Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 8°C

„Šabatová“ pro české turisty: Špatné služby na dovolené můžete hlásit. Kam?

Autor: Jakub Veinlich - 
1. srpna 2019
06:01

Trable v zahraničí řeší stále více Čechů. Nejvíce během letních dovolených. Ne vždy jsou ale všichni spokojení s tím, jak jejich problém zástupci ambasády pomohli vyřešit. Po ministerstvu zahraničí pak v Praze kolují desítky e-mailů se stížnostmi, které hledají správného adresáta. Tomu má být konec. Ministr Tomáš Petříček (ČSSD) zřídil institut tzv. konzulárního ombudsmana, který se bude stížnostmi nově zabývat. Problémy s cestovkou ale za vás určitě nevyřeší.

Občas se to stane. Pěknou dovolenou může pokazit například ztráta pasu, nebo okradení. Co s tím? Každého napadne, že pomoci by mohla ambasáda. Ve svízelné situaci ale může někdo dostat pocit, že konzulární pracovník nedělá vše tak, jak by měl, pracuje pomalu, nebo s velkou neochotou. Právě pro takové případy vznikl v Černínském paláci institut Konzulárního ombudsmana.

„Služba je určena pro situace, pokud je český občan v zahraničí nespokojený se službami konkrétního konzulárního pracovníka a má pocit, že se jeho problémem nezabýval dostatečně,“ zdůvodňuje pro Blesk Zprávy zavedení novinky ministr zahraničí Tomáš Petříček.  

Do teď bloudily pochvalné, nebo negativní ohlasy na různé adresy po ministerstvu nebo je lidé psali do schránek na sociální účty. Teď je k dispozici jednotná adresa a jednotné telefonní číslo. Spojením pro řešení českých turistů je od 1. srpna buď na emailu: KONZULARNI.OMBUDSMAN@MZV.CZ, nebo na telefonním čísle +420 22418 2554. Ovšem v omezeném čase.

„Očekávám, že se veškeré záležitosti budou řešit obratem. Člen týmu konzulárního ombudsmana bude reagovat pomocí emailu, nebo telefonní linky v pracovní době,“ pokračuje Petříček s tím, že linka konzulárního ombudsmana nemá rozhodně nahradit tísňové linky jednotlivých ambasád nebo zastupitelských úřadů.

Provoz Ombudsmana bude zatím zkušební, vyhodnocení přijde po konci letní sezony. „Je to systémové řešení, se kterým přicházíme v době letní sezóny, kdy řešíme konzulárních případů nejvíce,“ dodal Petříček, podle kterého budou novou službu mít na starosti zhruba 3 až čtyři lidé na ministerstvu.

„Rádi si všechny připomínky vyslechneme, v řadě případů jde ale o nedorozumění, často musíme například vysvětlovat, kde jsou hranice našich kompetencí a podobně,“ doplnil náměstek pro konzulární sekci Martin Smolek. Pokud se služba osvědčí, nechá ji ministerstvo v provozu i po skončení hlavní turistické sezóny, která opadne zhruba v polovině září.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa