na silnicích je už opravdu nechutný a k blití. Všechny co se na tomto stavu podepsali na ministerstvu dopravy bychom měli hnát k odpovědnosti a exemplárně potrestat. Jsme horší než nějaké rozvojové zemi. Jen pro info. Na dálnici z Brna do Ostravy je 18!!! různých omezení rychlosti. To už nejde ani registrovat kolik se má vůbec jet. Minulý týden jsem se vracel z dovolené. Jízda po Slovinské a Rakouské dálnici jedna báseň. U nás jeden hnus!!! Počínaje překročením hranic a přejezdem mostu nad mostem v Pasohlávkách. To je asi světový unikát. Ale brzy se rozpadne tak pak už nebude. Rakušáci jsou s dálnicí u hranic a u nás nic. Jen kecy a oblbování lidí. Třešnička na dortu je v tom všem chaosu a neschopnosti donutit firmy aby pracovali na stavbách nonstop, aby se neopakovala hrůza na D1 na vysočině, začít montovat na D1 fotopasti. To může obhajovat a vymyslet jen idiot. Místo této aktivity by jste mohl pane ministře kontrolovat proč jsou uzavřené úseky na dálnicích a nikde ani živáčka. Pokud budete mít někde čas sedněte do auta a vyražte z Prahy na Brno a spočítejte kolik uvidíte kolem 90-110km na D1 pracovat lidí. Možná tam tak narazíte na ukecaného p.Rýdla z ŘSD. To je další kapitola... Je mi zle když o tom píšu.

Zobrazit celou diskusi
Další videa